Gaan vlooien en de eitjes en de larven dood door afwasmiddel?

We hebben sinds kort vlooien ontdekt bij onze kat en hond, ik heb ze waarschijnlijk meegenomen van een cliënt van mij hun hond is dood gegaan en toen hadden hun ook last van een vlooienplaag in huis. Nu wil ik ze graag op een natuurlijke wijze doden, dit ivm mijn kinderen. Kan ik het hele huis door met afwasmiddel of azijn? En hoe kan ik het beste beginnen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik hoorde ook van iemand groene zeep? Helpt dat ook tegen de eitjes en larven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
66.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets wat schadelijk is voor een vlo, is niet schadelijk voor je kinderen, bij normaal gebruik. De hond en de kat hebben er ook geen last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat werkt alleen als je aan het kammen bent. Dan haal je de vlo van de kam af de leg je hem, in een schaaltje met water afwasmiddel dan is ie binnen 2 sec dood.

Het beste antwoord

Vlooien worden resistent voor "oude "oplossingen. Om ze op natuurlijke wijze te doden is momenteel Ecostyle een oplossing. Het voordeel is dat je op elk moment kan bij spuiten. Uiteraard ook je huis auto caravan, kortom overal waar je huisdier komt goed inspuiten, stofzuigen en kleedjes dekentjes wassen. Groene zeep is niet toereikend. De vlooien zijn in korte tijd geslachtsrijp ze weten zich snel voor te planten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dit helpt absoluut niet tegen de vloooien. Stofzuig goed de naden en kieren en behandel de hond met de gangbare middelen die bij de dietenarts of dierenwinkel te krijgen zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijgaande links voor natuurlijke bestrijding:

- kammen en vlooie dood knijpen
- stofzuigen
- bekleding mand en kleden goed heet wassen

Toegevoegd na 10 minuten:
Nb. Ik bedoel dat dweilen niet goed werkt omdat je de vloer vochtig maakt. Een hond wassen met shampoo en/of azijn zorgt er wel voor dat de levende vlooien van de hond gaan, maar dan zou je ze in bad moeten opvangen. Dit kan afdoende zijn als je geen vlooienplaag hebt.

Bij een vlooienplaag zitten de eitjes mogelijk door de hele kamer in tapijt en kieren. In de oma weet raad tips behandeld iemand een kleed met azijn om de schil van de eitjes op te lossen. Dan heb je zo'n hoge concentratie schoonmaakazijn nodig dat je wekenlang die lhcht ruikt volgens mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een aantal nachten in de huiskamer een blokkaars (kan niet omvallen) in een bord met water plaatst, zullen de vlooien gedurende nacht in het water springen en verzuipen. Je moet dan wel enige druppels afwasmiddel aan het water toevoegen.
De vlooien komen op het licht van de kaars af.

Ook de eitjes komen om de zoveel tijd uit. Dus je zal het enige malen moeten herhalen. Als je verder goed zuigt en alle kleedjes uitklopt (buiten) en wast, kom je al een heel eind.

Ter verduidelijking. Hondenvlooien bestaan nauwelijks nog. Het zijn altijd katten die de vlooien mee naar binnen brengen. Zorg dus dat je kat in ieder geval enige malen per jaar een antivlo-pipet in de nek krijgt toegediend.

