Ik ben stapelgek op mijn hondjes maar bij elk geluid in en om het huis gaan ze blaffen waar ik "stapelgek" :-) van wordt! Wat kan ik daar tegen doen?

Elke keer als mijn huurder een geluidje maakt of als ze ook maar iets buiten horen slaan ze aan! Bij het welbekende geluid tsss worden ze wel weer stil maar dat vind ik,zeker voor de nacht,geen blijvende methode! Aangezien het er 2 zijn steken de dametjes elkaar aan en heeft een training geen zin omdat ik er maar 1 tegelijkertijd mee mag nemen.
Hoop dat iemand een oplossing voor me heeft!
Alvast bedankt!!!

Toegevoegd na 2 uur:
Het trainen gaat overigens sowieso niet lukken omdat ik aan huis gebonden ben! Heb daar tijdens de vraag niet bij stil gestaan,had hier naar geinformeerd toen ik ze pas had omdat een ander het dan zou gaan doen maar dat gaat door omstandigheden nu ook niet meer!

Toegevoegd na 1 dag:
Ik wil mijn vraag vandaag gaan sluiten maar vind het wederom zo moeilijk en ook niet eerlijk om een "beste antwoord" te kiezen omdat ik zoveel goede antwoorden heb gehad !(iemand een idee??) Sowieso wil ik jullie heel hartelijk bedanken! Heb wel weer iedereen met goed antwoord een punt gegeven!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.1K
jodyenboyke
11 jaar geleden
Je kan ook met beide honden op training op verschillende tijdstippen, de meeste hondenscholen hebben meerdere cursusavonden/dagen.
Verder moet je eerst goed observeren, wie het initiatief neemt om te blaffen. Is lang niet altijd de hond die het eerste blaft. Eigenlijk moet je vragen of je huurder express lawaai maakt en dan kan je goed observeren en ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je,ik heb mijn vraag bewerkt! Mijn huurder maakt overigens zo weinig geluid dat ik het pas hoor als de hondjes gaan blaffen. Het blaffen gebeurd afwisselend,ligt er aan welke van de 2 het het eerst hoort.

Het beste antwoord

Deze honden hebben het heft in eigen hand genomen en voelen zich verantwoordelijk voor alles wat er in en om het huis gebeurt.
Dat kan verschillende oorzaken hebben. Ik neem aan dat de honden geen Duitse herders zijn, dat zijn namelijk waakhonden, die bedoeld zijn om te waken en dus te waarschuwen.
Maar in mijn gevoel heb je twee kleine honden. Kleine honden die nog nooit de wacht zijn aangezegd. Ze bezien jou niet als leider, maar als een zwakke persoon die moet worden beschermd tegen de boze buitenwereld. Dus maken ze zich groot met een hoop kabaal en dat bij nacht en ontij.

Een 'sst' maakt dan even indruk, omdat de aandacht dan even op jou ligt. Niet omdat ze je gehoorzamen, maar omdat je hun gedachten afleidt van de geluiden in en om het huis.

Dit vereist een stevige aanpak, die hier echter niet uit de doeken gedaan kan worden. Je zou schrikken van de fouten die je tot nu toe hebt gemaakt en die dit gedrag hebben veroorzaakt.

Haal er een goede gecertificeerde hondentherapeute bij en vraag het adres aan je dierenarts. Er is namelijk zeer veel kaf onder het koren en met een slechte kom je van de regen in de drop.

Vind je dit te duur (85 euro) dan moet je desnoods maar met één hond naar les. Het is namelijk zo, dat niet de hond, maar de eigenaar op les zit. Met één hond leer je net zo veel als met twee. Ze leren jou dan waar je de fouten maakt.

Tot zover kan je ze iedere keer als ze 'aanslaan' zeggen dat het genoeg is. Gebruik daar één woord voor en zorg dan ook dat ze stil zijn, anders ontkracht je het commando.
Maar vooral NIET SCHREEUWEN of hard praten, want dat betekend ALARM. Met rustige stem maar vol overtuiging: Stil en breng ze dan rustig naar de plaats waar ze in slaap horen te liggen.

