Kan ik een kat nemen als ik in een appartement woon zonder balkon of tuin?

En welk ras zou daar dan geschikt voor zijn? Mijn huis bestaat uit een slaapkamer, badkamer, huiskamer met open keuken. 65m2, is dat te klein?

Toegevoegd na 13 minuten:
En doet het geslacht er dan toe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.2K

Het beste antwoord

Geen enkele kat blijft graag binnen. Maar mits voldoende afwisseling in hun binnenleven en voldoende uitdagingen en afleiding zullen ze het buitenleven niet missen en kan dat eigenlijk alleen maar aangemoedigd worden want binnen zitten ze nu eenmaal veiliger en worden ze bijv. niet overreden in het verkeer.

Kortom: een kat kan binnen, maar daar moet je zelf wat voor doen en is niet afhankelijk van het ras of geslacht.

Zelf heb ik op deze manier nooit problemen ondervonden met het binnenhouden van mijn katten.

Let wel: katten moeten hun nieuwsgierigheid kunnen 'beleven'. Dat je appartement klein is maakt dus minder uit, maar zorg ervoor dat je ze zeker niet opsluit in 1 kamer. Onder normale omstandigheden moeten ze ten allen tijde meerdere kamers ter beschikking kunnen hebben. Dus dat is nog een extra aandachtspuntje in jou kleine appartement.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een kat is een van de dieren die zich al heel gauw ergens thuis voelt en zich uitstekend weet aan te passen, ook in kleine huizen/appartementen. MAAR: neem in dit geval een kitten dat gewend is in huis te zijn.
Wanneer kittens eenmaal gewend zijn om naar buiten te kunnen, zullen ze alles proberen om dat ook te doen - en da's niet altijd even geslaagd als je op 4-hoog woont...

Toegevoegd na 1 minuut:
Het ras maakt niet zoveel uit, al zou ik je een Siamees toch afraden. Wanneer die krols worden is letterlijk 'je huis te klein' want die kunnen schreeuwen dat horen en zien je vergaat! Eigen ervaring...

Toegevoegd na 18 minuten:
Het geslacht van de kat is niet zo belangrijk, al is het wel zo dat over het algemeen katers meer geneigd zijn om het buitenshuis te zoeken dan poezen. Maar ach, de meesten veranderen toch in 'theemutsen' wanneer ze eenmaal gesteriliseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat hoeft niet per se naar buiten. Een kitten zou ideaal zijn natuurlijk. Maar een iets oudere tot heel oude kat die al niet gewend is om buiten te komen zou natuurlijk helemaal perfect zijn. En zij zullen dankbaar zijn met een nieuw baasje of vrouwtje.
Geslacht maakt nier zo heel veel uit. Wanneer een kat krols is zal ze naarr buuten willen.
Wanneer een krolse kat ruikt zal hij ook naar buiten willen. Als je thuisbent probeer ze een beetje af te leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Psies, eentje uit het asiel halen lijkt me een goed idee! De medewerkers daar kunnen je alles over de kat vertellen, zo vind je zeker een beesie die bij je past!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verlaat plusje!
ja, dat kan, maar bedenk dat katten in aanleg sociale dieren zijn, die willen jagen, onderzoeken, rennen en klimmen.
de meeste gedragsproblemen doen zich voor bij katten die te jong uit het nest worden gehaald en alleen als binnenkat worden gehouden.
het beste zou dus zijn twee katjes te nemen.
verder is het van belang dat ze een flinke klimpaal hebben, en voldoende plekjes om op de uitkijk te liggen, zich terug te trekken, of te zonnebaden.
laat ze werken voor de kost dmv voerpuzzels, al dan niet zelfgemaakt.
speel regelmatig met ze, en neem eens een nieuwe geur mee naar huis; een kartonnen doos, een gevonden vogelveer.
mijn ervaring is dat katers makkelijker zijn, maar dat is persoonlijk.
het ras is niet van belang; in het asiel hebben ze zeker setjes zitten.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en daar staat op de site vaak al bij, als het 'binnenkatten' zijn, dus die zijn dan al gewend aan binnenblijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens. Een binnenkat kan best, maar dan moet je wel wat meer je best doen om het leven leuk voor ze te maken.