Hoe kan ik mijn katten minder stress geven bij een dierenarts bezoek?

Als ik de kattenmand pak dat schieten ze al in de stress, wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook een deken over de kooi doen; mijn oma heeft heel erg angstige katten en als die in het donker onder een deken zitten worden ze al een stuk rustiger

Antwoorden (5)

Wat een handige tip is, is om je vervoersbox/mand een vaste plek in het huis te geven. Zo zijn de katten er niet bang voor en zullen ze er makkelijker in gaan. Leg hun eigen dekentje/doek/iets anders met hun geur in de box, zodat ze iets met hun eigen geur hebben om zich veilig bij te voelen.

Ook een tip is om de radio aan te zetten tijdens het rijden in de auto, dit schijnt katten een stuk rustiger te maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de tip hierboven om het mandje een vaste plek met eigen dekentje te geven is een goede.
na een dag leg je iets lekkers in de mand, een snoepje bijvoorbeeld.
verder doe of zeg je niks.
prijs de kat als hij de mand ingaat om het lekkers te eten, en herhaal dit dagelijks.
dwing de kat nergens toe, maar laat hem zijn eigen tempo bepalen.
is de kat erg bang, dan zet je in eerste instantie alleen de onderkant neer.
zet na een week de bovenkant in de buurt van de onderkant, en verschuif die dagelijks een klein stukjeals de kat het niet eng meer vindt kan de bovenkant er op.
nu doe je het deurtje eens dicht als de kat er in zit; vervolgens prijs je de kat en je opent het deurtje weer.
als dit goed gaat kan je de mand wat langer dichthouden.
als dit alles zonder stress verloopt, kan je de mand even optillen.
nadat de kat ieraan gewend is kan je een kort stukje met hem lopen.
neem voor iedere stap de tijd, de kat mag niet bang worden.
je kan dit alles ondersteunen door dagelijks wat feliway in de mand te spuiten.

eenmaal bij de dierenarts helpt het om de bovenkant van de box af te halen en de kat in de onderkant in de eigen vertrouwde geur te laten zitten.

de dierenarts zal de kat mogelijk optillen, en in de bek en oren willen kijken.
ook dit kan je thuis heel rustig aan en met veel beloning leren.
succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima 'handleiding'! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wij hebben inderdaad ook een reismandje in de kamer staan zodat ze er in en er uit kunnen, maar als ze naar de dierenarts moeten, is het ineens weer wel een "eng" mandje.
De tip die ik hier op GV kreeg, om de mand met het gat naar boven te zetten en de kat er in te laten zakken helpt wel prima.
een hele korte tip, die goed werkt:
voordat je de deur uitgaat, leg een grote dikke badhanddoek over de transportmand heen over de poortjes/raampjes zodat er geen licht, geluiden en beelden binnen komen.
tot in de spreekkamer bij de dierenarts eroverheen laten en erna gelijk weer. het geeft de kat(ten) rust en daardoor wordt het vrouwtje rustiger en dat werkt weer door naar de dieren: rust, geen stress.

trouwens een onsje rosbief bij thuiskomst wordt ook zeer gewaardeerd! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat volgens mij bij mijn kat ook werkt naast inderdaad de kooi in de woonkamer met haar eigen dekentje en een handdoek eroverheen is een lapje erin dat ik een paar dagen op mijn huid heb gedragen.
Ik heb gewoon een reep van een oude handdoek afgeknipt en die ligt bij mij in bed, als ik weet dat ze naar de dierenarts moet dan stop ik dat lapje een paar dagen in mijn beha.
Als ze in haar kooitje vervoerd wordt legt ze haar snoet op dat lapje dus volgens mij geeft het haar wel troost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan de dierenarts ook bij jou thuis laten komen.
Dan heb je het probleem met het mandje alvast niet meer.
Let dan wel op, dat niet alle deuren open staan, zodat je ze moet gaan zoeken als de dierenarts er is.