Doe er zo gauw mogelijk wat aan, want dit is geen leven. Noch voor jou, noch voor de buren.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry hoor maar ik vind dat je wel heel snel met je oordeel klaar staat. Mijn hondjes heb ik streng opgevoed en zijn zeer gehoorzaam! Ze zien mij wel degelijk als hun leider!Bij de dierenarts krijg ik zelfs complimenten omdat ze nog NOOIT zulke makkelijke,gehoorzame chihuahua's in hun praktijk hebben meegemaakt en ze hebben de praktijk al bijna 20 jaar! Als ze blaffen en ik Tsss doe zijn ze niet stil omdat ze afgeleid worden, anders zouden ze daarna wel meteen doorgaan maar ze weten dat ze dan naar binnen moeten! Hun 2 zusjes en broertje hebben hetzelfde probleem met blaffen maar die zijn verder ook veel minder gehoorzaam door foute opvoeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@vlindertje dit is geen oordeel, dit is vanuit het 'point of view' van de hond.
als ze jou als leider zien zouden ze niet blaffen.
je zou dan genoeg rust en zekerheid kunnen bieden aan je aan je honden dat ze geen enkele reden hebben om te blaffen. streng opvoeden is iets waar ik zelf fel op tegen ben: een hond hoort niet luisteren vanwege de consequenties, maar vanuit respect wat de hond aanvaard.
vriendelijk maar consequent en assertief dus.
dat is het verschil tussen even stil zijn als jij ingrijpt, en weten dat ze niet mogen blaffen (punt 1) en geen reden hebben om te blaffen (punt 2) op beide punten heb je een steekje laten vallen zodat de hond het niet op #kan# pakken (dus geen kwestie van niet #willen# luisteren. het steekje laten vallen bedoel ik niet negatief. het is iets wat bijzonder veel voorkomt. daarbij hebben honden dit écht gelijk door en hebben hier de vrije hand in als het ware. @ivana
dikke +!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké jullie mening,ik ben het er absoluut NIET mee eens! Het zijn niet de eerste hondjes die ik opvoed,bij de anderen heb ik het op dezelfde manier gedaan maar die heben dit gedrag nooit vertoond, dit waren yorkshire terriers dus redelijk te vergelijken.
Ivana
11 jaar geleden
Vlindertje, het zou geen zin hebben gehad een ander met de hondjes naar les te sturen. Het gaat niet om de hond, maar om de eigenaar! Die moet leren hoe een hond in elkaar zit.
Bedankt Euca, voor je support.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
no thanx Ivana :) @vlindertje
ik ben geboren in het 'hondenwereldje', ook ik heb meerdere honden opgevoed, en werk (liefhebberij) met honden van anderen die 'probleem'gedrag vertonen.
toen ik de ruimte had nam ik honden ze tijdelijk in huis om het weer op de rit te brengen om vervolgens te herplaatsen. maar dan nog, meer honden opvoeden wil per definitie iets zeggen omdat elke hond weer anders reageert op een en dezelfde opvoeding. het gaat om de interactie (in al zijn facetten) die de iemand met de hond(en) heeft, en dit gaat veel verder dan straffen/corrigeren en belonen. het is iets wat (bij wijze van) 24/7 gaande is, en dat is bij geen enkele hond hetzelfde.
Ivana
11 jaar geleden
Ondanks je afwijzing nog even een goede raad van Cesar Millan: ook Chihuahua's moeten iedere ochtend een uur lopen in vreemde omgeving om hun energie kwijt te raken.
Als dat niet mogelijk is omdat jij aan huis gebonden bent, zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn van de opgebouwde stress en het vele blaffen.
Mocht een ander ze uitlaten, dan is er nog een moeilijkheid: de band die je met een hond opbouwt is voor een groot deel te danken aan de volgzaamheid van honden tijdens dit wandeluur.
Ook mag je nooit eenmaal gegeven voer van een hond afnemen. De leider zal de hond toestaan alles te eten wat overblijft nadat hij zelf verzadigd is (als het om een hondenroedel gaat). Mensen moeten dus ook niets afpakken. Wel mag je de hond laten wachten tot jij toestemming geeft om aan te vallen op het eten.
