Hoe kan je een huisdier-krekel laten tjirpen?

Ik ben op vakantie in China en heb een huisdier-krekel gekocht die hier gehouden worden vanwege hun melodische getjirp. Hij heeft wel een paar keer getjirpt, maar ik kon toen geen aanleiding (temperatuur, licht, andere geluiden) ontdekken.
En ja, voor de bomenknuffelende Greenpeace-tiepjes onder u, ik ga hem later vrijlaten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Amadea
11 jaar geleden
Mogen Chinese krekels hier dan wel in de vrije natuur komen? Las laatst al over de overlast van Chinese eekhoorns die het leven van onze inheemse eekhoorns moeilijk maken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ehh, nou, ik ga Japie hier vrijlaten. Heb geen zin in gedonder op het vliegveld mochten ze hem in m'n handbagage ontdekken en ik vrees dat 'ie het in de Hollandse winter (het is in dit deel van China nu 10/15 graden) het niet lang uithoudt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Insecten kunnen heel wat hebben, dus de kans dat hij het redt is groot.
En je hoeft geen raketgeleerde te zijn om je een voorstelling te kunnen maken wat voor ecologische ramp zo'n beestje zou kunnen veroorzaken.
Wat kostte hij eigenlijk? Goed dat je hem weer vrijlaat, kunnen ze hem nog een keer verkopen, goed voor z'n sociale omgang :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet meer wat hij kostte, ben vergeten m'n wisselgeld te tellen. Was minder dan een euro, maar dan waarschijnlijk nog ongeveer het dubbele van wat een Chinees er voor betaalt....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat 9ik het NVWA maar vast in kennis gaan stellen, kunnen ze komen controleren of je hem nog hebt. Op het dumpen van dieren staat een behoorlijke boete.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Japie zit inmiddels in vrijheid luid tjirpend weer achter de vrouwtjes aan en doet u allen de hartelijke groeten toekomen.

Het beste antwoord

De Dolbear's Law stelt dat het tjirpen afhankelijk is van de omgevingstemperatuur. Ik zou daar dus mee blijven experimenteren. Misschien dat onderstaande link iets oplevert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alleen de mannelijke krekels tjirpen. Het geluid wordt gemaakt voor het tjirp-orgaan, een lange ader die langs de onderkant van elke vleugel loopt en is bedekt met "tanden" zoals een kam. Het tjirpende geluid wordt gemaakt door de bovenkant van een vleugel langs de onderkant van een andere vleugel te halen. Als hij dit doet, houdt hij zijn vleugels omhoog en open zodat de membranen van de vleugels als akoestische zeilen kunnen acteren. Het is een populaire mythe dat de krekel tjirpt door zijn poten samen te wrijven.

Krekels tjirpen op verschillende snelheden/frequenties afhankelijk van de soort en de temperatuur van de omgeving. De meeste soorten tjirpen sneller hoe hoger de temperatuur is (ongeveer 62 tjirpen per minuut bij 13°C bij een gebruikelijke soort; elke soort heeft zijn eigen snelheid). De relatie tussen de temperatuur en de snelheid van tjirpen is bekend als Dolbear's Law. Met deze wet is het mogelijk de temperatuur te berekenen in Fahrenheit door 40 op te tellen bij het aantal tjirpen in 14 seconden door de "snowy tree cricket" die gebruikelijk voorkomt in de Verenigde Staten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Ik had me van te voren al ingelezen en was bekend met Dolbear's law. Aangezien Stilic een duidelijke tip geeft krijgt hij de 10-punter.