Ik heb een kater van 4 jaar oud. Omdat ik lage dagen van huis ben, wil ik er een kitten bij zetten, kan dit?

Ik woon alleen, maar ben lange dagen van huis.
Nu wilde ik voor Kwibus een speelkameraadje aanschaffen.
Kan ik dit zomaar doen?

Mijn Rode kater Kwibus is nu zo'n 4 jaar oud.
Gecastreerd, ingeent, niet ontvlooid, want het is een echte binnenkat.
Hij gaat snachts en als ik van huis ga in de bijkeuken, boven komt hij zelden, maar niet op mijn slaapkamer.

Hij is bang van vreemden, maar alleen met mij is hij redelijk sociaal. sinds ik een verdamper van feliway heb opgehangen, is hij wel wat socialer.

Kan ik er gewoon een kitten bij zetten (M/V)?
Of moet ik ze de eerste tijd apart zetten en alleen onder begeleiding samen zetten?
Ik hoor namelijk tegenstrijdige verhalen.
Ik heb wel de ruimte om ze (tijdelijk) apart te zetten.

Ik wacht de antwoorden af, mocht je hier nog een vraag over hebben, ik hoor het wel.

Groeten, Rob

Toegevoegd na 1 uur:
Kwibus heb ik met +/- 3 maanden "gered", dat wil zeggen, bij familie op de boerderij gevangen, anders zouden ze zijn nekje omdraaien. De 4 die er nu rondlopen laten helpen zou te duur zijn...
Hij was erg schuw en totaal niet speels, maar omdat ik toen zonder werk zat, en er elke dag was, heb ik hem hier redelijk vanaf kunnen helpen.
Nu is hij heel erg gehecht aan me, en kan geen moment zonder in dezelfde kamer te zijn, zelf als ik naar de wc moet, gaat hij aan de deur staan miauwen.

Toegevoegd na 1 week:
Nog een toevoeging:
Ik ga smorgens weg en ben savonds weer terug.
Ik heb voldoende tijd om door te brengen met Kwibus en kitten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/kitten-verstandig-meteen-kater-zetten.207274

Het beste antwoord

Hoi Rob,

Latige situatie.
Het kan 2 kanten op: Je kat kan het uiteindelijk prima en gezellig vinden, maar het kan ook zijn dat hij absoluut geen trek heeft in een 'indringer'.
Bovendien kan het zo zijn dat de karakters van beide katten niet matchen.

Je zou eens een logeerkatje kunnen proberen: Kijk eens bij vrienden of ze hun kat een weekendje willen uitlenen, en observeer je kat dan goed: Is hij in principe nieuwsgierig of moet hij sowieso helemaal niks van de andere kat hebben? Dan krijg je al een beetje een indruk of Kwibus een andere kat in huis ziet zitten.

Als je besluit om een kat erbij te nemen, zal er een gewenningsperiode moeten plaatsvinden, waarbij beide katten een veilige plek moeten kunnen hebben zonder door de ander gestoord te worden. Haal ze in principe nietuit elkaar tenzij het echt uit de hand loopt, en laat ze zelf de situatie een beetje aftasten. Zo'n periode kun je het beste laten plaatsvinden in een tijd dat je zelf ook thuis bent, een vakantie oid.

Het is inderdaad beter om een kitten te nemen, dan een oudere kat. Het jonge katje weet dan niet beter, en zal eerder de autoriteit van Kwibus accepteren.

Kortom: Of dit een geslaagd plan is, hangt vooral af van het karakter en de teritoriumdrift van Kwibus. j

Tenslotte, erg belangrijk:
Zorg ervoor dat je van te voren iemand hebt die het nieuwe katje met liefde en plezier wil overnemen als het project echt niet slaagt.
Op die manier wordt het diertje niet de dupe van een mislukt project, en gaat hij gewoon over naar een ander baasje waar hij gelukkig kan zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor je antwoord.
Wat vakantie betreft, ik ben op het moment uitzendkracht.
Aangezien ik net voor de bouwvak werkloos was geworden en 2 weken op heb moeten maken, heb ik nog geen vrije dagen opgebouwd.
Zou een weekend ook kunnen? En/of savonds proberen te koppelen?
Logeerkatje ga ik zeker overwegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een weekend is echt te kort.
Een oude Kwibus aan een dartele kitten koppelen kost je zeker een week. En in die week moet je wel elke dag thuis zijn. Hooguit even boodschapjes doen, maar niet langer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, dat wordt dus een weekje vakantie opnemen.
Dan wacht ik nog een poosje met een kitten.
Niet dat Kwibus zo oud is, wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet oud, maar ouder. 10 weken en 4 jaar is.qua leeftijd.gezien een hele kloof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kwibus is een volwassen kat, die de kittentijd al lang achter zich heeft liggen.
Da's een flink verschil met een kitten van een week of 10.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Antwoord!

