Waarom ligt mijn hond steeds op mijn voeten als hij de gelegenheid heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
28.4K

Het beste antwoord

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/76549-het-opvoeden-van-een-dove-hond.html

Bij een dove hond is het van levensbelang dat het dier je ten volle kan vertrouwen.
Als je altijd duidelijk bent in het aangeven, wanneer je weg gaat, met of zonder de hond, is dat van levensbelang. Als je hem aantikt wanneer zijn eten klaarstaat, als je wilt dat hij meeloopt of juist blijft.
Wanneer de hond weet dat hij op tijd de juiste informatie krijgt doorgespeeld en niets aan zijn aandacht ontsnapt door goede communicatie met de baas, is er geen reden om tegen je aan te liggen, over je heen te hangen, op je schoot te klimmen of ze voeten te claimen. Dan valt dit gedrag net als bij een gewone hond onder dominantie.
Je kunt hem net zo corrigeren als een gewone hond, maar dan met gebaren. Die gebaren moet hij van meet af aan hebben meegekregen.

Het belangrijkste is duidelijkheid, maar dan ook altijd. Een vertrouwensband opbouwen die nog sterker moet zijn dan bij een horende hond en gericht op duidelijkheid.

Verder kan je gewone gehoorzaamheid eisen. In deze kan de baas de sleutel zijn om tot een goed opgevoede hond te komen. Maar er is meer kennis van hondengedrag voor nodig dan men denkt.

Succes.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weer wat geleerd...: plus!
jodyenboyke
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

het lijkt heel lief te zijn maar dat is controle.
onze hond doet dat ook zeer regelmatig, ook het tegen je aan geleund staan of je op de voet volgen is controlerend gedrag, (half) op schoot liggen en zitten, aanstoten van armen en handen met bek, aandacht eisen waarbij ook het op de rug gaan liggen als dwangmethode wordt gebruikt.
hij hoeft er niets voor te doen maar zodra jij je ook maar beweegt weet hij dat.
ik probeer het zoveel mogelijk af te leren want het is een manier om hoger in de roedel te komen en je hond hoort helemaal onderop te staan.

erg lastig want je moet het zoveel mogelijk positief aanpakken, net zoals je hem moet belonen als hij braaf naar je toekomt, ook al heb je al een kwartier staan roepen..

Toegevoegd na 51 minuten:
of je martin gaus nou wel of niet wat vind, toch een stukkie text van hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar het om gaat is dominant gedrag, als een hond op je voeten gaat liggen, met zijn kop op je schoot, half over je heen op de bank, steeds tegen je aanduwt, het valt allemaal onder een noemer en dat is aandacht opeisen.

waarom doet hij het ? simpel: hij is de baas.

zodra je toont dat jij de baas van de groep/de roedel bent, prima hij zal het niet meer doen, maar jij laat het toe, dus hij is de baas!

hoe je dit moet afleren kan je dagelijks op nat.geo. zien. cesar millan "the dogwhisperer" kan je haarfijn uitleggen wat je verkeerd doet, hoe je het anders moet doen en waarom.

de meeste mensen denken ook dat de hond aangepakt moet worden, het punt is echter dat de eigenaar niet weet hoe hij de "baas" moet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel mensen weten inderdaad niet hoe ze een hond moeten opvoeden en dan maar klagen over hoe 'vervelend die hond wel niet is'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, precies, of: ik snap er niks van, hij is zóoo lief, maar hij bijt steeds!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verandert de situatie nu, als ik zeg dat mijn hond drie jaar is en dat hij van bij de geboorte doof is
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jumper: ik denk het niet, maar ik weet het niet. want hoe maak je een dove hond iets duidelijk? volgens mij heb ik het toch een keertje bij cesar millan gezien, maar ik ben het vergeten, helaas. het zou kunnen dat het verlatingsangst is, aan de andere kant kan je zeggen, dat hij niet beter weet.
ik durf het niet te zeggen. eigenlijk mag je deze belangrijke achtergrond informatie niet achterwege laten natuurlijk, want nu heb je antwoord gekregen (2 zelfs) waar je eigenlijk niets aan hebt! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet zeker dat dit door dominantie komt. Bij mijn tweede hond gaat hij gewoon er bovenop liggen of zitten.
Of hij probeert haar altijd te raken al is het maar met één haartje. Daarom denk ik dat hij ons gebruikt als tweede oor. Om altijd op de hoogte te zijn wanneer er iets gebeurd of gat gebeuren. Onze andere hond laat zich zeker niet domineren want die kuist regelmatig de woonkamer met den dove.:-)
Vroeger op schilderijen en sculptures werd er steeds een hond afgebeeld, aan de voeten van een persoon op zijn sterfbed. Daarom denk ik als tweede mogelijkheid dat hij het doet om zijn trouw te bewijzen.
De mogelijkheid van dominantie sluit ik natuurlijk niet uit
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in het antwoord hieronder van ivana staat meer en blijkt het inderdaad dominantie te zijn, indien de relatie van baas t.o.v. de dove hond gewoon goed is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat een dove hond graag zo verbonden tegen je aan ligt ,omdat de hond het fijn vind om meteen te weten als er iets aan de hand is. Als je bijvoorbeeld opstaat voelt 'ie dat meteen en weet ;Er gebeurt iets! Hij mist natuurlijk een heel belangrijk zintuig en probeert zo toch bij te blijven.