Eén oudere kat, twee jongere. Hoe het beste aan elkaar wennen?

De oudere kat, poes, 17-jarige en castraat, hebben we al sinds haar puberteit. De twee jongere, eveneens poezen en castraten van 1 en 4 jaar oud, zijn vandaag bij ons ingetrokken. Je moet wat als je dochter een woning betrekt die ongeschikt is voor katten...

De confrontaties tot nu toe vallen wel mee. Geen van de drie dames is bij uitstek dominant maar de oudste van mijn dochter zit wel steeds onder de bank. Onze bejaarde probeert zoveel mogelijk haar eigen leventje te leiden maar vindt de confrontatie met de indringers toch wel heel indringend.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat we zelf al gedaan hebben is een tweede kattenbak, uit het huis van mijn dochter, neergezet en de klimtoren die ze voor de katten had, in ons huis opgebouwd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gevoel heb ik ook wel, Marjanne, hoewel geduld een factor is. We hebben zowat ons hele leven meerdere katten gehad, variërend van twee tot zeven. Maar met zo'n verwende dame die de afgelopen jaren het rijk alleen had kan ik best weer wat tips gebruiken. Kan ook zijn dat ze zich te pletter verveeld heeft. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk er wel om: 3 katten betekent minstens 4 krabgelegenheden, minstens 4 kattenbakken en minstens 4 drinkgelegenheden!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elkaar tolereren vind ik al heel mooi maar het zou me niet verbazen als ons oudje nog eens vriendschap sluit met die van één. Geeft meteen die van vier misschien wat meer rust, want bij mijn dochter was die van één ietwat een luis in haar pels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtig! Ons omaatje heeft zich jaren geleden ontfermd over een scharminkeltje, een typisch veel te jong overleden najaarskatje, maar een schat van een beestje. Die twee waren echt bevriend. Scharminkeltje werd regelmatig in de houdgreep genomen om schoongeboend te worden. Liet dat altijd met genot over zich komen. Ik zie zoiets eigenlijk wel weer gebeuren met de jongste. Tot meer dan een grauw of snauw is het nog niet gekomen.

Het beste antwoord

wat jammer dat je niet eerder met deze vraag bent gekomen kees, een eerste kennismaking zonder stress is zo belangrijk.
instaleer de twee nieuwkomers apart van je oudje, met hun hele hebben en houwen, en laat de boel tot rust komen.
veeg regelmatig met een lapje langs de wangen van je katten, zodat de geurtjes uitgewisseld worden, en zet na een dag of wat de deur op een kiertje.
bij rustige reacties, en niet eerder, de kier wat vergroten tot de poezen bij elkaar kunnen zonder stress.

bedenk verder dat je alle hulpbronnen in viervoud moet hebben; 4 bakken, 4 ligplekjes, 4 krabmogelijkheden enz enz.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorbereidingen hadden dus beter gekund. Dat idee van beginnen met aparte, eigen territoria had ik wel aan gedacht maar is moeilijk te realiseren in een rijtjeshuis. Maar misschien is er toch e.e.a. mogelijk. Bedankt voor je tips!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb precies gedaan wat Rieneke heeft genoemd maar het heeft bij mij toch zeker een half jaar en heel wat kattengezeik gekost (letterlijk) voor dat er acceptatie was. En nu dulden ze elkaar gelukkig en staren elkaar af en toe de kamer uit maar ze eten wel gezamenlijk etc, het domein van de oudste kat is nu voornamelijk boven en de kleintjes beneden. Ik kan je zooplus aanraden, ik heb geen aandelen maar ze hebben wel erg mooie telescoopkrabpalen zodat er meer 3D is in huis. En verder dat feromonenspul dat je in stopcontact kunt stoppen, zou kunnen helpen.
Rieneke1
11 jaar geleden
triviant, kan het zijn dat je het toch wat hebt overhaast?
jammer als het zo loopt. jij bedoelt feliway, en dat is idd een goede tip!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot nu toe valt me de onrust in huis alles mee. De oude dame is veel buiten en trekt zich niet eens zo gek veel aan van de nieuwkomers, die haar op hun beurt met rust laten. Het huis staat nu vol met kattenbakken en voederplekken. De ene nieuwkomer woonde bij mijn dochter al zo'n beetje in die krabpaaltoren en continueert dat bij ons en de onderdebankzitter lijkt de grote slaapkamer betrokken te hebben als uitvalsbasis. Eten doen ze allemaal goed en de kattenbakken worden ook benut. Misschien verandert het nog als ze gaan beseffen dat deze situatie niet van korte duur is maar over dag één ben ik niet ontevreden.
Rieneke1
11 jaar geleden
nou, daar zou ik ook niet ontevreden over zijn kees!
volgens mij is je achternaam mazzelpik :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ben ik absoluut met je eens, Rieneke!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord niet meteen gesloten omdat ik al langer dan vandaag katten als huisgenoot heb en de eigenzinnigheid maar al te goed ken. Sinds eergisteren vermissen we de oudste van de twee geadopteerden. Toch dank ik je voor je tips want die hebben absoluut voor meer rust in huis gezorgd.