Dit leer je bij de uitzendingen van Cesar Millan. Het zijn dus niet mijn woorden. Ik durf al geen goede raad meer te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat de goede raad verkeerd geïnterpreteerd wordt, en dit het 'issue' is. ELK gedrag wat een hond vertoont, of niet vertoont heeft een oorzaak, en is van de hond uit pure logica.
als men die kan zien/herkennen (het gedrag van de hond kan lezen) zijn honden een open boek en geven zelf aan waar het kinkje in de kabel ligt.
je kan je ze in hun kop kijken zeg ik altijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ivana,je mag absoluut goede raad geven!! Ik heb op mijn gemak alles nog eens door gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik te snel negatief heb gereageerd, zeer waarschijnlijk omdat het eerste deel van je antwoord belerend overkwam en ik daar heel gevoelig voor ben!
Excuses hiervoor en alsnog een + omdat blijkt dat je echt veel over honden en hun opvoeding af weet en omdat ik het met het 2e deel van je antwoord, vanaf hondentherapeut en je reacties eens ben!!
Tja dat uitlaten gaat echt niet,ze gaan altijd in de achtertuin die gelukkig groot genoeg voor ze is om lekker achter een bal aan te rennen en bewust elke dag een tijdje in de voortuin omdat daar af en toe een auto langs komt,veel fietsers en wandelaars,honden en katten zodat ze daar ook aan gewend aan zouden moeten raken:-( ,misschien nog vaker doen in de hoop dat het blaffen op een gegeven moment toch op houdt? Denk je dat dit zin heeft? Zie je wel ik ga je zelfs al vragen stellen ;-)) groetjes vlindertje
Ivana
11 jaar geleden
@ Vlindertje.
Ik vind het knap van je, dat je zo ruiterlijk toegeeft dat ik wel eens gelijk zou kunnen hebben. Inderdaad ben ik af en toe kort door de bocht, maar mijn leeftijd en levenservaring spelen daar een rol bij. De uitdrukking 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden' is daarbij een goed gezegde. Ik hou meer van mensen dan van honden, maar vind wel dat een hond het leven zeker zodanig kan verrijken, dat ik hondenopvoeding en hondenkennis een must vind en dat graag met anderen wil delen, zodat hun leven ook die balans vindt in verhouding tot hun hond. Nu even antwoord op je vraag. Honden hebben behalve dat ze lichamelijk moe gemaakt moeten worden, ook behoefte aan werk voor de hersenen. Ik schreef al: uitlaten in een vreemde omgeving. Want daar kunnen ze hun neus gebruiken en vinden ze nieuwe geuren om achteraan te gaan, te interpreteren en een nieuwe wereld te ontdekken. Er zijn mensen met grote honden die denken dat een fietsrit van een paar kilometer ook volstaat, maar dat is weer die lichamelijke vermoeidheid en krijgt de neus geen kans. Jij kunt niet helpen dat je de deur niet uitkan en probeert dat zo goed mogelijk op te lossen. Lichamelijk zullen ze dus wel aan hun trekken komen. Jammergenoeg geestelijk niet. Jouw tuin heeft alleen oude geuren en alles wat in de voortuin aankomt waaien, kunnen ze niet bij. Ook dat is frustrerend. Honden zien dan wel een kat, vogeltjes en auto's, maar alleen met hun ogen. Dat is nou toevallig niet hun sterkste orgaan. Honden moeten op onderzoek kunnen met hun neus. Als ik van je beperkingen had geweten, was ik uiteraard milder geweest. Maar dat is dan weer GV. Je kan niet bij elkaar in het leven kijken en dat is soms heel verwarrend. Je zou kunnen proberen ze af en toe met iemand mee te geven, die ze aan de hele lange lijn eens lekker in het bos of op het veld laat snuffelen. Als dat niet kan, moet je zelf wat dingen verzinnen waarbij ze hun neus kunnen gebruiken, dat neemt heel veel spanning en frustratie weg, dus ook blafgedrag. Ook tussen ons is de spanning weer weg. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana dat is niet knap maar wel zo eerlijk,ieder mens maakt fouten en die moet je ook toe kunnen geven, vind ik altijd!

