Hoe ga ik om met mijn jaloerse/beschermende hond?

Als ik met m'n vriend op de bank een beetje zit te vrijen, duikt m'n hond steeds geobsedeerd op onze bewegende handen. We schuiven haar steeds weg, maar het begint echt vervelend te worden..
Houdt dit op een gegeven moment op, kan ik er iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoihoi, het houdt niet zo maar op. De hond claimt je inderdaad. In elk geval niet toegeven (echt ook nooit, anders snappen ze er niks meer van).
Onze hond is precies zo. Hij mag op de bank als wij hem 'uitnodigen', als hij er af moet moet hij er ook echt af, we sturen hem dan bijvoorbeeld in z'n mand.
Als hij weer uit z'n mand komt moeten we hem consequent weer terugsturen. Dit echt volhouden, en dan gaat het hopelijk over.

Het beste antwoord

Je hond geeft aan, dat zij de baas/leider is, en niet jij. Waarschijnlijk zal ze dit ook in andere situaties laten zien. Dit gedrag mag je absoluut niet accepteren, want het wordt van kwaad tot erger en straks kan je niet eens meer op je bank gaan zitten, omdat zij jou daar niet tolereert!
Wegduwen is niet voldoende: ze mag niet eens bij je in de buurt komen als jij dat niet wilt!
Dus: als zij aanstalten maakt om op jullie handen te duiken, dan wijs je haar meteen naar haar plaats, waar ze moet blijven totdat jij zegt dat ze eraf mag. Belangrijk is dus het "duiken" voor te zijn. Zo leert ze, dat jij dit gedrag van haar niet accepteert. Dit vereist oefening, is waarschijnlijk niet met 1 keer klaar.
Consequent zijn is heel belangrijk: ze mag dit gedrag niet 1x meer doen, omdat je dan weer van voren af aan kunt beginnen met trainen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Maria16 en ook de andere +sers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
jodyenboyke
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Het kan inderdaad dat de hond beschermend optreedt maar in dit geval lijkt het me meer dat de hond jouw "claimt" in plaats van beschermen.
Als je dit wil afleren moet je wel bereidt zijn om de energie en tijd erin te steken, en inplaats van wegduwen/schuiven een tik geven op het lichaam. Hoe feller de hond hoe harder de tik en vice versa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 Jazzle
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is een serieuze reactie en ja ik heb een hond. In dit geval moet je ophouden om als mens te denken en de hond te behandelen als een hond (hoe cru dat ook kan klinken).
Als één hond iets verwacht van een andere hond, gaan ze niet verstandig in gesprek of pakt die een koekje als beloning. Ze raken elkaar aan met de bek om zo de boodschap over te brengen. Pas als je als mens een hond iets wil leren, denk aan zitten of liggen, dan kan je inderdaad beloningen gebruiken. Gewenst gedrag = belonen.
Ongewenst gedrag = corrigeren http://www.dogweb.nl/gedrag/corrigeren2.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je een hond niet mogen tikken? wat wil je anders doen. vragen of hij dat asjeblief niet meer wil doen, en hopen dat de hond je begrijpt?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Omdat een tik, normaal, niet de juiste weg is bij een hond.
Een corrigerende prik in de zij of eventueel nekvel pakken.
Maar ik zou toch eerste beginnen met een commando "NEE!"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je een tik moet geven heb je de hond zelf al mogelijkheden gegeven om te doen wat ie wil doen (en wat iemand dus niet wil) daarbij is het onnodig om een lichamelijke strijd (krachtmeting) met een hond aan te gaan als je in kan zien waar je zelf steken laat vallen (en vervolgens de hond hiervoor af te straffen met een tik) kortom, je bent niet duidelijk genoeg naar de hond toe, en dit icm met afstraffen (lichamelijk) kan een hond nog onzekerder maken. (bij angstbijters ben je met deze methode zeer zeker aan het verkeerde adres, de hond zal vanwege je onduidelijke signalen icm met het afstraffen er helemaal geen hol van snappen) dat een hond leert wanneer ie een tik krijgt wil niet zeggen dat je ook de oorzaak aanpakt (en laat deze nou net niet bij de hond liggen.....) van mij een min dus.
Mijn hond doet dat ook, in mindere mate. Die gaat tussen ons in zitten/liggen zodat wij niet bij elkaar kunnen ofzo. Maar we lachen erom, geven haar een aai en als ze echt ff weg moet (snap je...;)) dan zetten we haar van de bank of in de woonkamer als we op bed liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de hond is niet beschermend of jaloers, maar staat wat hoger in rang dan hij hoort te staan.

om deze reden kan ie zich dingen veroorloven, en is hij hier hardnekkig in.
je zal het dus op een andere manier aan zijn verstand moeten peuteren.

hij heeft jullie de ruimte te geven (er valt niets te claimen) dus voorkom dat ie dichtbij jullie komt.

verder de standaard dingen: niet als 1e de deur door, niet als eerste bij de deur staan als er visite is, niet voorin de riem lopen bij het uitlaten maar naast je, wachten met eten tot jij hem toestemming geeft, niet hond maar jij/jullie beslissen wanneer er gespeeld wordt en wanneer het spel gestopt wordt, niet laten winnen met trekspelletjes, en hond ook niet dichtbij je (op de bank of bed bv) laten liggen als je het niet erg vindt. (honden snappen dit niet, ze krijgen toestemming om een plek te claimen of ze krijgen dit niet)

hier moet je consequent in zijn, en dan kan het kwartje heel snel vallen omdat ze hond de grenzen die jij aangeeft ook begrijpt om ze vervolgens te aanvaarden.

het geeft de hond juist meer rust te weten wat zijn positie is, dan deze steeds te moeten verdedigen en op te eisen. ook voor jullie zal het een stuk meer rust geven. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dánk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanx allemaal :)