Hoe kan het dat mijn hond op bekende plaatsen nogal geneigd is om strak aan de lijn te lopen en bij vreemd terrijn ze keurig naast me loopt?

Sinds kort ben ik de bekende uitlaatrondjes aan het uitbreiden en ga dan een hele andere route lopen die ze nog niet kent.
Wat me opviel was dat ze op die onbekende plaatsen keurig naast me blijft lopen en de riem mooi met een boogje hangt, terwijl de voor haar bekende plaatsen het veel lastiger voor mij is om haar naast me te laten lopen omdat ze dan veel meer aan de lijn trekt, iets wat ik uiteraard corrigeer

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Rieneke1
11 jaar geleden
onzekerheid op onbekend terrein?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Rieneke, dat lijkt mij ook.
Ivana
11 jaar geleden
De functie van leider is op onbekend terrein voor een hond duidelijker. Waar gaat de baas heen is dan de hoofdvraag. Hoe loopt hij, links, rechts?? Het is geen onzekerheid van de hond, maar overgave aan leiderschap. Als je iedere dag hetzelfde rondje loopt op bekend terrein wordt leiderschap overgenomen door gewoonte. Dan weet de hond al waar de volgende bocht toe leidt en kan hij net zo goed vooruitlopen.
Rieneke1
11 jaar geleden
super weer ivana, dank zij jouw uitleg steeds ga ik die gekke blafbeesten misschien nog een keer begrijpen ;)
Ivana
11 jaar geleden
@ Rieneke. Je leert vast nog eens inzien hoe een hond je leven verrijken kan. Door een hond leer je namelijk heel veel over jezelf, omdat de hond je karakter spiegelt. ;))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi gezegd Ivana ;-)
Ik heb ook veel over mezelf geleerd door mijn honden. Maar dat betekent dan wel, dat de hond niet zo goed luistert naar deze leider (vraagsteller) op bekend terrein.
Ivana
11 jaar geleden
Waarschijnlijk is de houding van de baas op bekend terrein ook niet de houding van een leider, maar een verveelde gemakzuchtige houding van"ff het rondje met de hond". Zo'n houding nodigt ook niet uit om naar de baas op te zien en hem te volgen. Een duidelijk voorbeeld dus van spiegeling. Dit staaft alleen mijn vorige reactie. Het is de hond niet kwalijk te nemen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe ik ook niet ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk is de houding van de baas op bekend terrein ook niet de houding van een leider, maar een verveelde gemakzuchtige houding van"ff het rondje met de hond ivana@ nooit maar dan ook nooit straal ik de gemakzuchtige houding uit, ik heb altijd aandacht voor mijn honden en als het even kan laat ik ze los lopen en gaan we spelen, ik vind het altijd heel fijn om met de hondjes er op uit tegaan en neem bijna nooit de zelfde route , dan weer links afslaan of rechtdoor . ze weten nooit precies hoe de route is zodat ik zelf de lijding heb...alleen heb ik nu de route uitgebreid op een voor hen nog onbekend terrein en laat de jongste hond(bijna 2 jaar) dit gedrag zien. de andere is bijna 9 en hobbelt gewoon mee loslopend
Ivana
11 jaar geleden
Zonneschijn, ik bedoel het ook niet verkeerd. Als ik loop te kuieren op bekende plaatsen is er in mijn houding ook een zekere ontspanning die geen volgzaamheid van de hond vereist. Een hond hoeft ook niet altijd onder appèl te staan.
Als je bij spelen met de hond de teugels laat vieren, is er ook geen direct leiderschap in het spel. Wél als je dan alle eisen inbouwt: nooit de hond laten winnen en apporten op de juiste wijze terugbrengen en aangeven.
De hond van bijna 9 jaar is zo geconditioneerd, dat het vanzelfsprekend is dat hij je los volgt. Hij heeft ook de drive niet meer om er zelfstandig vandoor te gaan. Dat neemt normaal na 7 jaar af.
Een hond van twee jaar is nog volop in de opvoedingsperiode. Is het een levenslustig karakter dan wil hij gewoon doorlopen op bekend terrein.
Mijn trainer zei altijd: pas met drie jaar weet je wat je in de hand hebt en is de jeugd beteugeld.

Het beste antwoord

je hebt een hond die daar waar ze bekend is, waar je dus altijd met haar de uitlaatrondjes loopt, zich op haar gemak voelt: bekend terrein.
nu ga je dus verder en blijkt dat ze niet meer zeker van haar zaak is, ze blijft liever wat dichter bij de baas, ik wil niet zeggen dat ze een beetje bang aangelegd is, maar op onbekend terrein geeft ze met haar gedrag aan, dat ze niet zeker is.

ik raad je aan om naar "the dogwhisperer" van cesar millan te kijken op national geographic. daar wordt ook dit onderdeel van het gedrag van een hond behandeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Het is wat Jodokus al zegt. Op bekend terrein is de noodzaak om jou in de gaten te houden voor een gedeelte weggevallen.
De aandacht op vreemd terrein is veel meer op jou gericht. Daarom is het ook aan te raden een hond te trainen op voor de hond onbekend terrein, dat gaat veel makkelijker.

Ga maar eens naar een vreemd bos, laat je hond los en als hij vooruit loopt en jij gaat achter een boom staan, dan is ze als de weerlicht aan het zoeken en staat ze zo weer aan je voeten. Doe je dit op bekend terrein, dan werkt dat veel minder snel.

Als je dus lijntraining doet, is vreemd terrein de beste oplossing. Doet ze het daar correct, dan zal het aangelijnd lopen op bekend terrein ook geen probleem meer opleveren.
Wissel je loopjes iedere dag af. Nooit hetzelfde rondje. Ga de ene dag links de deur uit en de andere dag rechts. Neem konstant andere straten en stukjes bos of landweggetjes. Hoe meer variatie hoe beter. Dan wordt zelfs bekend terrein spannend en zal ook daar de lijn niet meer strak staan.

Aandacht voor de baas levert altijd een ontspannen lijn op en een hond die naast je loopt.

Toegevoegd na 2 uur:
Het is dan wel een vereiste om ook op bekend terrein leiderschap uit te stralen.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies: variatie en aandacht voor de baas! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
jodyenboyke
11 jaar geleden
+