Kan een poes die te vroeg bij de moeder is we gehaald zelf wel een goede moeder zijn?

Zij heeft een stuk van de socialisatie gemist en heeft haar "opleiding" bij moeder niet kunnen afmaken. Kan zij haar kittens wel voldoende opvoeden? Of missen deze sowieso een deel omdat moeder het niet kent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als een poes die te vroeg bij de moeder is weggehaald geen goede moeder zou kunnen zijn, dan was er zo goed als geen enkele poes een goede moeder.
Gelukkig is het moederinstinct van katten erg sterk.
Is moepoes wel sociaal naar mensen?

Wat je wel ziet is dat "tienermoedertjes"psychisch en lichamelijk nog niet toe zijn aan een nest.
Het bekken is nog te nauw, of ze weten niet wat ze met hun kittens aanmoeten.
De leeftijd is dus van groter belang.
1 1/2 jaar is een mooie leeftijd, als je een nestje wil.

Sowieso, maar dat is mijn persoonlijke mening, lijkt het me niet wijs om verder bij te dragen aan het immense kattenoverschotl.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rien je kent me... Soort van ;)
Ik heb geen poes ik was gewoon nieuwsgierig.
Rieneke1
11 jaar geleden
Weet ik :)
Daarom geef ik ook een algemeen antwoord, waar een ieder iets aan kan hebben wellicht!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plusje! :)
Ivana
11 jaar geleden
Niels, geef Rieneke maar ineens de volle tien punten voor het beste antwoord. Van mij ook één. ;)

Andere antwoorden (1)

Ik heb ook zo'n poes gehad. Maar bij haar zaten er meerdere steken los. Zij was een goede moeder(al was ze veel te vroeg bij de moeder weggehaald) en nam zelfs de baby konijntjes mee om ze te "zogen".
Ik denk dat het echt bij iedere kat anders is afhangend van haar karakter en persoonlijkheid. Dus als zij 100% kans had om een goede moeder te worden, kan het nu zijn dat dit verminderd is naar 85%, omdat ze haar "opleiding" niet heeft af kunnen maken.

Dus het heeft wat met kansen te maken en die zijn voor iedere kat anders. Proberen kan altijd.