Vlooien brengen ziekten over, ook aan mensen. Het is dus niet alleen een vies idee, maar zeker voor de kinderen een gevaar. Ga naar je dierenarts, hij heeft de laatste middelen paraat. In de dierenzaak verkopen ze vaak middelen waar de vlooien al niet meer op reageren.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
90% van de vlooien zijn inderdaad kattenvlooien, 10% zijn hondenvlooien, maar het klopt absoluut niet dat het altijd de katten zijn die de vlooien naar binnen brengen!!! Deze kattenvlooien voelen zich ook perfect thuis bij honden.
Mijn hond had afgelopen zomer meer kattenvlooien dan mijn twee katten samen! Besmetting van hond en kat vindt plaats door de insleep van vlooieneitjes in huis. Dit kan ook door mensen gebeuren via kleren en schoenen zoals bij de vraagsteller misschien gebeurd is. Volwassen vlooien springen niet van het ene naar het andere dier, het gaat om de eitjes die in huis terecht komen. Het zou volkomen zinloos zijn als de vraagsteller nu alleen de kat zou behandelen. De vlooien die op de hond zitten kunnen dan vrolijk door gaan met overal eitjes laten vallen. Een volwassen vlo legt meer dan 200 eitjes! Kleedjes uitkloppen en wassen, zoals jij voorstelt, is dan toch echt dweilen met de kraan open.
Altijd alle dieren in huis tegelijkertijd behandelen, ook de hond dus, anders kan je het net zo goed laten!
Ivana
11 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat kattenvlooien alleen op katten blijven zitten. Maar het is opmerkelijk dat mensen met alleen honden veel minder last van vlooien hebben als mensen die ook katten houden.
Als een hond vlooien heeft wordt er ook onmiddellijk door de dierenarts gevraagd of er ook katten in huis zijn.
Natuurlijk kan je ook eitjes aan je schoenen mee naar binnen nemen, maar in veel meer gevallen is de huiskat de veroorzaker van een vlooienplaag.
Dat zuigen, kleden kloppen en wassen heb ik als aanvulling gegeven voor de nachtelijke kaars. Die kaars heeft namelijk een heel GROOT effect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij was de veroorzaker van de vlooienplaag afgelopen zomer vermoedelijk de dierenarts;) Korte tijd na een bezoekje brak hier een ware plaag uit, terwijl ik daarvoor al heel lang geen vlo meer had gezien. Er lopen daar ook heel wat dieren de hele dag in en uit, dus we zullen wel de nodige eitjes hebben meegesleept:D)
De hond had echter veel meer vlooien dan de katten in mijn geval. Vraagt jouw dierenarts dit niet ook over die katten omdat in het geval van vlooien ook eventuele andere huisdieren behandeld moeten worden ongeacht het soort?
In ieder geval komt de vraagsteller niet van de vlooienplaag af door alleen de kat te behandelen. Het effect van die kaars snap ik nog niet zo goed. Volwassen vlooien overleven niet zonder gastheer, dus dan zouden de vlooien al uit hun cocon die in huis ligt moeten springen door de kaars, wat ze normaal alleen maar doen als er iemand langsloopt. Heb je hier zelf ook ervaring mee?
Als dit al zou werken zou je in het hele huis kaarsen moeten zetten en niet alleen in de woonkamer lijkt mij. En dan nog zullen de vlooien die op de dieren zitten blijven doorgaan met eitjes produceren. Dus dat wordt dan heel wat nachten kaarsen branden:)
Maar goed, je gaf gelukkig ook al aan dat ook de dieren behandeld moeten worden.
Bij mij thuis was dat laatste ruim voldoende en was het huis in minder dan een week vlooienvrij. De dieren werken zelf als stofzuiger. En het was echt behoorlijk erg hier, ze sprongen zelfs al soms op mij.
Ivana
11 jaar geleden
Vraagsteller wil graag een minder giftig en natuurlijk middel tegen vlooien. De brandende kaars bij nacht is een eeuwenoud middel wat in onbruik is geraakt door de giftige spuitbussen die al te gemakkelijk tegenwoordig gebruikt worden.
De vlooien komen op het licht van de kaars af, ook als je er niet langs loopt zullen ze erheen gaan. De druppels afwasmiddel zijn om de oppervlaktespanning van het water te verlagen, zodat ze in het water zakken in plaats van op het water blijven lopen zoals waterjuffers op een vijveroppervlak. Dit doe je meerdere nachten achter elkaar en alle uitgekomen vlooien zullen verzuipen. Vind je 's morgens geen vlooien meer in het water, dan is de ruimte in ieder geval vlo-vrij. Natuurlijk moet je tegelijk je dieren behandelen, maar met een vlooienkam en buiten doorkammen levert dat al heel wat reiniging op. Daarbij zet je ze op een wit laken. Je kan dan zien of er nog vlooienpoepjes uitrollen. Zo niet, dan is het dier schoon. Om te zien of dieren vlooien hebben, zal de dierenarts ook een kam door de vacht halen. Niet om de vlooien te zien, maar wel om de poepjes te ontdekken. Dit alles is een antwoord aan iemand die geen giftige middelen wil gebruiken in verband met kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van die giftige spuitbussen wil ik inderdaad ook niets weten. Zeer ongezond en onaangenaam.
Die truc met het afwasmiddel als je vlooien wilt verdrinken ken ik ook, andere zeep werkt trouwens ook prima. Als je dat niet doet blijven inderdaad de vlooien drijven en springen ze weer uit het water. Over kaarsen door het hele huis twijfel ik nog;-) Heel erg veel en vaak kammen met een vlooienkam kan inderdaad tijdelijk wat verlichting geven maar niet een 100% oplossing. Er blijft altijd wel ergens een vlo zitten die dan weer voor meer dan 200 eitjes zorgt. Ook springen er daarna weer nieuwe vlooien op het dier.
En probeer maar eens een kat urenlang grondig te kammen, dat zullen de meeste katten niet accepteren, dus dat wordt dan een heel gevecht met een getraumatiseerde kat als gevolg. De meest recente vlooiendruppels die je bij de dierenarts kan kopen zijn óók niet giftig voor mens en dier, maar werken wel heel grondig en ook preventief. Fijne bijkomstigheid is dat het maar een paar seconde tijd kost om ze toe te dienen.
Nee, dit helpt allemaal niet. Ook extra stofzuigen en dweilen helpt niet, sterker nog, meestal worden de eitjes juist in de kieren en plinten geblazen door de stofzuiger waar ze zich prima verder kunnen ontwikkelen.

