Veranderd de relatie met je huisdier (kat) snel als je hem een tijd(je) niet ziet?

Dit vroeg ik me af omdat ik volgende week 2 maanden naar Spanje ga om bij een dierenasiel te werken.
Ik heb 3 katten waarvan er eentje altijd alleen bij mij op schoot komt zitten. Niet dat hij bang is van andere en hij wil door iedereen geknuffeld worden, maar blijf het toch leuk vinden dat hij ook bij mij op schoot komt =).

Heeft iemand ervaring met zijn huisdier een tijdje niet zien en dat dan de relatie tussen jullie veranderd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gehoord dat honden zich het meeste hechten aan hun baasje, en dat katten meer gehecht raken aan hun leefomgeving, dus hun huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, matteo.
Een hond vindt het leuk om mee te mogen op vakantie, een kat blijft liever thuis. Dat neemt echter niet weg, dat katten net zo goed weten wie hun baasje is als honden.

Antwoorden (7)

Ik ben vorige maand 2 weken op vakantie geweest en woon sinds kort in Amsterdam. Ik kom soms terug naar mijn ouders en mijn kat ligt dan het hele weekend bij me op schoot. (Op dit moment ook haha). Ze herkennen de geur en stem. Misschien dat het bij sommige katten even duurt. Je hoort vaak dat katten je negeren nadat je lang weggeweest bent voor 1 dag omdat ze dan kwaad zijn,daarna is het weer als vanouds.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, doet onze kat ook! Eerst een tijdje 'beledigd', en daarna weer poeslief ;-)
Je kat zal je waarschijnlijk nog wel herkennen, zelfs na 2 maanden. Maar wat kan gebeuren is dat hij een beetje grumpy is dat je er zo lang niet bent geweest, of dat hij weer even moet wennen aan jouw aanwezigheid. Het goede nieuws is; geef de kat een weekje en hij is weer de oude. Veel plezier in spanje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welnee, 2 maanden is niks.
Je kat zal een dag met z'n kont naar je toe gaan zitten en net doen alsof hij je niet kent. Net goed ;-)
Daarna is het leed geleden, en zal hij je gezelschap weer op prijs stellen.

Een kat is niet dom en ook niet gek: Hij weet donders goed wie z'n baasje is. Ook al is die een paar maanden weg.

Maak je geen zorgen en....super wat je gaat doen in Spanje! Vertel je kat maar dat je ECHT zielige poesjes gaat helpen, dan snapt 'ie het vast wel ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
katten kunnen enorm van slag raken als hun dagelijkse routine wordt verstoord.
ze kunnen in rouw gaan als een geliefd persoon er ineens niet meer is.
het zou een goede zaak zijn als de achterblijvers zich bekommeren om, en wat extra aandacht geven aan de kat.
zorg dat het diertje afgeleid wordt door spelen, en een extra knuffel krijgt.
als de tussenliggende periode extra aandacht aan de kat wordt gegeven, zal jullie verhouding met een beetje mazzel weer snel de oude zijn.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat de kat goed opgevangen moet worden en veel liefde en aandacht nodig heeft is vanzelfsprekend.
Ik ga er niet vanuit dat vraagsteller de kat aan z'n lot overlaat.
Rieneke1
11 jaar geleden
waar ik het over heb is net dat beetje extra aandacht en zorg, bovenop het normale.
ook ik ga er niet van uit dat de kat aan z'n lot wordt overgelaten, of zie je me dat ergens zeggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo rieneke, meteen geirriteerd?
Rieneke1
11 jaar geleden
wel een beetje kim, betrapt ;)
ik gebruik drie keer het woordje extra, duidelijk toch lijkt me.
Ik ben zelf eens een week op vakantie geweest, terwijl Kwibus door familie werd verzorgd.
Toen ik weer thuis kwam, bleef hij alleen maar om me heen draaien, knuffelen, op schoot, aandacht vragen en in mijn nek klimmen.
Een paar dagen daarna was alles weer als vanouds.

Het rare was dat hij heel aanhankelijk werd naar de familie leden, maar toen ik eenmaal thuis was, niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een paar jaar geleden ben ik samen met mijn toenmalige vriend en onze 4 katten naar de VS verhuisd. Het regelen van mijn visum liep vertraging op en toen is mijn vriend samen met 2 katten alvast daarheen gegaan omdat hij nu eenmaal met zijn werk moest beginnen.

Toen ik eindelijk na 2,5 maand ook die kant op ging met de twee andere katten was iedereen van alle kanten helemaal blij om elkaar weer te zien. De twee katten die al vooruit waren gegaan kwamen letterlijk aangerend toen zij mijn stem hoorden en ook de twee katten die met mij mee waren vlogen mijn vriend zowat in de armen.

Anyway, wat ik hiermee wil zeggen is dat de band met zo'n beestje echt wel tegen een stootje kan en hij ongetwijfeld hartstikke blij zal zijn als je weer terug bent.

Ook de kat-eigen maniertjes waren bij mijn katten in ieder geval niet veranderd (een van de 2 die vooruit waren gegaan mag mij - en alleen mij - nogal eens zacht en op liefkozende wijze in mijn duim bijten). Ik had mijn eerste 'speciaal voor mij' uiting van liefde binnen een paar minuten te pakken.

Wees niet bang, hij vergeet je echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn ervaring is het niet echt te voorspellen. Ik ben een paar keer wat langer van huis geweest ivm ziekenhuisopnames (langste was bijna 6 maanden, dus ging niet om een paar daagjes ofzo) en de ene keer kwamen ze heel blij aanlopen zodra ik binnenkwam, andere keren negeerden ze me een dag of twee. Daarna werd het al snel weer als vanouds hoor, behalve dan dat ik er ééntje hebt die daar nog altijd de onhebbelijke gewoonte aan heeft overgehouden om in een hoekje te gaan plassen als hij vindt dat ie niet genoeg aandacht krijgt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens heeft een kat wel echt aandacht nodig hoor, zeker zo'n knuffelkat. Ik had de mazzel dat een vriendin van me mijn huis graag als soort uitvergrote studiekamer gebruikte, omdat het bij mij rustiger was dan bij haar thuis. Maar toen dat na een maand of 4 ophield, zaten de katten rond etenstijd al bij de buurvrouw (die ze eten gaf) voor de deur om haar op te halen en te vertellen dat het etenstijd was. Dat ik nog wel mensen had die een paar keer per week even langsgingen was eigenlijk niet genoeg, je zou iemand moeten hebben die niet alleen elke dag eten gaat geven, maar ook minstens een uurtje in het huis blijft en gewoon gaat zitten lezen of TV kijken ofzo, zodat ze erbij kunnen komen zitten als ze willen. Maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe je van plan was de zorg voor je katten te regelen in die tijd, misschien is dat allang rond.