Katten wel of niet toelaten in de bench van de hond?

Mijn katten zijn niet blij met de hond, maar de bench vinden ze wel een fijn plekje. Nu vraag ik me af of ik dit moet toelaten of juist niet? Voor de hond moet de bench een eigen, veilige plek zijn en daar heeft ze dus niet altijd toegang toe. Als ik de katten weghaal voor haar, verlaag ik de katten in rang en vindt zij (de hond) waarschijnlijk weer dat ze hen de les mag lezen (dat heb ik er net uit). Waar doe ik goed aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze liggen er echt bij alsof ze willen zeggen:wij zijn hier de baas(tegenover de hond hè)
De hond komt natuurlijk op hun territorium.
Ik heb er verder geen verstand van hoor,ik heb wel een kat thuis,maar verder geen andere huisdieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PS je hebt PRACHTIGE katten!!!!
Maar het is niet zo aardig wat ze doe...
Dat kan je zelf ook wel zien denk ik....(foto)
Zie verder antwoord.
Succes met je beestenboeltje. :)
komt vast goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je katten in jouw bed liggen, ga jij dan ook op de grond slapen?
Onze katten kiezen ook graag een plek uit waar ze precies in de weg liggen. soms tolereren we dit, soms niet, afhankelijk van de situatie.
De bench is voor de hond. er meteen uithalen en niet meer toestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haal er nog een bench bij? De katten vinden het een heerlijk plekje,als je steeds moet nadenken waarom ze iets doen of niet doen,ze zoeken het zelf wel uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of leg een kattenmandje erboven op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan hun koppies te zien, vinden ze het ook juist leuk omdat de bench van de hond is.
EEn eigen bench zal hun minder interesseren denk ik ;)
Maar kan ik me in vergissen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sallie,ik vind het echt leuk bedacht van je maar probeer jij katten maar eens wijs te maken welke bench van hun is en welke van de hond ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n lekker zacht kussen voor bovenop de bench is misschien wel een goed idee...
Maar stel dat ik de katten er niet meer in toelaat, dan zou het kunnen dat mijn hondje ze weer de pas af gaat snijden als ze zelfs maar in de buurt van de bench komen. Dat heeft ze eerder ook gedaan. Mag ze ze in dit geval dan wel "blocken"? Daar zit ik een beetje mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de katten weten donders goed welke bench van hen is en welke van de hond. en zullen dus expres uitdagend zijn bench pakken.
hun bench dus een eind er vandaan, en JIJ moet degene zijn die ze corrigeert, niet de hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JIJ moet degene zijn die jouw katten "blockt".
je hond beschermt zijn eigen plekje.
Dat heeft hij ook echt nodig. Kussentjes bovenop de bench is geen goed plan hoor.
dan liggen "die beesten" boven op hem. zo zie hij dat) Je katten hebben toch plekken genoeg? Jullie moeten nog een leefsituatie maken met z' n 4-tjes (mss 5-en?)
Dus puzzel maar.
Op dit moment is er nog even een machtstrijd gaande tussen je 2 (grote!) katten en je hondje.
Daar mag je echt wel wat sturing aan geven. Ik denk, als je je katten 2-3 keer hebt weggejaagd, dat het gedoe met de bench al voorbij is.
Help je hondje maar een beetje.
Je katten redden zich zo te zien prima. :)

Het beste antwoord

de bench is van de hond, op deze manier tonen de katten dat zij boven de hond staan, maar ook dat het dus hun bed is en dat is niet zo.

er zijn genoeg opties, mandjes, stoelen, de bank, de kast etc. voor de katten om te liggen, sta dit niet toe, zo is het niet de bench van de hond.

wat misschien een goed idee is, de oplossing, is een (tweedehands) rieten mand op de kop tikken, groot genoeg voor de hond en 2 katten tegelijk, dan kan de hond daar ook gaan liggen en de katten kunnen er bij gaan liggen, het is een beetje een "halva" oplossing, maar het werkt wel (bij andere honden en katten bewezen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat idee van die mand is inderdaad goed bedacht +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (2)

Koop een extra bench voor je hond of katten. Of koop een katten mand voor de katten. Of sluit de bench voor de katten en dan zoeken ze vast wel ergens anders een fijn warm plekje of maak er één voor ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. De bench is voor de hond.
Katten hebben de rest van het huis.
(zo' n beetje )
Een hond moet echt zijn eigen plekje hebben, vooral als de katten hem niet leuk vinden.
PS katten doen echt niet aan die rangorde van honden.
Don't worry.
Honden doen wel aan de rangorde van de mens: en jij laat nu de kat toe in HUN bench.