Wat betreft het eten,dat heb ik maar één keer gedaan héél kort opgepakt omdat ik gelezen had dat je zo daadwerkelijk kon ontdekken of ze je als hun leider zien
( geen idee of dat waar is?) Ik laat mijn hondjes helaas nooit zelf uit maar ze worden zeer regelmatig door een ander uitgelaten,inderdaad lekker in het bos en anders gewoon op straat,we hebben hier in de buurt voornamelijk woonerven en dat is voor mij wel zo'n veilig idee als ik ze uit handen geef:-( daarnaast zijn ook genoeg grasveldjes waar ze naar hartenlust kunnen snuffelen,op beide manieren aan de lange lijn! Oh Oh je leeftijd,moet ik eigenlijk al u zeggen? Ben zelf ook niet piep meer hoor,bijna 52 en ook met heel veel levenservaring ( soms meer dan me lief is)!
Het is maar goed dat je niks van mijn beperkingen wist,heb liever gewoon een eerlijk antwoord zonder dat daar rekening mee gehouden wordt!
Ik hou "bijna" meer van honden,ze zijn vaak een stuk trouwer dan mensen,weet ik uit ervaring:-(( Ik weet nu wel zeker dat ze aanvoelen dat ik er mee zit, heb ze de hele dag amper gehoord,af en toe een kort grommetje en eventjes geblaft toen de deurbel ging,ik ben reuze trots op mijn meisjes ;-)) Ik ben blij dat de spanning tussen ons weg is want daar is GV niet voor bedoeld! Eigenlijk is het beter voor mij om 's nachts niet te reageren want dan ben ik door slaapgebrek niet één van de vriendelijkste;-)
Groetjes vlindertje
Ivana
11 jaar geleden
Het zou best kunnen zijn, dat je zonder het zelf te weten al een doortastender houding hebt aangenomen. Begrip waar het vandaan komt, leidt automatisch tot een bewustere houding. Dat voelen de honden direct.
Leeftijd: dik over de 72. Nee, je hoeft geen U te zeggen.;))))
Succes, het komt best goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe vinden jullie mijn hondjes? Zo kijken ze naar buiten aan de voorkant waar altijd wel iets te zien is als ik in bed lig;-) Snoopy denkt waarschijnlijk dat ze een kangoeroe is,Snoetje gaat regelmatig tegen de rug van Snoopy staan zodat ze ook meer zicht heeft,heb ik helaas "nog" geen foto van! Het blafgedrag gaat nog steeds goed JIPPIE :-))) ( hoop dat ik niet te snel juich haha)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na heel veel wikken en wegen toch deze keuze gemaakt, met excuses aan Eucalypje en Jodokus want jullie hebben ook hele goede antwoorden en raad gegeven helaas mag ik er maar 1 kiezen :-((

