mijn kat heeft een dikke wang wat is dit?

Mijn kat heeft een dikke wang.
ik heb een kat en hij is nu 2 jaar. het is een echte vechter, als er een andere kat in de tuin komt jaagt hij ze weg en slaat ze. hij is nu gekrabt op zijn wang en het is helemaal dik geworden het is een soort van knobbel. maar als je er zachtjes in knijpt doet het niet pijn.
zouden jullie weten wat dit is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

Grote kans dat er een ontsteking zit die doorgeprikt/leeg gehaald moet worden,maar hiervoor moet je wel dierenarts die vermoedelijk ook een ab kuur mee geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
+
Inderdaad mee naar de dierenarts gaan, de kat kan er aan dood gaan.
Ivana
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank plussers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yup, iets preciezer een (vecht)abces. Dat zie je vooral bij buitenkatten die wel van een robbertje vechten houden. Dat hij na een krab op zijn wang een bult daar past precies in het plaatje: door een krab komen er bacteriën onder de huid, en doordat het wondje zo klein is en de huid van katten heel elastisch en het zich snel sluit, kan de ontsteking die zo ontstaat, nergens heen. Er hoopt zich dan vocht (etter, pus, soms wondvocht of bloed) op onder de huid. Als het geen pijn doet wanneer je er aan zit, staat het waarschijnlijk (nog) niet veel op spanning. Ik zou vandaag de dierenarts bellen voor een afspraak: een abces kan zelf doorbreken, maar kan zoals Maria aangeeft ook door de dierenarts geopend worden zodat alles eruit kan, de holte en wond netjes schoongemaakt wordt, en daarna krijg je waarschijnlijk antibiotica en pijnstillers mee. Als je wacht tot het vanzelf doorbreekt, knapt het als het ware, en komt alle rotzooi eruit wat a) nogal stinkt b) een echt lelijkere wond gaat geven en c) als je daarop wacht is de kans dat je kat ziek wordt en koorts krijgt behoorlijk groot, zeker bij een groter abces. Eigenlijk kan het haast niet missen. De locatie (wang), het ontstaan, je beschrijving van het karakter van de kat en de bult zeggen allemaal: abces. Het gaat dus om een ontsteking die onder de huid zit en waarvan het vocht niet weg kan. Als je niets zou doen, zou die bult alleen maar groter en pijnlijker worden, en uiteindelijk kunnen de bacteriën in het bloed terecht komen zodat je echt een hele zieke kat krijgt. In de meeste gevallen breekt zo'n abces dan wel vanzelf open als je niets zou doen, maar daar moet je natuurlijk niet op gaan wachten. O ja, en een plus voor het antwoord natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je +
Ja natuurlijk komt dit door het vechten,ik ben dan ook benieuwd hoe het er nu voor staat.
Krijgen we hier nog antwoord op Esmee?