Hoevaak per dag moet een puppy te eten krijgen?

Op internet staat overal wat anders dus heb nu nog steeds geen idee hoevaak ik mijn pup te eten moet geven. Ze is een shihzu/maltezer van 8 weken oud en is nog super klein. Op internaat staat dat ik haar 4 maaltijden moet geven maar naar mijn idee is wel erg veel omdat ze al aan de dikke kant is.

Toegevoegd na 1 minuut:
internaat moet internet zijn

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
teusvh
11 jaar geleden
Hoe vaak hij per dag eet en hoeveel in totaal, dat zijn twee verschillende zaken.
Geef 4 a 6 maal per dag eten, maa als-tie te dik is gewoon wat minder. Vervolgens de hoeveelheid langzaam opvoeren, en het aanpal maaltijden verminderen tot 1 per dag als-tie ongeveer 10 maanden oud is.
En dat iedereen wat anders zegt komt omdat het geen ijzeren wet is.
Durf ook wat te proberen om te kijken hoe de pup zich daarbij voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Raar dat je je daar nu pas mee bezig houd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 x per dag voeren is wel weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is informatie wat je van de fokker mee krijgt. Bel de fokker op.

Het beste antwoord

4-6 keer per dag, en dan hele kleine porties. Pups zijn niet snel te dik, wat puppyvet mag best zeker in de winter. Gewoon de porties iets verkleinen dan :) de spijsvertering van een pup moet bezig blijven, vandaar. Vanaf een half jaar kan je afbouwen naar 2 keer per dag en dan zo rond een jaar naar een keer per dag. Of op twee keer blijven als je dat makkelijker vindt, zelf voer ik maar een keer per dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe vaak hij per dag eet en hoeveel in totaal, dat zijn twee verschillende zaken.
Geef 4 a 6 maal per dag eten, maar als-tie te dik is gewoon wat minder. Vervolgens de hoeveelheid langzaam opvoeren, en het aanpal maaltijden verminderen tot 1 per dag als-tie ongeveer 10 maanden oud is.
En dat iedereen wat anders zegt komt omdat het geen ijzeren wet is.
Durf ook wat te proberen om te kijken hoe de pup zich daarbij voelt.
11 jaar geleden
Ik ben altijd afgegaan op het advies dat op de verpakking staat van het voer dat hij/zij eet.

Jouw hondje zal klein blijven, en ik neem aan dat je puppy voer geeft voor kleine honden, en daar staat toch een voedingsschema op? Ik zou me in ieder geval aan de hoeveelheid proberen te houden (ieder hondenlijf is verschillend) maar het zeker verdelen in 4 of 5 voedingen. En er is volgens mij geen hond in de wereld die IEDERE dag precies dezelfde hoeveelheid eet dus als het de ene dag wel opgegeten wordt en de volgende niet, geen paniek, je houdt je gewoon aan de voorgeschreven hoeveelheid, tenzij het iedere dag schoon opgaat want dan is het misschien tijd om de hoeveelheid iets te verhogen. Maar groeien gaat met sprongen, en de behoefte aan eten dus ook een beetje.

Heel veel plezier met je hondje!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een pup is een baby.
een baby en een pup mogen net zoveel eten als ze willen. * net zo veel als ze willen *... ze moeten nog groeien en kunnen niet teveel eten, omdat alles op instinct gaat! ze hebben alles nodig om groter en sterker te worden.
en ook niet denken: hij wordt te dik!! nee, dat heet, ook bij kinderen, "puppy-fat". dat gaat weer weg.
geniet van je hondje, goed dat je er zo mee bezig bent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een pup eet net zoveel als een volwassen hond, alleen dan in kleinere porties. Al dat eten heeft hij nodig om te groeien. Het is dus van het grootste belang dat hij GOED voer krijgt. Te dik worden pups niet gauw. Ze zijn veel beweeglijker dan oudere honden en verstoken daardoor, naast alles wat ze nodig hebben om te groeien, ook het nodige voor de tomeloze energie die ze hebben.

Minimaal 4 maal per dag eten geven is het minste. Geef dat op steeds dezelfde tijd. Een hond heeft kortere darmen dan een mens en het voer wordt snel verteerd. Met het meermaals voeren krijg je dus ook minder ontlasting per keer en zal door de regelmaat ook het zindelijk maken eenvoudiger zijn.

Je kunt het afbouwen na 6 maanden, maar het meest verstandige is om toch twee maal per dag te blijven voeren. Het is niet verstandig om de hoeveelheid die de fabrikant op de verpakking vermeld als leidraad te nemen. Stel, je hond is te zwaar, dan geef je hem dus volgens het schema ook het voer behorend bij zijn gewicht en dan geef je te veel. Beter is om te letten op zijn uiterlijk als hij eenmaal een maand of 9 is. Een hond moet een taille hebben, dat wil zeggen dat hij na de achterste ribben smaller moet zijn. Je moet ook met je vingertoppen de ribben kunnen voelen als je niet te hard drukt.

Bij een hond die genoeg uitloop krijgt zal je niet gauw zien dat hij te dik wordt. Een sportieve baas die zelf niet te dik is heeft ook nooit een te dikke hond. Let daar maar eens op.
Ivana