Wat kan ik mijn hondje naast de carnibest nog het beste bijvoeren zodat hij wat aankomt?

Mijn hondje eet heel erg slecht hondenbrokken, koek, kluifjes etc. Alleen als hij uitgehongerd is en dan met lange tanden. Hij komt uit Spanje uit de opvang en heeft daar alleen geleerd met de pot mee te eten.

Daarom geef ik hem sinds 1,5 jaar carnibest. Dat vind hij heerlijk en hij doet het daar geweldig goed op. Hij ziet er prachtig uit, is vrolijk, energiek.

Nu is hij alleen in de 1,5 jaar tijd bijna een kilo afgevallen. Hij woog ruim 5 kg en nu nog 4,4 kg.

Hij krijgt al 30 gram carnibest per kilo lichaamsgewicht i.p.v. 20, dus al 150 gram per dag.
Verder wil hij niets eten, geen kluifje, geen hondenkoekje. Alleen wat kliek menseneten maar dat geef ik liever niet vanwege het hoge zout gehalte.

Hij wordt regelmatig goed ontwormt dus dat kan de oorzaak niet zijn. En hij is net bij de dierenarts geweest en die kan ook geen oorzaak vinden.
Nu is het altijd een druk hondje geweest dat redelijk dun was.

Toch wil ik niet dat hij nog verder afvalt. Wat zou ik hem naast de carnibest kunnen geven? Of kan ik hem nog meer carnibest geven?
Ik heb wel gedacht aan groenten erbij maar ik vraag me af of dat niet alleen maagvulling is.

Aponi
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Als ik zo eens de dosering van Carnibest lees dan staat er dit:

Volwassen honden hebben tussen 20 en 25 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Pups, jonge honden, zwangere of zogende teven hebben tussen 40 en 50 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Bovengenoemde hoeveelheden zijn richtlijnen. Voor honden die erg veel beweging krijgen (sport etc) is er Carnibest Aktief.

Als je hond nog jong is dan kun je hem meer geven dan de 30 gram per kilo lichaamsgewicht of overstappen op Carnibest aktief.

Grote kans dat je hondje dan weer wat aankomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aponi
11 jaar geleden
Mijn hondje is 10 jaar oud. Dus als ik de richtlijnen aanhoud dan is 30 gr al het maximum.
Maar ik zou de actief eens kunnen proberen en dan kijken hoe hij daar op reageerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het zeker proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het eigenlijk voor ras of kruising?
Aponi
11 jaar geleden
Het is een kleine kruising. Maar er zit heel veel sheltie in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat verklaart veel wat energie betreft.

Andere antwoorden (3)

Royal canin convalescense support.
Te koop bij diverse dierenartsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aponi
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Maar dit zijn tijdelijke oplossingen.
Daar komt bij dat hij dit soort dingen absoluut niet eet.
Aan koekjes en kluifjes heeft hij niets. Dat is alleen verwen- eten.
Als onze honden te veel zijn afgevallen na een week hard werken (jacht) geven wij ze als bijvoeding geruld gehakt, (runder) en spaghetti uiteraard zonder zout. Meng de hele boel en het gaat er in als 'koek'. Maak niet te veel klaar en als je het bewaart, geef het dat de volgende dag niet direct uit de koelkast.
Een slanke hond is overigens veel beter dan een gevulde hond en bovendien veel gehoorzamer.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaan ze dan door de plotselinge verandering van voer niet heel erg aan de diarree Ivana?
Ivana
11 jaar geleden
Nee, want in verhouding tot Carnibest bevat dit dezelfde ingediënten. Bovendien is dit zo licht verteerbaar, dat ook in combinatie met brokken dit geen effect heeft of diarree geeft.
Om een gezonde hond als bijvoeding dierenartsproducten te geven lijkt me duur en overdreven. Dat is goed voor herstel en na operaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké,weer iets geleerd over voeding. ;-)
+
Aponi
11 jaar geleden
Bedankt voor de tip. Koek en kluif eet hij al niet, dat weigert hij.
Volgens de dierenarts mag dit gewicht nog net. Hij voelt nu nog gespierd aan, maar mag hij absoluut niet verder afvallen.
ik haal het niet uit je uitleg, maar soms wil het ook helpen om een ontbijt te geven.

onze hond was op gewicht en kreeg gekookte groentenat met een boterham (bruin) en een beetje warme thee, hij vond het heerlijk en slobberde het verzaligd op.
als je hierop voortborduurt, lijkt een beetje op met de pot mee...?, dan een beetje aanvullen met gekookte rijst en vlees 's morgens en dat kan net het verschil uitmaken.

's avonds kreeg hij gekookte rijst, gekookte groente en pens.

pens stinkt, er is geen andere manier om dit te omschrijven, de hond stonk dus ook !

beter is om vlees te geven, al dan niet gekookt, niet gezouten of kruiden wat dan ook, als je af en toe vlees geeft, is dat prima, mits rund, nooit varken!

een paar jaar terug kende ik hier in nederland een oudere dame met twee kleine hondjes en een kat die ook met de pot mee aten... geen probleem, ze waren gezond en aten prima en wisten niet beter...

het punt is natuurlijk : zout.
wat je zou kunnen doen is in een andere pan voor de hond een beetje meekoken, probeer het maar, het werkt, succes !

Toegevoegd na 3 uur:
uit de reacties:

als je hond afvalt, krijgt hij te weinig, is mijn conclusie, of zijn verbranding is te snel.

je schrijft dat je gedacht hebt aan meer groenten, maar dat dat maagvullig zou zijn? dat kun je dus uitproberen:
waarom probeer je niet "gewoon" meer te geven ?
extra groente voor hem koken en meer rijst!

dat zou ik doen, een paar weken iets meer geven, ervan uitgaande dat de hond gezond is (dierenarts heeft dat verklaard!).

stel dat hij (te)veel aankomt, dan zou je een beetje rijst kunnen minderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aponi
11 jaar geleden
Dank je voor je reactie.
Mijn hond krijgt zijn carnibest in 2 porties. In de ochtend en in de avond.
Carnibest is grotendeels vlees. En hij krijgt daarvan altijd de complete maaltijden. Daarin zit bij sommige smaken ook pens.
Op zich doet hij het er geweldig op, behalve dan dat hij afvalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor de uitleg! als je hond afvalt, krijgt hij te weinig, is mijn conclusie, of zijn verbranding is te snel. je schrijft dat je gedacht hebt aan meer groenten, maar dat dat maagvullig zou zijn? dat kun je dus uitproberen:
waarom probeer je niet "gewoon" meer te geven ?
extra groente voor hem koken en meer rijst! dat zou ik doen, een paar weken iets meer geven, ervan uitgaande dat de hond gezond is (dierenarts heeft dat verklaard!). stel dat hij (te)veel aankomt, dan zou je een beetje rijst kunnen minderen.