Hoe komt het dat sommige paarden op de manege wel hoefijzers hebben en anderen niet?

Want bij ons hebben de pony's geen hoefijzers, maar de paarden wel. Een aantal kleine paarden niet, maar de haflingers weer wel. Hoe komt dat?

Toegevoegd na 3 uur:
De pony's lopen ook gewoon mee met buitenritten op de weg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ijzers zijn tamelijk duur (100-110 euro per paard, elke 8 weken) dus wanneer het niet nodig is, zal een manege proberen om de paarden en pony' s zonder ijzers te laten lopen. Alleen bekappen kost zo' n 40 euro. Wsl hebben de grotere paarden wat meer problemen als ze op de weg lopen, brokkelen de hoeven meer of of hebben ze scheuren in de hoeven zonder ijzers. Het hele gewicht rust op de hoef, en als die niet sterk genoeg is, scheurt het open. Net zoiets, als dat je tenen uit elkaar gaan, als je je gewicht op de voet zet :) Alleen bij een hoef zijn er geen tenen, dus krijg je scheuren in de hoef.

Het beste antwoord

Pony's worden meestal niet beslagen.
Hun hoeven zijn kleiner en van nature harder dan die van grote dieren.

Voor elk gezond dier (paard of pony) geldt dat ze prima zonder ijzers kunnen lopen.
Hun hoeven passen zich aan, worden vanzelf zo hard als nodig is.
Een paard wat onbeslagen toch op de verharde weg komt, zal een sterkere hoef krijgen dan paarden die alleen op het zand of de wei komen.

Ze hebben wel een half jaar (minstens) nodig om te kunnen wennen (die hardheid van de hoeven)

Toegevoegd na 5 minuten:
Paarden worden dus vaker beslagen, omdat hun hoeven relatief sneller beschadigen dan die van pony's.
Doordat ze groter zijn.

Een hoef werkt als een pomp, elke keer als hij neergezet wordt, rekt hij uit naar buiten. Elke keer bij optillen gaat hij weer in mekaar.

De hoef van een paard is groter en zet dus verder uit bij elke pas. Bovendien is een paard zwaarder, waardoor die hoef ook verder uitzet bij elke pas.

Een pony heeft kleinere hoeven en weegt minder, dus dat zet minder ver uit en beschadigt daar ook minder door.
Daarom worden ze niet vaak beslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
weer wat geleerd +
jodyenboyke
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Als die pony's nooit de straat op gaan hebben ze geen hoefijzers nodig. Als ze dus alleen op grond/aarde lopen of in de bak hoeft dat dus niet.

Verder kan een paard met gezonde hoeven ook gewoon naar buiten zonder hoefijzers (op straat) maar als de hoeven sneller gaan slijten dan normaal heb je dus hoefijzers nodig. Ook paarden die veel bereden worden hebben eerder hoefijzers nodig (wilde paarden niet ;)...) en bij bepaalde orthopedische correcties etc.

Toegevoegd na 3 uur:
Na je aanvulling: zoals ik al zei, sommige dieren kunnen dat, ze worden niet door zware mensen bereden en hebben gezonde goede hoeven.