Waarom hebben honden/katten geen neusvuil (bullebakken, grummel) en wij wel?

Ik weet dat bullebak ook heel iets anders kan betekennen.
Maar ik bedoel een bullebak, grummel of hoe je dat ook moet noemen? Apen zie ik echt neuspeuteren en het ook opeten. Maar bij een hond heb ik nooit een bullebak gezien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Honden en katten hebben dat ook, ik moet bij mijn katten regelmatig prut uit hun neus halen. Daarnaast hebben honden en katten nog een voordeel wat wij niet hebben: zij kunnen hun neus uitlikken, en doen dat dus ook regelmatig!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

katten hebben klauwen, ik neem aan dat jij ook niet met een scherp mes in je neus gaat zitte peuteren.
Verder komt nies ziekte onder katten voor, wat als ik me goed herinner slecht kan aflopen dus het lijkt mij dat ze wel degelijk neusvuil hebben.

voor zo ver honden geen idee...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
katten hebben zeker neusvuil, als je 's morgens de neus en ogen van de kat niet schoonmaakt, lopen ze daar de hele dag mee rond.
en als je er niets aan doet, verdroogt het en valt het uiteindelijk op de grond.

onze hond vroeger had ook last van vuile ogen, neus weet ik niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hebben ze wel hoor, het systeem is hetzelfde:

"Slijmcellen : scheiden slijm af zodat het vuil en stof er blijft aankleven en zo door de trilhaarcellen kan worden verwijderd. Het slijm maakt ook de ingeademde lucht vochtig en op temperatuur, dit om uitdroging in de luchtwegen te voorkomen."

Katten hebben precies hetzelfde.

Dat ze het snot er niet uithalen ligt niet aan het gebrek aan snotjes of pulken maar aan het feit dat ze dat gewoon niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gezonde dieren die een normale bouw hebben en niet zijn doorgefokt hebben hier geen last van idd, al hebben honden wel 'slaapzand' (oogpruttel)

ik heb een pers 'zonder neus' en je wil niet weten hoeveel oogprut dat dier heeft als ik het niet schoonmaak/bijhou.
ook als ze niest zie je duidelijk dat er wat in de weg zit (nee ze is niet ziek, het is een belachelijk fokproduct van de mens. ze is een herplaatser dus ben zeker geen fan deze door de mens 'verklote' modellen al is de kat zelf hier niet minder om)

ook dieren waarvan de wimperharen naar binnen krullen, of dieren met een korte stop (neus) zoals de pers van mij, engelse bull, mopshond etc hebben problemen met hun traanbuizen.

katten met niesziekte of een bep. infectie (virus of bacterieel) hebben veel snotkaaien (bullebakken) en oogprut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond kan dat ook hebben maar het werkt anders,de hond kan het er nl niet zelf uithalen,als het snot opdroogt dan moet de dierenarts het er met een pincetje uithalen!

De binnenzijde van de hondenneus -- waar het reukorgaan zit -- behoort net als bij ons warmen vochtig te zijn, niet nat. Een hondenneus mag ook niet te droog zijn, dat is niet goed voor de huid. Is de neus van binnen te nat, dan verstopt het snot de neus.

Slijmcellen : scheiden slijm af zodat het vuil en stof er blijft aankleven en zo door de trilhaarcellen kan worden verwijderd. Het slijm maakt ook de ingeademde lucht vochtig en op temperatuur, dit om uitdroging in de luchtwegen te voorkomen.

Trilhaarcellen : deze cellen werken het vuil en het stof dat erop terechtkomt naar buiten.
( dit gebeurd het meest als de hond lekker aan het rennen is)