Er zijn enkele middelen op de markt om het huis mee te behandelen. Deze zijn echter vaak behoorlijk giftig en vaak moet het huis enige tijd geëvacueerd worden. Niet echt gezond als je kinderen dit inademen.

De beste, snelste en veiligste manier is om je hond en kat met de nieuwste vlooiendruppels te behandelen. Je dieren werken dan als een soort stofzuiger om het huis vrij te maken van vlooieneitjes. Immers: alle eitjes komen uit, de vlooien springen op de kat of hond en gaan vervolgens meteen dood door het vlooienmiddel (en leggen dus ook geen nieuwe eitjes meer).

Haal nooit je huisdieren uit huis als er een vlooienplaag is omdat de vlooien dan op mensen zullen proberen te springen. Ze kunnen echter niet overleven op mensen. Ze bijten een keer, springen daarna van je af en gaan dood. Desondanks erg vervelend.

Let er vooral op dat je het allernieuwste middel koopt. Voor oudere bestrijdingsmiddelen zijn vlooien resistent geworden, daarom worden er steeds weer nieuwe producten ontwikkeld. Koop het bij je dierenarts, die weet er alles van. In de dierenwinkel worden helaas nog wel vaak de verouderde middelen verkocht, die werken dus niet of nauwelijks meer.

Ik heb zelf een aantal maanden geleden een vlooienplaag in huis gehad, vreselijk!! Maar ik heb het dus op deze manier binnen de kortste keren opgelost. Nergens meer een vlo te bekennen, ook niet op mijn hond en katten. De behandeling is volkomen veilig voor je huisdieren en je kinderen.
Ik zou de hond en kat ook nog even behandelen tegen wormen omdat vlooien ook voor een wormbesmetting kunnen zorgen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vlooien gaan wel dood maar de eitjes niet.
Het is belangrijk om je huisdieren te observeren.
Op het moment dat je een vlooienplaag hebt ben je eigenlijk al veel te laat. Dan zul je grondig je huis moeten gaan reinigen. Wij hebben 2 honden en gaan er iedere dag mee uit. Zo nu en dan pakken ze idd. een vlooi of je vind dan eitjes in hun haren. Het is dan meteen zaak om alle eitjes zo snel mogelijk uit de haren te verwijderen.
Ik heb tot nu toe nog nooit vlooienmiddel hoeven te gebruiken en ze zijn compleet schoon. We wassen ze dan ook iedere week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben er nog nooit last van gehad en altijd wel een hond of kat gehad. Maar hoe verwijder je de eitjes uit de vacht? Met een vlooienkam?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een kat kan dat idd. met een kam met een hond weet ik niet of dit werkt aangezien zijn vacht dikker is, dat hangt ook van het ras af. Je kunt het in de dierenwinkel vragen, het is in ieder geval een manier om geen chemische middelen te gebruiken.
Als het niet al te veel eitjes zijn kun je ze gewoon handmatig verwijderen. Dat is wel wat werk want je moet bij het dier alle eitjes verwijderen anders heeft het geen zin.
Zodra mn vrouw een vlooi vindt zoekt ze het beestje compleet na. Wij hebben er eigenlijk weinig problemen bij. Pas een beetje op met contact met andere honden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, hoe zien de eitjes eruit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn hele kleine zwarte puntjes. Vaak zijn het er veel bij elkaar. Als je ze onder de loep bekijkt kun je zien dat het om vlooien gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die zwarte puntjes zijn vlooienpoep! Géén eitjes dus! Eitjes zijn met het blote oog helemaal niet te zien en vallen meestal op de grond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verwijderen van de vlooienpoep in de vacht heeft dus geen zin. De eitjes liggen verspreid door het huis.