is rijst goed voor een hond?

mijn hond is een beetje te mager vindt ik, nu heb ik gehoord dat ik de hond rijst moet geven als bij voeding....
- is dat goed als ik de hond rijst geeft
- heeft het meer positieve uitwerking als ik rijst geeft

al vast bedankt voor uw antwoord
grt ruurd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Laat eerst eens bij de dierenarts controleren of je hond echt te dun is, en of hij geen gezondheidsproblemen heeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rijst geven is geen goed idee. Wat is het voor ras,is het een reu of teef en hoe oud is je hond?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt ook natte hondenbrokken met rijst. Alleen moet je wel oppassen dat hij dan niet te dik wordt, want dieetvoeding is duurder en minder prettig voor de hond dan eens een lekker gezond hapje om op het juiste gewicht te komen. Laat het inderdaad door een dierenarts controleren.

Antwoorden (2)

Rijst bevat veel koolhydraat. Witte rijst bevat zo (uit mijn hoofd) 78 gram koolhydraat op 100 gram rijst. Een hond haalt zijn energie uit drie dingen: eiwit, koolhydraat en vet. Rijst =koolhydraten = energieleverancier. Maar honden hebben bijvoorbeeld geen amylase in hun speeksel. Het enzym dat betrokken is bij de vertering van koolhydraten in de mond van omnivoren en herbivoren. Het enzym zet de eerste stap naar de vertering van koolhydraten. Het ontbreekt bij carnivoren. En een hond is een carnivoor. Een hond veel koolhydraten voeren zet de alvleesklier van de hond enorm onder druk. Het moet gigantisch veel zetmeel-afbrekende enzymen produceren. En daar is de alvleesklier van de hond niet op uitgerust, de alvleesklier kan dat ook niet goed en kortom: het is niet goed voor zijn gezondheid.

Een hond heeft geen koolhydraten uit granen nodig en voor de gezondheid op langere termijn zeker niet goed.

Maar wat vind je te mager? Iets de ribben kunnen zien hoort bij een gezonde, normale hond. De meeste honden die je ziet in Nederland zijn te dik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er doemen een heleboel vragen op naar aanleiding van je vraag. Als je een jonge hond hebt die niet ouder is dan 1 jaar, dan moet hij nog 'bone' krijgen en uitdijen. Heel jonge honden kunnen zeer mager zijn, zonder ongezond te zijn. Is het een oude hond die steeds magerder wordt, dan zou er goed iets mis kunnen zijn met zijn spijsvertering of zou hij een ziekte onder de leden kunnen hebben. Tumoren kunnen veel invloed hebben op het gewicht en een hond kan van tumoren interen.

Je vraag of rijst goed is, zou ik niet met ja kunnen beantwoorden. Rijst is eenzijdige voeding en kan bij een energieke hond niet genoeg zijn als bijvoeding. Als hij niet genoeg heeft aan zijn huidige voer om op peil te blijven, maar verder oogt hij gezond, dan zou je voer kunnen kopen voor een zeer energieke hond of werkhond. Dat is uitgebalanceerde voeding met alles erin wat een hond nodig heeft.

Eigenlijk geef ik alleen rijst bij diarree en als drinken rijstwater. Verder gebruik ik rijst nooit als voer.
Wel is mij bekend dat jagers hun honden macaroni als bijvoer geven na een hele lange en zware jachtdag. Maar dat is niet echt als bijvoer voor langere tijd.
Ivana