Een man in de dierenwinkel zei dat het beter is om maar één rat te kopen, maar ratten.nl zegt dat je er minimaal 2 moet hebben. Wat is nu waar?

Die man in de winkel vertelde dus dat als je er meerdere koopt ze zich alleen maar op elkaar gaan focussen en jij dus niet echt meer met ze kunt spelen omdat ze misschien wel gaan bijten o.i.d. Als je er maar 1 koopt focust hij zich op jou en wordt jij zijn vriendje. Maar op ratten.nl staat "Een rat is een roedel(groepsdier en ze moeten minimaal met zijn tweeën in een hok zitten, anders verpieterd hij en kan zelfs agressief worden." Wat is nu waar? (Ik wil trouwens een rat gewoon als leuk knuffelbeestje en zodat ik ermee kan spelen, maar is dan 1 of 2 ratten beter?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier lees je veel informatie over het nemen van twee of meerdere ratten bij elkaar. http://www.ratten-ri.nl/Informatie/info_verzorging_gedrag.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begon met een vrouwtjesrat. Dat was een superlief aanhankelijk dier.
Het was een heerlijke knuffel, die ik gewoon los kon laten lopen in huis.
Ze zat gewoon in mijn mouw toen ze jong was vanaf het moment dat ik thuis kwam. Toen ze ouder werd bleef ze op schoot. Daarna heb ik het advies opgevolgd om 2ratten te nemen. Dat werden 2vrouwtjes. Dat zijn echte donderstenen geweest. In de kooi waren ze heel druk. Buiten de kooi sloopte ze alles. Uiteindelijk hield ik er steeds eentje los. Dat was lastig. De een was een knuffel, de ander was rebels. Mijn voorkeur was de knuffel-rat. Ik moest opletten dat ik de ander niet ging verwaarlozen. Kortom het ligt erg aan het karakter van je rat. Bij dierenwinkels worden ratten vaak als groepsdieren verkocht. Als je er eentje koopt kunnen sommige dw's moeilijk doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet er wel 2 nemen want anders worden ze eenzaam als je ff weg bent en dan gaan ze eerder dood.

Antwoorden (6)

Het ligt er aan of je kindjes wil dan natuurlijk; een mannetje en een vrouwtje
of anders twee vrouwtjes maar geen twee mannetjes dat gaat mis!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het een tijdje gehad maar ze beten elkaar de hele tijd waardoor ik een paar keer naar de dierenarts moest en die raden het ook af om twee mannetjes ratten bij elkaar te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan prima bij ratten, 2 mannen. Konijnen bijvoorbeeld niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik nog meer mannen; no problem.
Ratten zijn groepsdieren en je moet ze dus altijd met twee of meer houden, van hetzelfde geslacht. Dierenwinkels doen alles om te verkopen en hebben vaak slechte kennis. Je moet je ratten eigenlijk ook helemaal niet uit een dierenwinkel halen, want dat is pure broodfok, maar bij een goede rattery. Op ratten.nl kun je ook goede ratteries vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de man in de dierenwinkel heeft wel deels gelijk, al overdrijft hij.
een rat alleen zal zich meer op jou richten, maar dat doet het beestje uit pure ellende.
hij is sociaal en heeft voor zijn welzijn soortgenootjes nodig waar hij dag en nacht gezelschap aan heeft.
jij bent maar een armzalig alternatief.
wil je een gelukkige en blije rat, neem er dan minstens twee.
je hoeft niet bang te zijn voor agressie zoals de meneer van de dierenwinkel zei.
geef ze veel aandacht, en je zal twee leuke kameraadjes hebben.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Het dier zijn leven zonder soortgenoten laten slijten omdat je er zelf een band mee wil opbouwen is vrij egoïstisch en niet de juiste methode. Kies voor 2 ratten en spendeer aan allebei evenveel aandacht. Zo zijn ze gelukkig met elkaar en zullen ze ook een band opbouwen met jou, zeker als je deze onderhoudt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zolang er geen specifieke eisen gesteld worden aan de verkoop van dieren door handelaren zal je altijd met dit soort opmerking opgescheept blijven.

Een rat is een groepsdier en dient dan ook een groep om zich heen te hebben en ga er maar van uit dat men op ratten.nl er wat meer verstand van hebben, dat zijn liefhebbers die van uit de hobby de dieren bestuderen en er meer van weten dan de gemiddelde verkoper die alleen maar denkt hoe zijn handel aan de man te krijgen.

Succes met de dieren en lees er veel over zodat je weet hoe de dieren te behandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf had ik er twee, twee witte ratten deze had ik vanaf dat ze heel klein waren en dat ging heel prima, daarna heb ik twee gehad die wat ouder waren, dat ging niet zo lekker, tussen hun en mij. Maar ik heb wel gemerkt dat ze elkaar echt opzoeken, dus: twee of meer.....heel veel plezier met ze....!!