mijn poes plast op het kleed! Hoe stopt dit?

Ik heb 2 poesjes (zusjes), bella en floortje. Ze zijn nu 7 maanden oud. Pas kwam mijn broer laat thuis en die liet perongeluk Floortje in de woonkamer/keuken achter. Ze heeft hier de hele nacht gezeten, zonder kattenbak. Ze heeft uiteindelijk op het kleed geplast en gepoept...

Sindsdien plast ze telkens op het kleed. Poepen doet ze wel op de bak en meestal plast ze er ook gewoon. Toch plast ze nog af en toe op het kleed.. We hebben het kleed vorige week al naar de stomerij gebracht, die gespecialiseerd was in het verwijderen van kattenluchtjes. Maar nu begint ze weer!
Het is ook telkens op hetzelfde plekje..

Ik heb al peper erop gedaan en van die spray die katten 'wegjaagt', maar niets helpt..

Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat je tot nu toe goed bezig bent geweest.
tijdelijk op die plek een stuk plastic leggen? of het kleed weghalen tot ze het vergeten is?

Antwoorden (8)

Als de kat plas op de mat dan ga je naar haar toe en pak je haar bij de nek. Het is misschien zielig om te zien maar zo weten ze wat niet mag.
Dat doet de moederkat ook tijdens de 'opvoeding'.

Dan leg je haar vervolgens in de katten bak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat nooit werken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar moet je echt mee uitkijken,als je een kat verkeerd optilt bij de nek(vel) kan je ze echt pijn doen.
De moederpoes weet instinctief wat ze doet,en dat moet je echt niet zelf zomaar nadoen.
Ik heb mijn kat ook wel eens zelf op de bak gezet(gewoon opgetild)toen hij nog maar een paar maanden was deed hij het soms voor de bak ipv erin.
Dat had hij gelukkig snel door en nu doet hij het alleen nog als ik de bak net iets te laat verschoon.
Katten houden niet van een vieze bak hè?;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Niels1411 Het zal kunnen werken. Ik had al vermoeden dat ik hier wat minnetjes voor kreeg. Maar goed..
Ik zou het kleed een tijdje opbergen. Na een bepaalde tijd is de associatie weg en dan gaat het wel over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige wat echt helpt is het kleed weggooien.
Wat je ook doet de geur zal altijd blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeft niet, met een stoomreiniger is de geur volledig uit het kleed te krijgen. 'Helaas' spreek ik uit ervaring, mijn kat heeft een tijdje een stuk vloerbedekking als plasplek gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dezelfde ervaring als mobie1980.
Er was helemaal niets aan te doen.
Je kat zal naar de plek terug blijven gaan, omdat hij zijn eigen urine blijft ruiken. Je kunt het schoonmaken met een biotex sopje, erna soda erop en zo een paar dagen laten liggen. Een stoomreiniger huren en het kleed erna goed laten drogen kan ook helpen.
Pak je kat nooit in zijn nek! Dit kan alleen door de moederpoes gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je weet niet waar de stomerij je kleedmee schoon gemaakt heeft ,misschien zit er een geurtje in dat ze lekker vindt maar gebruik eens een biotex sopje en maak de plek schoon waar ze geplast heeft ,laat dit drogen en gebruik dan citrusolie, dat je over de plaats wrijft dat vinden ze stinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat kan helpen is een extra kattenbak die je op die plek neerzet, als ze het daarin doet schuif je elke dag de bak iets op naar de plek waar je deze wilt hebben. Misschien niet charmant, maar wel effectief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag bij een dierenarts of dierenspeciaalzaak om het product "urine-off". Dit is speciaal ontwikkeld voor dit soort problemen en zal de urinegeur van de plek weghalen voor je kat en het voorkomt vlekken. Als ze het toch blijft doen, of soms ook op andere plekken, zou ik voor de zekerheid een keertje urine laten controleren bij je dierenarts. Soms concentreer je je op een probleem en moet je het toch in een andere hoek zoeken....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten vinden het heerlijk om te plassen op iets zachts dat absorbeert. Zeker als hun bak niet brandschoon is of er te weinig kattenbakken zijn (minimaal 1 per kat plus 1, dus in jouw geval drie bakken) wijken ze graag uit naar een kleed, een wc-matje of een stapel wasgoed. Poepen zullen ze er inderdaad niet zo snel doen, omdat ze het daar niet kunnen begraven.

Het beste kun je het kleed, nu die associatie eenmaal gelegd is als 'goeie pisplek' gewoon weghalen , in elk geval tot ze weer helemaal 100 % zindelijk is. En dan hopen dat ze niet uitwijkt naar een ander leuk plekje, zoals de bank of je bed.

Voldoende ALTIJD schone kattenbakken (zeker 2-3 keer in de week verversen) voorkomt dat zo veel mogelijk.