Andere antwoorden (2)

als een hond aanslaat, houdt dat in dat er iets "loos" is.
direct afstraffen mag je dus nooit doen, want dat betekent dat de hond niet mag waken!
beter is het na een keer of 5 blaffen rustig te zeggen dat het nu goed is en klaar.
bij correctie nooit de naam van de hond zeggen, dus niet: "nero, nee!" of "maxi, foei", want de naam is daar niet voor bedoeld.
als je wilt corrigeren, zeg dan: "nee! niet doen", of eventueel "basta!" of "klaar"(vroeger werd vaak gezegd: "goed volk!").

Toegevoegd na 5 minuten:
ik kan je aanraden om naar de tv-show van cesar milan te kijken op national geograhpic 19.00uur dagelijks en in het weekend 's middags.
de "dog-whisperer komt allerlei problemen tegen en heeft overal goed antwoord op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je snelle reactie,eigenlijk doe ik dit al (geleerd door het programma met Cesar Milan, vandaar ook het tsss geluid), ik zeg altijd "klaar" als het om buiten geluiden gaat en "goed volk"als het om mijn huurder gaat. Dit doe ik nu al bijna 2 jaar maar begrijp niet waarom ze nog steeds aanslaan als ze mijn huurder horen,dan bedoel ik niet als hij thuis komt want dat mag maar gewoon als hij op zijn kamer is en door de tel.praat of even zijn kamerdeur open doet om iets te pakken,de trap af en op loopt. Vooral 's nachts dat blaffen ( door welk geluid dan ook) kan echt niet meer want ik krijg heel veel commentaar van mijn buren ,wat te begrijpen is, maar wat kan ik er dan nog meer tegen doen? Ik ben de wanhoop nabij!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
't is misschien geen troost voor je, maar ik heb buren die eerst een en toen nog een jack russel kochten en die beestjes slaan eindeloos aan, bijvoorbeeld als ik in mijn tuin bezig ben/loop/aanwezig ben en dit is al jaaaaaren zo!
deze hondjes worden àls ze al gecorrigeerd worden, pas na minutenlang geblaf tot de orde geroepen.
als je cesar's programma kent, weet je ook dat het aan je eigen energie ligt, je nervositeit, je onrust, ongeduld, angst, woede, etc.
als je zelf in balans bent, kan het niet anders dan lukken, dan zouden je hondjes moeten weten dat jij de baas, de roeddelleider bent en niet een van de hondjes. zou het je helpen om een boek van cesar met zijn technieken te lezen en dan toe te passen. misschien is dat een idee ?
Ivana
11 jaar geleden
Ze hebben het recht niet om 5 keer te blaffen. Ze doen het namelijk niet om de leider te waarschuwen, maar om de geluiden en de buitenwereld te waarschuwen. Ze nemen dus het heft in eigen hand. Daar moet je direct wat van zeggen en geen 5 blaffen afwachten. Je moet pas tevreden zijn als ze vervolgens in rust op de plaats liggen waar ze horen. Dat is geen straffen maar corrigeren. Pas als ze totaal ontspannen zijn mag je op zachte toon zeggen dat ze braaf zijn. De rustplaats is nooit een strafplek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jodokus,dat deden die van mij in de tuin ook maar als ik nu meteen Tsss doe zijn ze stil want ze weten heel goed dat ze anders naar binnen op hun strafplek moeten!
Ik heb overigens al meerdere boeken over opvoeden speciaal voor chihuahua's,verder zijn ze ook heel gehoorzaam!
@Ivana,dat ben ik met je eens en zoals je ziet doe ik het ook op die manier maar als ik in bed lig is het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jodokus + al was het maar om die onverdiende min te compenseren! Dat natuurlijk niet alleen maar ook voor je goede raad en zelfs de tijden erbij van de dog whisperer zodat ik het nu eindelijk op kan nemen want ik zag het altijd bij toeval of omdat mijn broer of zus belden dat HIJ ;-) op tv was!
5 Keer blaffen vind ik zelf te lang zeker midden in de nacht:-( maar dat je daar een - voor hebt gekregen gaat wel heel ver!! Verder neem ik aan dat je met afstraffen,corrigeren bedoeld want je kijkt zelf naar Cesar Milan! Groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vlinder, ik schrijf toch eerst dat je niet direct moet afstraffen, maar later moet corrigeren. dat zeg ik bewust, maar misschien dat het mensen in de war brengt. dat ze niet bedrijpen wat er staat omdat ik twee werkwoorden gebruik en ze door elkaar gebruik... dat zou kunnen !
wat ook kan is dat je leest wat je verwacht niet wat er staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze weten dat ze naar hun strafplek moeten dus ze luisteren.... wat ik ook in mijn antwoord zeg:
een hond moet niet luisteren vanwege de consequenties, maar vanuit respect de leiding van zijn baas kan aanvaarden. een hond mag óf blaffen, óf niet blaffen. dat een hond niet mag werken voor je is wat anders dan door het geven van leiding dat de hond niet in de positie is om op dat moment voor je te 'werken'. dat neemt niet weg dat een hond op andere manieren voor je kan 'werken'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jodokus,ik was vergeten je mijn + te geven dus bij deze alsnog! Ik heb "bewust" erbij gezet dat je met afstraffen waarschijnlijk corrigeren bedoeld om het voor een ander duidelijker te maken,daar bedoel ik dus juist mee dat ik begrijp wat je zegt ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké vlinder, dankjewel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jodeledokus :) prima antwoord op zich, maar bij het corrigeren van een hond nooit een woord, gebaar, of een lichaamshouding gebruiken die een lading heeft.
niet negatief, en niet positief: dus neutraal. (doe je dit niet kan je de situatie nog meer beladen maken, en voor de hond nog lastiger) dit is een van de redenen dat men hierbij de naam niet 'mag' gebruiken. als de hond al tig keer NEE heeft gehoord, en de eigenaar hierbij een bep. lichaamshouding aanneemt (C.M. noemt dit 'energie') koppelt de hond deze houding aan het woord. (fastmappen heeft dat).
op het moment dat je het woord NEE gebruikt kan het voor een hond al belanden zijn. daarbij moet je een woord niet blijven herhalen, aangezien de hond moet snappen wat er bedoeld wordt (de lichaamstaal die hierbij hoort: de signalen -energie- die je overbrengt)
zou je toch blijven 'nee-en, en foei-en' leer je de hond tevens dat dit beladen 'iets' een situatie is waarin ie niet hoeft te luisteren.
het woord heeft dus totaal geen inhoudt en invloed, behalve die bepaalde lading die eraan is gegeven. honden worden hier onzeker van, zoeken hun grenzen (hebben ze nodig willen ze binnen een roedel functioneren) en hiermee is het probleem niet opgelost maar verergerd. met welk woord dan ook is op zich niets mis, maar het gaat dus veel verder dan corrigeren een een begrip 'an sich'. juist omdat honden letten op lichaamstaal zijn ze zo makkelijk te helpen als het gaat om dit soort gedrag. zelf ben ik nog nooit een vergelijkbaar geval tegen gekomen wat niet binnen een half uur op was te lossen. (échte angst niet meegerekend dan he)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal voor z'n ..."roodkoperen"... eucalypta'tje ! :))
streng opvoeden (zoals je zelf aangeeft) is niet eens nodig (een hond moet niet luisteren vanwege de consequenties, maar vanuit respect de leiding van zijn baas kan aanvaarden)

dit scheelt er dus aan, en blijkbaar zijn ze niet zo gehoorzaam als jij zegt, want je kan doen wat je wil maar kunnen blaffen op een moment waarop hun besluiten te gaan blaffen.

