Hoe heten "knuffel dieren" die op bezoek komen in bejaardencentra en kinderafdelingen van ziekenhuizen officieel? En bestaat daar een stichting voor?

Ik wil graag een knuffelhond/kat regelen voor een activiteit met erg verlegen kindertjes, maar waar vind ik mens en dieren die dit doen? En is er dan een soort keurmerk of stichting zodat je meer zekerheid hebt dat er een echt geschikt dier komt.......?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk hebben ze allemaal een andere naam, maar er is er één die Doedelteam heet. Zie op bijgaande website. Algemeen misschien bezoekhond (dat staat ook nog vermeld op die website), of bezoekdieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je misschien de Stichting Zorgdier?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De honden die als troeteldier in ziekenhuizen gebruikt worden, zijn niet gewend om tussen veel kinderen te zijn. Ze worden een op een geknuffeld.

Indertijd was er een cursus van O&O, Oscar en Rufus genaamd. Deze keurde honden die op scholen gebruikt werden om kinderen te leren hoe ze met honden moesten omgaan. Omdat er 1200 kinderen per jaar in het ziekenhuis kwamen met bijtwonden is deze cursus opgezet.

DIE HONDEN zijn de aangewezen dieren om veilig tussen veel enthousiaste kinderen te gebruiken. De begeleider komt dat automatisch mee.
Hier het adres voor informatie: http://www.hondenopvoeding.nl/adressen.html

Zij kunnen je waarschijnlijk wel helpen aan een "oscar en rufushond' bij jou in de buurt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik had 5 jaar geleden een 'Oscar en Rufushond'. Helaas is ze niet meer in leven en mijn huidige hond is er niet geschikt voor bevonden. Ik heb indertijd de cursus gedaan. Erg leerzaam.
Ivana
11 jaar geleden
Kijk een op www.bezoekdier.nl mischien kun je daar terecht,ze hebben ook voor autistische kinderen bezoekdieren.