Andere antwoorden (2)

In principe moet het kunnen,maar dan adviseer ik je om dit bijvoorbeeld in je vakantie te doen zodat je toezicht kunt houden.
Zo een kitten erbij zetten terwijl je zelf 4 lange dagen van huis bent zou je beter niet kunnen doen want je weet nooit wat er gebeurd als je er niet bent.
Ik vraag me wel af hoe je kat deed toen je nog geen Feliway gebruikte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij was minder aanhankelijk en niet zo speels.
Op dit moment racet hij door de kamer met een flessendop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan denk ik niet dat het een probleem zal zijn om een kitten erbij te nemen,maar wat ik al eerder schreef,het beste is om dit te doen als je de eerste twee a drie weken thuis bent zodat je het in de gaten kunt houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gemiddeld duurt het 2 a 3 weken eer de volwassen kat aan de nieuwkomer gewend is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou toch het risico niet nemen als je overdag weg bent,misschien is het beter om te wachten tot je 2 a 3 weken vakantie hebt.
Nee, je kunt er niet zomaar een kitten bij zetten.

Het koppelen van katten is een geduldige kwestie die dagen tot weken in beslag kan nemen. Let er trouwens op dat binnenkatten ook vlooien kunnen krijgen.

Eerst het volgende: kittens en 4 jaar oude katers zitten in een hele andere leeftijdscategorie. De kitten wil spelen en ontdekken terwijl Kwibus liever "hangt" en "chillt" en zijn eigen ding doet die past bij een 4 jaar oude kat. Daarom is het aan te raden om geen kitten aan te schaffen maar een kat/poes van ongeveer 4 jaar.

Neem een kat/poes uit het Asiel of een van een erkende fokker (al heeft die laatste vaak alleen kittens) Zodat je kunt afspreken dat wanneer de koppeling niet lukt je het beestje terug mag brengen.

Hoe gaat de koppeling in zijn werk. Zet de beide katten op neutraal terrein, dus waar ze beide nog nooit zijn geweest. Zo kan Kwibus het niet als zijn territorium zien en de nieuweling als indringer zien. Zet een lekkere bak eten neer en een paar speeltjes. Laat ze rustig aan elkaar wennen en forceer niks. Geduld is zeer belangrijk. Een beetje vechten kan voorkomen om de rangorde te bepalen. Schrik hier niet van het kan even heftig zijn. Let wel op dat het niet uit de hand loopt. Als de katten een beetje gewend zijn kun je ze even een paar uurtjes scheiden van elkaar zodat elk even kan rusten. Vervolgens zet je ze weer bij elkaar, maar zorg altijd dat ze de ruimte hebben om elkaar te ontlopen.

Gaat dit goed dan kun je de nieuweling in de woonkamer laten (het territorium van Kwibus) Gaat ook dit goed dan is je koppeling waarschijnlijk geslaagd. Katten laten vaak erg snel merken of ze "iemand" mogen of niet.

hopelijk helpt dit een klein beetje

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kwibus is jong van geest volgens mij.
Hij speelt regelmatig, maar ligt ook vaak op de bank of op stoelen wat rond te kijken.
Wat betreft vlooien, daar let ik wel op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het niet eens met de regel dat een volwassen kat beter went aan een leeftijdsgenoot. Zeker, kittens zijn drukker en op andere dingen uit dan een kat van 4 jaar, maar het belangrijkste van alles is dat de nieuwe kat Kwibus als 'leider' accepteert en daar vrede mee heeft. Dat verdient Kwibus, en hoeft geen beletsel te zijn voor een goede vriendschap. Een kitten accepteert dit snel en zonder problemen.
Een kat van 4 jaar (met achtergrond want w.s uit het asiel) zal daar over het algemeen veel meer moeite mee hebben wat kan leiden tot 2 ongelukkige katten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb meermaals ervaren dat een kitten en een wat "oudere" kat problemen oplevert. Het zal vast niet altijd op gaan dat dit mis gaat. Maar dit is wat ik heb ervaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zou best kunnen,ik denk dat het per kat verschillend is Niels want ik heb hier nooit problemen gehad als er een kitten bij kwam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard :) geen kat is gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt.
Ik heb nooit grote problemen ondervonden met de combi kitten/volwassen kat.
Maar regelmatig hebben we hier geloei en gelazer gehad gehad met volwassen katten die aan elkaar moesten wennen.
Mijn persoonlijke ervaring dat het eerste op den duur altijd wel goedkwam, maar het eerste uiteindelijk resulteerde in een mislukking met 2 ongelukkige katten. Natuurlijk kan het ook goed gaan, het hangt ook zo af van het karakter van de katten.
Maar volgens mij heeft een kitten met een volwassen kat wel een veel grotere kans van slagen.