Onze kat laat ineens wat vocht uit z'n bips, wat kan dit zijn?

Ze is 11 jaar en hartstikke gezond, nooit wat gehad. Nu willen we naar bed en meestal gaat ze mee naar boven maar ze gaat nu telkens naar buiten en weer naar binnen. Ze zat net op een kussen en die is nu vochtig, het vocht is geurloos en ook vrijwel kleurloos. We hebben geen flauw idee wat dit kan zijn. Ze heeft geen kattenbak, nooit gehad, altijd d'r behoefte buiten gedaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (3)

mijn kater werd een maand geleden met 10 jaar als oud bestempeld door de dierenarts.
dus 11 jaar en hartstikke gezond zegt niet alles, iedere kat kan ineens iets hebben, zeker van deze leeftijd, bovendien is het bekend dat dieren pijn heel goed verbergen.

vocht uit haar billen kan urine zijn, maar ik ben geen arts en mij lijkt het dat je uit moet vinden of ze pijn heeft.
til de poes op en voel aan haar lichaamsdelen en houdt haar reacties in de gaten. als je denkt dat ze een pijn-reactie geeft, zou ik zeker morgen de weekend-dierenarts bellen. en informatie vragen.

voordat je op consult gaat, informeer naar het weekend tarief, dat is hoog, dat weet ik wel.

Toegevoegd na 4 minuten:
nog iets heel anders: als het buiten helemaal besneeuwd is, zijn er geen mogelijkheden om te plassen en poepen voor een gemiddelde kat, die zijn behoefte begraaft.
een kater van mij die nooit op de bak ging, deed zijn plas in de keuken op het zeil, toen dat buiten niet meer kon.

ook dat kan het zijn.
pak een bak, maakt niet uit wat, snipper daar oude kranten in en zet deze op de grond en daarna de kat er, in zodat ze weet dat het een bak is.

misschien is dit de oplossing, ik hoop het voor jullie, succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb alles over voor mijn kat dus dat maakt niet uit. Ik ga eens zoeken of er hier een weekend arts in se buurt zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
terwijl je het telefoonnummer/adres zoekt, probeer toch nog even de "bak-oplossing", je weet nooit...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ze miauwt ondertussen ook heel zielig, en er zat definitief bloed bij de urine.. Pfff ik weet zo gauw niet meer wat ik moet doen. Eens kijken of ik een bak kan fixen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met bloed in de urine zou ik dus wel een weekend dierenarts bellen, heb je het nummer en 't adres al en de papieren van de kat bij elkaar ? heb je al gebeld ? heb je ook een transportbox/mand om naar de dierenarts te gaan.
neem een hele grote badhanddoek en leg die over de transportbox heen, zodat er geen koude lucht of geluiden, luchtjes binnen komen en pas in de spreekkamer er af halen. als kattebak kan je het beste een bak zonder deksel nemen, een oude maakt niet uit, dat vinden de meeste katten fijner/minder bedreigend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@griel: houd je ons op de hoogte, alsjeblieft !
Dan kan ze misschien niet plassen door een verstopping. Als ze lang niet kan plassen, kan ze zichzelf vergiftigen. Hoe het maar in de gaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal betekent dat "heen en weer" dat er een verstopping in de plasbuis zit (gruis). Je melding is al een paar uur oud, als het vanochtend nog niet beter gaat direct even bij de arts langs.