Mijn cavia is al 3 weken bronstig, is dit erg en waarom duurt het zo lang?

We hebben 2 zeugjes. Eentje is nu al ongeveer 3 weken bronstig en terroriseert de de andere cavia nu een beetje. Ik weet dat dit normaal gedrag is voor ong. 2 dagen, maar 3 weken lijkt me een beetje lang.

Het andere zeugje heeft dit ook een tijdje gehad, maar we dachten dat het aan een blaassteen- en ontsteking lag (heeft ze nu niet meer!) Ze piepte toen vaker en meer tijdens het plassen toen ze bronstig was. Bij deze cavia is dat nu over, ze was de laatste keer maar aan paar dagen aan het 'brommen'.

Het nadeel is dat het andere zeugje een beetje hysterisch reageert wanneer ze aan het brommen is en op haar gaat 'rijden'. Als het erg wordt zetten we haar even (niet lang) apart in een doos of neem ze beide om de beurt op schoot zodat ze beide even rustig kunnen worden. (Het helpt verder niet) En het andere moment kunnen ze samen lekker eten van het hooi en tegen elkaar aan liggen. Ze doet het ook niet de hele dag maar wel om de paar uur ongeveer.

Ik weet dat een castraat een oplossing is, maar dat gaat helaas niet. Het mag absoluut niet van mijn moeder en de kooi is sowieso te klein voor 3 cavia's. (Dus op dit antwoord zit ik niet te wachten.)
En ja ik weet zeker dat het 2 zeugjes zijn ;) Die nu bronstig is, is nu bijna 4 en de andere is nu 4,5. (Beide ongeveer.)
Verder vertoont ze normaal gedrag en eet en drinkt goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met castraat bedoel ik natuurlijk een gecastreerde beer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Dit heeft niets met bronstig te maken maar met dominant gedrag.
Door de ander te bestijgen willen ze de ander kenbaar maken dat zij "de baas" is (of wil zijn). Normaal stelt de andere zich ondergeschikt op en is de ruzie over.

Maar als (zoals ik het nu lees) de ander zich niet wil onderwerpen kan het uitlopen op een ernstig gevecht.
Het tijdelijk uit elkaar halen helpt niets en zal de dominante zeug alleen maar meer willen bewijzen dat zij de baas is.
Als het te vervelend wordt, is definitief uit elkaar halen de enige oplossing.

http://www.degrotecavia.nl/caviaerbij.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, De ander deed dat eerst ook en was na een paar weken weer rustig. Ze vechten niet, gelukkig, ze bijten niet ofzo.
Het zou jammer zijn om ze uit elkaar te halen, ze zitten al zo lang bij elkaar en cavia's zijn sociale beestjes. Zolang ze niet vechten kijk ik het nog even aan. Bedankt voor de info.