Moet ik deze hond ontwormen?

Ik heb een kleine discussie met de eigenaar van mijn oppashond. De hond is al een tijd aan de diarree en sleept elke keer met zijn kontje over de vloer. Ik vroeg of de eigenaar haar al eens had ontwormd. Ze zei dat dit niet nodig was omdat ze geen vlooien had en geen wormen in haar ontlasting ziet. Maar klopt dit wel? De oppashond heb ik nu een week te loge en ik zou haar graag willen ontwormen/ontvlooien. Aangezien eigenaar dit nog nooit heeft gedaan, vind ik het eigenlijk best zielig. Mijn katten moet ik ook 4 x per jaar ontwormen, zelfs toen ze wormpjes hadden was dit niet altijd te zien in de ontlasting. Dus wat vinden jullie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

evadeloos,Allereerst mijn complimenten omdat je een geweldige oppas bent,vandaar mijn duim bij goede vraag,de eigenaar mag wel heel blij met jou zijn!
Elke hond heeft een wormkuur nodig,van pup tot oud en van klein tot groot dus je hebt absoluut gelijk!
Dat de eigenaar zegt dat dit niet nodig omdat ze geen wormen ziet slaat nergens op want het is juist om dit te voorkomen!
Het sleetje rijden kan meerdere oorzaken hebben:
* Zij heeft al wormen ( wat ik niet hoop)
* Doordat ze diaree heeft kan er viezigheid blijven zitten waar ze last van heeft. Heel belangrijk dit schoon te houden!
* Haar anaalklieren kunnen verstopt zitten. Jij of haar baasje kunnen dit zelf uitknijpen,wat geen fijn werkje is,misschien beter dit door de dierenarts te laten doen.

Voor nog meer duidelijkheid voeg ik ook een bron toe die je eventueel aan haar baas kan laten zien!

Je zegt dat ze al langere tijd diarree heeft,wordt daar al iets tegen gedaan?

Groetjes vlindertje,één van je mededierenvrienden;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb eigenaar weten te overtuigen! Bedankt voor uw antwoord en hopelijk knapt het hondje snel weer op! Gr

Andere antwoorden (4)

Tuurlijk moet je je hond ontwormen en wel twee keer per jaar. Als ze sleetje over de grond rijd kunnen ook de anaalklieren vol zitten. Maar dat moet de dierenarts meestal doen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeten erbij te zetten , anaalklieren moeten uitgedrukt worden en ontwormen heeft niks met wel of geen vlooien hebben.
Ivana
11 jaar geleden
4 keer per jaar ontwormen is wat dierenartsen voor schrijven, zeker als ze op uitlaatveldjes worden uitgelaten.
Ja, hij moet ontwormt worden. Want als ie sleetje rijd dan is de kans groot dat ie wormen heeft!

Toegevoegd na 52 seconden:
Dat met zijn kontje over de vloer schuren noemt men sleetje rijden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond moet altijd ontwormd worden,maar het sleetje rijden heeft niet altijd met wormen te maken omdat ik lees dat de hond diarree heeft.
Dit voelt bij veel honden niet lekker want dan is er meestal wat dunne ontlasting blijven plakken rondom de anus en dit willen ze weg hebben.

Het aan de diarree zijn kan meerdere oorzaken hebben en hoeft niet alleen aan wormen te liggen.
Het beste is een ontlastingonderzoek door de dierenarts te laten doen om het één en ander uit te sluiten want misschien heeft hij Giardia en dan helpt alleen Panacur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alhoewel je goede argumenten hebt, je bent niet de eigenaar van dit dier. De eigenaar zelf is naar mijn idee de persoon die dat zou moeten doen of laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar als de hond bij de vraagsteller logeert, dan kan de omgeving met de eieren geïnfesteerd raken, en dan heeft ook de vraagsteller, en ook haar dieren, zelf een probleem!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan nog steeds zou de eigenaar het moeten doen. Vraagsteller kan eisen dat dit gedaan wordt voordat er weer wordt opgepast.
Ivana
11 jaar geleden
Ik kreeg complimenten van de dierenarts, dat ik een logeerkat bij hem bracht die in mijn ogen iets mankeerde. Ik heb echt de eigenaar niet geïnformeerd en de rekening zelf betaald.
De gezondheid van het dier is in dit geval belangrijker dan de eigenaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk zou de eigenaar het moeten doen, maar als die het niet doet en ik had 'm te logeren, propte ik er ook een pilletje in. En als dierenliefhebbers mochten we wíllen dat elke honden- katten of andere dierenoppas zo zou omgaan met de dieren die aan hun zorg zijn toevertrouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Lamp, Aangezien de eigenaar het niet nodig vindt ( waar ik een naam voor heb die ik maar niet noem) is het juist heel goed dat evadeloos het zelf wil gaan doe! Een hond/kat heeft dit nodig!
(vraagje, heb je zelf huisdieren) @Ivana en Lies,ik ben het helemaal met jullie eens,zou willen dat ik ook zo'n oppas had voor het geval ik eens een dagje weg zou moeten/kunnen!!!