Wat 'herinnert' zich een hond "bewust"? Zie uitleg enz.

Nergens vond ik in boeken of docu's enz hierop een duidelijk antwoord...

Vanuit langere ervaring ben ik wel bekend met het associatieve geheugen van elke hond die meebepalend is voor gehele leervermogen van elke (gedomesticeerde) hond.

Voor zover ik weet hebben honden geen "tijdsbesef" ZOALS bv de mens, maar gaan af op bepaalde routines en geuren en andere signalen, om bv etenstijd 'aan te geven', idem met gewend zijn aan bepaalde uitlaattijden.

Slimme honden kunnen "ver" gaan met overduidelijk de baasjes iets kenbaar maken tot aan het slepen (kabaal maken) met bv. de drinkbak aan toe :)

Maar hoe werkt bv hun geheugen als ze het om welke reden dan ook "het een poos slecht hadden (bv in pension of slechte baas of verwaarlozing enz)?
Of in hoeverre beseffen ze echt dat ze 'beter af zijn' na slechte tijd, of dat de baas bv om welke reden dan ook minder tijd heeft of minder geld voor "gewende lekkernijen of wat luxes"?

Wat ik bedoel is dat alles aangaande geheugen/herinneringen IN de hond zelf hier (in het antwoord) belicht mogen worden, dus niet vanuit de 'menselijke projectiekant' die we nog ook vaak zien?

(Dat ze ook een geur/geluid van iets of iemand nooit vergeten, zowel zeer posi als negatief, is me wel bekend ;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De herinneringen van honden is gekoppeld aan situaties, voorwerpen, geluiden enzovoort. Een hond kan niet op zijn kussen gaan liggen nadenken: wat had ik het vroeger toch goed. Evenmin zal hij denken: het is schraalhans-keukenmeester, vorige week kreeg ik nog veel lekkers, nu niet meer. Een hond leeft bij de dag en als jij de hond begeleidt als een waarachtig leider, zal hem in zijn gevoel niets ontbreken. Wat anders is het, als plotseling een geluid hem koppelt aan een angstig verleden. Dan is het mogelijk dat hij ineen krimpt en zich onbehaaglijk voelt. Het geluid van een opengetrokken blik kan hem doen opveren, als daar vroeger zijn portie sperziebonen uit kwam rollen, maar nu jouw bruine bonen bevat en dus helemaal niet voor hem bedoeld is. De oude associaties zullen langzaam uit zijn herinnering verdwijnen. Op dezelfde manier zoals je een hond her-opvoedt. Oud gedrag zal worden ingenomen door nieuw gedrag en de koppeling zal verdwijnen. Maar soms ben je heel niet bezig met het uitblussen van oude herinneringen en zullen ze gewoon blijven. Als ik thuisgekomen denk, waar heeft hij zijn bal nou gelaten, dan is de hond daar niet mee bezig. Maar komen we de volgende dag langs de plaats waar hij zijn bal heeft laten liggen, dan zal een intelligente hond die zijn bal belangrijk vindt, ogenblikkelijk de link leggen met de bal en hem tot mijn verrassing weer in de bek hebben. Ik was die bal inmiddels weer vergeten. Veel hangt af van de intelligentie van de hond. Daarom is het opvoeden van een intelligente hond zowel makkelijker als moeilijker dan het opvoeden van een minder intelligent dier. Voor goede informatie omtrent herinneringen van honden is het boek van Stanley Coren, "De intelligentie van honden" een aanrader.

Dat kun je niet bij alle honden over één kam scheren. Onze schoonzoon kwam na ±4maanden verblijf op Bonaire terug naar huis en werd daar door hun 2 Cocker Spaniels dolenthousiast ontvangen, maar de oudste van het stel vond het na een paar minuten wel welletjes, terwijl de jongste steeds maar terug bleef komen om haar baasje te verwelkomen. Je zou dus kunnen zeggen dat de jongste meer benul van de situatie had, dan de oudste. Een ander voorbeeld, vroeger pasten wij veel op deze honden als de familie met vakantie was en dan mochten ze van ons beslist niet op de bank of de fauteuils, zoals ze dat gewend waren en dat wisten ze, zonder we dat hoefden te zeggen. Maar ze(de familie) was nog geen minuut thuis, of de beide honden lagen al prinsheerlijk op de bank en ik durf te zweren, dat ze ons uitdagend aankeken!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100