Toegevoegd na 1 minuut:
Katten zijn solitair.
Honden leven in een roedel,
Vandaar dat katten nit meedoen met die rangorde, Maar jouw hond wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
katten doen idd niet aan rangorde, maar solitair zou ik ze zeker niet willen noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens dat de bench alleen voor de hond is en zijn eigen veilige plek in huis moet hebben dus een + Ik weet dat je veel verstand hebt van katten maar rieneke heeft wel gelijk wat betreft katten-solitair. Citaat uit onderstaande interessante bron over katten: De meeste katteneigenaren geloven dat gedomesticeerde katten solitaire dieren zijn, dit geloof wordt ook verspreid door veel populaire kattenboeken en zelfs door sommige wetenschappelijke bundels. Het komt voort uit het feit dat bijna alle wilde kattensoorten solitair zijn of solitair genoemd worden (Turner 1988). Maar ook al is de kat ontstaan uit een solitaire soort, gedomesticeerde katten zijn toch sociale dieren die regelmatig contact hebben met soortgenoten (Schneider 1978; Turner 1988). Ze vertonen zeer duidelijk enkele vormen van intensief sociaal gedrag, niet alleen ten opzichte van de mens maar ook ten opzichte van elkaar. www.kattengedragcentrum.nl/10-Eenzame-katten-en-gedragsproblemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik noem het altijd solitair, omdat ze niet aan "roedelen" doen.
Misschien helemaal verkeerd gekozen, ik weet het niet.
Ik heb er 10 en zie inderdaad dagelijks kopjes, likjes, plagerijen, etc etc.Echt sociale interacties. Ze liggen ook met groepen op het biljart of op het bed.
Maar dan wel 95% van de tijd ieder op een eigen plekje. (daarom noem ik het solitair)
(heel soms liggen er 2 tegen elkaar aan, en het is wisselend wie dat doen) Ook deze 2 katten zitten duidelijk als team.
Een soort anti-hondenbrigade. haha
Rieneke1
11 jaar geleden
katje, katten jagen alleen, dus voor het vangen van prooien hebben ze elkaar bepaald niet nodig.
bij een laag voedselaanbod leven ze solitair, want er is niet genoeg om te delen.
is het voedselaanbod echter groot genoeg, dan vormen ze kolonies, die vnl bestaan uit poezen en hun nakomelingen.
alweer afhankelijk van het voedselaanbod worden de katertjes vroeg of laat verjaagd, hoewel er vaak ook wel een aantal katers blijven hangen.
de verstoten katers vormen ook vaak nog een tijdlang, tot ze sociaal volwassen zijn, groepjes. ook in de huiselijke situatie zie je dat vriendschappen ontstaan, ook bij katers, als de hormonen niet in de weg zitten. twee van mijn katten zijn stapelkatten, geweldig! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Rieneke. Ik weet niet wat stapelkatten zijn :) Ik ben wel de hele middag al aan het puzzelen.
Hoe noem je deze vorm van interactie dan? (serieuze vraag)
Van katten bedoel ik (met het risico dat deze reacties worden geschrapt) Mijn katten vormen idd een kolonie.
Als een indringer komt, staan ze met een groep,( niet allemaal toch een hierarchie), samen die indringer weg te jagen. Dit keer heb ik toevallig veel familie.
7 van de 10.
Maar niet allemaal hier geboren (moeilijk uit te leggen) Alles is geholpen (behalve aanloop-kitten) dus ik zie dat niet, van die katers die weggejaagd worden. Ik zie mijn 2 paarden echt kroelen, spelen, en als ik met 1 van hun wegga, brult de ander. Dat gebeurt niet bij de katten. Dan heb ik 2 honden, dikke vriendinnen die samen van alles doen. Zie ik ook niet bij mijn katten. Ik zie wel, dat ze "kussen" met de een, en ook met de ander. en groeten bij de een, en ook bij de ander.
Het is veel onafhankelijker (maar ze zijn ook met meer dan 2....) In ieder geval zijn ze soliDair.
Dat zie ik. (ook te zien op de foto, mooi voorbeeld.)
Maar ik zie die "echte" vriendschappen niet. Die ik wel bij paarden en honden zie. (jagers en prooien) Hoe noem je deze vorm van interactie dan eigenlijk?
Rieneke1
11 jaar geleden
volgens mij is er nog geen officiele naam voor katje.
het is bij katten gewoon niet zo zwartwit, maar afhankelijk van de omstandigheden, het voedselaanbod.
je zou het opportunistische groepsdynamiek kunnen noemen :) katten jagen trouwens niet als een groep de indringer weg, ook al lijkt dat zo.
ze gaan ieder voor zich in de aanval, min of meer tegelijkertijd. ken je die plaatjes van drie katten in een kleine mand?
op en tegen en tussen elkaar? dat zijn stapelkatten :)
een zeker teken van vriendschap, maar er zijn meer tekenen die je onder katten kan zien: elkaar likken, samen stoeien, gezellig bij elkaar in de buurt zitten.
katten kunnen het heel gezellig hebben met elkaar, maar dat wist je al :)