Wat moet ik doen met een aquarium waar draadalg in heeft gezeten?

Er zat heel erg draadalg in de bak en heb het leeggemaakt en alles overgedaan naar een ander aquarium. Wat moet ik nu doen met mijn originele bak. De een zegt dat ik alles moet weggooien wat erin zat, de ander zegt dat uitkoken voldoende is en wéér een aander zegt dat ik de bak alleen maar even goed schoon moet maken. Nou heb ik antialg gekocht en ook daarvan verschillen de meningen enorm. Help, wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Draadalgen zijn de goede soort algen, ze proberen de waterkwaliteit te verbeteren.
Slijm en blauwalgen zijn de slechte soorten.

Mogelijke oorzaak:
Nieuw water.
Te weinig planten.
Net een groot deel van het water ververst.
Kort geleden medicijnen in het water gegooid.
Te kleine filter.
Te vuile filter.
Net de filter schoon gemaakt.
Te veel voer gegeven.
Te hoge PH en te lage GH waarden.
Te snel te veel vissen in een nieuwebak.

Je bak omspoelen/ schoon spoelen en opnieuw inrichten is voldoende.
Alles een paar weken laten draaien totdat je de planten moet gaan koppen omdat ze goed groeien.
Antialg is een symtoombestrijder, geen oplossing!
Antialg, kan je planten ernstig beschadigen.
Antialg kan de werking van je filter te niet doen.
En als het is uitgewerkt, krijg je alsnog algen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik had precies hetzelfde probleem
Als er geen vissen in zitten moet je een paar dubbeltjes er in doen en doe de lamp een paar dagen uit.
( de muntjes maken waarscijnlijk het draadalg dood)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anti alg is prima hoor. Verder je bak schoonmaken en als je bak weer draait zorgen dat er niet te veel voedingsstoffen in het water komen. Dus niet te veel voeren. Ook niet te lang je lamp aan hebben, daar krijg je ook alg van. 11 uur licht is meer dan volldoende
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles goed schoonmaken is zinloos. Het zal geen invloed hebben op het wel of niet terugkeren van de draadalg. De omstandigheden in het aquarium zullen wél van invloed zijn. Kortom, je hele aquarium leegmaken is helemaal niet nodig.

Antialgproducten zijn niet de oplossing. Je moet de oorzaak aanpakken en niet het gevolg.

Bij dit soort algen ligt 't vaak aan NO3 en PO4-verhoudingen. Probeer die op 15 ppm NO3 en 1 ppm PO4 stabiel te krijgen. Zijn ze te hoog dan kijk je eens naar NO3- en/of PO4absorberende filtermaterialen of zet je meer planten in. Zijn ze te laag kan je ze bijdoseren door zelf stockoplossingen te maken of Easylife nitro en/of fosfo te gebruiken. Dat eerste is flink goedkoper maar bij fosfo is de dosering meestal zo laag dat het moeilijker is. Daarom lijkt het me een goed idee om zelf KNO3 te kopen indien nodig maar wat het fosfaat betreft het gewoon op fosfo te houden.

Een andere typische oorzaak van draadalg is een CO2-tekort. In dat geval doe je er goed aan wat CO2-bemesting aan het aquarium te hangen. Doe dit wel alleen als je carbonaathardheid al laag genoeg is, anders kan je CO2-gehalte te hoog worden, is dat het geval, verlaag deze dan eerst met wat turfgranulaat in het filter.

Zorg ook voor voldoende plantenvoeding. Planten met tekorten krijgen namelijk ook te kampen met algen, maar dat dat de oorzaak is lijkt mij bij draadalg minder waarschijnlijk.

Je ziet de oorzaken zijn aan te pakken. De gevolgen aanpakken door de algen te vergiftigen met anti-alg of muntjes lijkt mij niet de correcte oplossing. Integendeel, je vervuilt het water alleen nog meer met dode algenresten. Wil je toch een beetje hulp kies dan bijvoorbeeld een beetje platy's o.d. voor in je aquarium. Deze lusten wel wat draadalg.

Wees gerust, aan de verlichtingsduur ligt het niet! De meest aangewezen verlichtingsduur voor een aquarium is 12 uur per dag. Laat je niet wijsmaken dat dit de oorzaak van algen kan zijn want dat is niet zo. Als licht invloed heeft op algen dan heeft dat te maken met het soort licht en zal het verminderen van de verlichtingsduur geen invloed hebben. Wel kan het zo zijn dat door de langere verlichtingsduur de planten langer actief zijn en zo meer voedingsstoffen verbruiken en er sneller een tekort optreed. Maar zoals hierboven gezegd kan je dat zelf oplossen. Voordeel is dan dat dit een betere manier is om het probleem aan te pakken dan de verlichtingsduur in te korten omdat je de planten zo ook langer de tijd geeft om 't water te zuiveren.