Hoe zorg ik ervoor dat mijn hond mijn kat niet meer "stalkt"?

Ik heb een hondje van 9 maanden en 2 katten. De ene kat negeert haar en laat ze met rust. De andere kat vindt haar eng en houdt haar goed in de gaten als ze in de buurt is (en staart haar dus aan). Het is begonnen met voer. De kat is op dieet (lust meer dan ze krijgt) en heeft wel eens van de hondenbrokjes gegeten die overgebleven waren. Als de kat in de buurt van de bench komt, ook als ze er alleen maar langs wil lopen, holt de hond ernaartoe om haar weg te jagen, ook al staat er geen eten meer in. Maar het wordt de laatste tijd erger, zodra de kat in huis komt, houdt de hond haar in de gaten en probeert haar ervan te weerhouden (door haar te blokken) om op bepaalde plekken te gaan liggen of zelfs de krabplank te gebruiken. De andere kat mag dit (nog) wel. Ik weet niet zo goed hoe ik dit op moet vangen, ze staat in haar recht om haar voer te verdedigen, maar het gaat nu verder dan dat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Jij bent toch de baas in huis? Jij bepaalt dus hoe ver dat mag gaan.
Zorg sowieso dat als er gegeten wordt, het eten op gaat, dan kan daar geen ruzie over ontstaan. Eten niet op? Jammer dan: weghalen tot de volgende maaltijd.
Verder zijn katten heel goed in staat om zich te verdedigen, zeker tegen een pup. Niks doen zou ik denken.
Regel 1 - negeren
Regel 2 - afleiden
Regel 3 - ingrijpen
(geldt voor kinderen, maar ook voor dieren)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eten haal ik inderdaad weg, als ze weer wegloopt. Maar wat dat betreft is het kwaad al geschied, de poes hoeft er maar langs te lopen en de hond vind dat ze haar hol moet verdedigen ofzo. Negeren heb ik geprobeerd, maar het wordt steeds erger, ze wil de poes eigenlijk niet eens meer in de voorkamer hebben. Afleiden is misschien een goeie, maar hoe precies? Zorgen dat ik kleine snoepjes op zak heb en haar aandacht op mij vestigen zodra ze de kat probeert te fixeren ofzo? En ingrijpen wil ik wel, maar ik weet niet precies wat in dit geval de juiste manier zal zijn. Het is normaal gesproken een vrij onderdanig hondje die snel onder de indruk is. Op het ogenblik stuur ik haar maar naar een plek in tegenovergestelde richting van waar de kat zit.
je moet de hond sowieso opvoeden, dus niet in eerste instantie zelf laten uitzoeken.
nee: eerst opvoeden, daarna kijken of het goed gaat en corrigeren!

als de ene kat wat timide is, kan je deze meer bijstaan door de hond te corrigeren/op te voeden dus(!)
het is helemaal verkeerd als de hond de kat steeds in de gaten houdt (fixeren) en zelfs blokkeert.

advies:

kijk eens langere tijd naar "the dogwhisperer" cesar milan op national geographic, iedere avond om 19.00uur en in het weekend 's middags. als je het een tijdje volgt, kom je allerlei soorten problemen tegen die behandeld worden, zeer leerzaam en goed na te volgen.

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben al aan het opvoeden sinds dag 1 dat ze in huis was en ze luistert inmiddels hartstikke goed, we vliegen door de gehoorzaamheidscursussen heen! En eerst opvoeden en dan kijken of het goed gaat, vind ik niet reëel hoor, de katten wonen hier toch ook al, dat kan ik toch niet maandenlang gescheiden houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee die moet je zeker niet gescheiden houden,maar jodokus bedoeld dat je de hond op zijn plaats wijst met wat wel en niet mag.
Als jij bepaald gedrag niet wil,dan moet je dit ook niet toe staan van je hond.
Kijk je weleens naar Cesar Millan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee @deebee, dat bedoel ik niet. ik bedoel niet eerst kijken hoe het gaat en dan gaan opvoeden!
natuurlijk woont iedereen er al met elkaar, ik bedoel meteen opvoeden (streng in de zin van consequent en volhouden) , en daarna als het eventjes fout gaat: onmiddellijk correctie. stukje uit je reactie op het eerste antwoord:
Eten haal ik inderdaad weg, als ze weer wegloopt. Maar wat dat betreft is het kwaad al geschied, de poes hoeft er maar langs te lopen en de hond vind dat ze haar hol moet verdedigen ofzo. Negeren heb ik geprobeerd, maar het wordt steeds erger, ze wil de poes eigenlijk niet eens meer in de voorkamer hebben. hond heeft niets te zeggen over de poes wel of niet in de voorkamer !
negeren bij dit gedrag werkt niet.
als ze verkeerd gedrag vertoont: nee, of foei, niet met haar naam werken, die is niet voor opvoeden of correctie bedoeld.
roep haar bij je en laat haar naast je zitten of liggen, zodra ze naar de poes kijkt: corrigeren, haar aandacht vragen, nee eisen, voordat ze fixeert ! nogmaals: kijk naar de dogwhisperer, kan ook jij veel van leren! :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel @maria!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ohh, bedoelde je het zo, gevalletje van miscommunicatie :) Ik was al begonnen met haar bij me roepen, maar twijfelde of dit nu wel of niet goed zou zijn. Ik moet alleen strenger haar aandacht gaan opeisen. Voorlopig moet ik er intensief mee aan de gang, denk ik. Valt niet altijd mee, want vaak ziet ze dat kat eerder dan ik en dan blaft ze de poes alweer weg. Dan roep ik haar ook terug, maar is dan eigenlijk al te laat natuurlijk. Dat vind ik toch wel het moeilijkste van het opvoeden van een hond, het timen van de correctie en het soort correctie in welke situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is ook zeker niet gemakkelijk. het belangrijkste is dat je rustig bent, niet opgewonden, boos, bang, nerveus, of wat dan ook, maar rustig!

het punt wat je maakt is (na het allerbelangrijkste hiervoor aangegeven punt: je moet rustig zijn) bijna het belangrijkst: het timen van de correctie! ben je niet op het goede moment, dan ben je te laat en is het nutteloos, want je MOET op het goede moment corrigeren, anders heeft het geen zin.

nog beter zou zijn, als je vlak daarvoor, fractie van een seconde, zou corrigeren, dat is dus vóórdat ze iets misdoet... maar dat is moeilijk te bepalen! en dan is het eigenlijk geen correctie maar een haar uit de fixatie halende actie, opdat ze niet blaft/aanvalt op iets dergelijks. (die actie is dus bedoeld om haar brein uit die modus te halen, de modus van "die kat moet daar weg + dat ga ik nu doen"). kijk naar cesar, daar zul je zovéél van opsteken, maar het is niet makkelijk, zolang je dat weet... en houdt de moed er in, wees niet teleurgesteld, als het resultaat niet zo snel komt als je had verwacht/gehoopt ! succes deebee...! :))