Andere antwoorden (4)

't Is ook wel even schrikken natuurlijk! Ik zou alleen zorgen dat ze een plekje hebben waar ze zich ongestoord kunnen terugtrekken. Een oude poes van mij vond een rieten reismandje met kussentje , zodat ze aan drie kanten beschut was, wel prettig, toen er een speelse indringer van vier maanden bij kwam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de kat onder de bank ook wel zal wennen,meestal staat er ongeveer twee a drie weken voor.
Ik las dat je twee kattenbakken in totaal hebt voor drie katten?
De richtlijn hierin is het aantal katten + 1 dus je zou eigenlijk vier kattenbakken moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wordt een huis vol kattenbakken... Maar het moet te doen zijn. Dank!
katten + een = 4 kattenbakken verspreid door het hele huis, zodat er geen ruzie/oorlog over kan uitbreken.
eet- en drinkbakjes nooit naast de kattenbakken en ook verspreid over verdiepingen trouwens...
de oudste kat is 17 is bejaard, heeft recht op het hele huis, maar zal het met moeite kunnen/moeten verdedigen, als dat lukt, waar je heel goed op moet letten is dat de oudste eventueel meerdere hoge plekken in een andere / slaap / kamer dan de huiskamer / keuken heeft en deze ook vrijelijk kan beklimmen.
de twee van 1 en 4 zijn elkaar gewend en hopelijk niet, maar zouden een front kunnen vormen naar de 17-jarige.
als het nog steeds rustig is, zou het misschien zonder knokken kunnen lukken.
als de oudste erg verwend was, begrijp ik, blijf haar de meeste aandacht geven, anders is het niet eerlijk: mijn huis!!!
voor tijdelijk is een hele hoge ouderwetse trapleer altijd goed, werkt bij mij al jaren !
hebben jullie een kattenluikje, dat vergroot het leefgebied en is bij mij ook een oplossing gebleken.
een oude afgezaagde boomstam op balkon of in de tuin ook prima!

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buiten zit het voorlopig wel goed. De schutting is een favoriete plek van de oudste. Het zal binnen wat moeilijker worden. Met de aandacht zit het wel goed. Dank.
Mijn ervaring is, dat ze het vanzelf wel uitzoeken.
En zo te horen, gaat er niet echt veel verkeerd toch?
Laat ze maar rondlopen, ze komen elkaar vanzelf tegen en ze zullen mekaar ook vanzelf duidelijk maken wat wel of niet gewenst is.

Ik heb zelf 9 katten en 6 kattenbakken.
Ik heb nog nooit van die regel aantal katten + 1 gehoord.

Succes met je katten-spul!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel! De rangorde zullen ze sowieso onderling moeten vaststellen maar tot nu toe gaat het echt boven verwachting. Zelf zowat mijn hele leven gewend aan meerdere katten in huis vind ik het ook wel weer erg gezellig. De dames zijn stuk voor stuk leuke beestjes maar wel drie totaal verschillende karakters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi! Het klonk al, dat je niet veel problemen had. :)
Natuurlijk moeten ze wennen aan elkaar, en bij de een is dat makkelijker dan de ander...
Tot nu toe heb ik altijd nieuwelingen " gewoon" bij de rest gezet.
En ik heb maar 1 keer gehad, dat ik een kat moest redden.
Die at niet, dronk niet (en deed verder ook geen p of p?? )
in ieder geval heb ik haar na 5 dagen gedwongen, om achter de dozen op zolder uit te komen.Zodat ze kon eten en drinken (opgesloten in de badkamer) Het is allemaal goed gekomen hoor.
Maar het is echt de enige, waar het niet zomaar goed ging, zomaar. Voor de rest alle anderen wel. Lekker de dames bij mekaar laten bivakkeren en het komt echt goed, zo te horen. :)
Allemaal dametjes met een eigen karaktertje.
Dat komt volgens mij wel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zojuist ons oudje nog een poos op schoot gehad, spinnend en wel. Jaja, spinnen kan van alles betekenen maar dit was tevreden spinnen. Ik denk dat ze, op de keper beschouwd, het nieuwe gezelschap ergens wel interessant vindt en ondertussen al peilend achterhaalt of ze nog wel aan het voorspeen ligt bij ons. Dit moet goed komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo te horen is "het probleem" al zo goed als opgelost. Je oudje voelt zich alweer "de oude" blijkbaar!
En je nieuwelingen zijn samen, dus ook als ze zich nog niet helemaal top voelen, hebben ze wel altijd elkaar.
Ik hoef je geen succes meer te wensen, want het komt /is helemaal goed! :)