Is dit alg?

Ik heb een weekje geleden nieuwe lampen voor mijn aquarium gekocht en nu zijn de steentjes van mijn aquarium hartstikke rood/bruinig (alg of roest ofzo) Wat is dit en wat kan ik er tegen doen?

Zie foto's

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Ja, dat is (bruin)alg aanslag. Komt ook wel op ruiten voor.

Je kunt het verwijderen met een algenmagneet van de ruit, maar op stenen is het lastiger. Grote stenen kan je nog schoonmaken. Vaak verdwijnt het probleem wel.

Meer info in bijgaand artikel, ook over andere algproblemen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op de site staat het advies om algenetende vissen te kopen, de verlichtingsduur te verhogen en het SiO2-gehalte (kiezelzuur) te verlagen.

Daarnaast adviseren ze om de lampen na te kijken, maar datheb je dus net gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Algen bestaan in veel kleuren en ook in bruin.
In een goed aquarium zit een goede filter en vooral veel planten.
Op jouw foto's zie ik alleen een kunstplant.
De basis voor een gezond aquarium zijn de planten.
Pas als die er voldoende zijn, kan je met wat vissen beginnen.
Heb je te weinig of geen planten , dan krijg je andere planten , dus algen.
Dus beginnen met er planten in te zetten, let wel op dat het ook echte waterplanten zijn, ze willen nogal eens kamerplanten , voor waterplanten verkopen.
Kies voor snel groeiende soorten, die regelmatig getopt moeten worden en die toppen kan je weer planten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat Eddlijst zegt klopt, algen komen wanneer er een zuurstoftekort in je aquarium is. Groene planten zorgen voor fotosynthese en dus, zuurstof. Zorg er wel voor dat de planten in je aquarium niet giftig zijn.
Bruinalg, en de meest voor de hand liggende reden is de verlichting. Je geeft aan deze net vervangen te hebben dus dat is de reden: nieuwe verlichting = slecht. Probeer eens of je met reflectoren wel voldoende verlichting krijgt, maar anders zou je de verlichting moeten vervangen door (deze keer wel) goede lampen.

Of je bestrijd het probleem ipv de oorzaak: enkele algenetende vissen (ancistrussen bijv.) smullen hiervan!

Als aanvulling op eddijsts insteek: planten zijn inderdaad heel belangrijk maar ik zou niet alleen snel groeiende plantensoorten gebruiken. Natuurlijk zullen deze het water het best zuiveren en dus zo algen beter wegconcurreren. Maar alleen een gevarieerd plantenbestand (met dus zowel snelgroeiende als traaggroeiende plantensoorten) kan ervoor zorgen dat de planten gezond blijven. Te weinig verschillende plantensoorten in het aquarium kan vroeg of laat namelijk ook voor problemen zorgen.