dat neemt niet weg dat ze buitenshuis gehoorzaam kunnen zijn, zoals bij de dierenarts.

je zal moeten kijken naar de reden waarom ze blaffen, spanning, frustratie, dominant *gedrag* (vaak is een hond zelf helemaal niet dominant), en combi 'van' of geconditioneerd gedrag om maar iets te noemen.

in grote lijnen zal het aanpakken van het gedrag hetzelfde zijn, maar de basis kan veel van elkaar verschillen omdat er zaken zijn die leiden tot de reden van dit gedrag.

blaffen zelf leer je dus niet af (mocht dit het doel zijn) als je de oorzaak zélf niet aanpakt.
losgezien van de oorzaak van het blaffen, bouwt een hond voor het blaffen welke spanning dan ook op.
als je deze momenten niet herkent, én niet weet wat de triggers zijn, kan je het simpelweg niet voorkomen (ofwel afleren zoals men dit helaas vaak noemt)

wat je hieraan kan doen is dus hulp inschakelen van iemand die hier zicht op heeft en ervaring mee heeft.

mocht je dit doen, ga dan niet in zee met iemand die zegt dat deze de hond eerst een hele tijd moet observeren. de lichaamstaal van je honden spreekt met dat ze blaffen boekdelen, dus dit is zeker geen ingewikkelde zaak.

kan je helaas geen tips geven die op jou hond toepasbaar zijn, want het is van hond tot hond verschillend, zelfs bij die 2 waakhonden van jou. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eucalypje dank je wel voor dit antwoord,hier kan ik veel meer mee dan met je reactie! Iedereen kan iets anders verstaan bij het woord streng,ik had waarschijnlijk beter het woord consequent kunnen gebruiken.

Ik gebruik alleen losse woorden op een rustige maar duidelijke toon zoals,mand,terug,blijf klaar,hier enz. en daar luisteren ze goed naar daarom durf ik te zeggen dat ze gehoorzaam zijn.
Ook kan ik zonder problemen elke dag hun oortjes,oogjes,nageltjes enz,nakijken,mag ook hun bakje weg pakken als ze eten dus ik ben wel degelijk hun leider/baasje/hoogste in rang! Het gaat mij er zeker niet om dat ze nooit mogen blaffen want daar zijn het honden voor!
Als er aangebeld wordt,ze de brievenbus horen,van blijdschap als ik thuis kom enz, vind ik allemaal uitstekend! Maar...om de één of andere reden slaan ze aan bij elk geluid,hoe zacht het ook is en zelfs als ze liggen te slapen,ook als ze plotseling een vogeltje zien of een blaadje dat dwarrelt,wat regelmatig gebeurd!
Zelf denk ik inmiddels door al dat geschrijf over en weer dat het schrikreacties zijn waardoor ik het niet zie aankomen en er daardoor weinig tegen kan doen!
Blijft vreemd want het zijn absoluut geen nerveuze hondjes! Wat er nu gebeurd is wel heel toevallig,mijn huisgenoot loopt de trappen af om naar zijn werk te gaan (de hondjes en ik liggen in mijn slaapkamer) ze worden wakker,kijken me even aan en vallen weer in slaap hahaha zullen ze dan echt begrijpen wat me bezig houdt ;-) Groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het geen nerveuse hondjes zijn dan is een schrikreactie vrijwel uitgesloten. mede omdat honden het verschil niet weten tussen mogelijk blaffen uit enthousiasme (bel, postbode) omdat ze wat horen, en niet mogen blaffen (uit wat dan ook) omdat ze wat horen (buurvrouw) het is normaal honds gedrag om aan te slaan als hier een reden voor is, nog los van de waak-, en verdedigingsdrift (die bij de genoemde herder idd meer aanwezig is over het algemeen)
de reden waarom een hond normaliter aanslaat als het om angst gaat, is (in grote lijnen) omdat er iets gaande is wat de hond niet kent en/of een bedreiging is, en/of de hond weet dat er gaat gebeuren wat het (ooit) als een bedreiging heeft ervaren. vlak voor je honden blaffen zullen hun oren en omhoog gaan, net als hun staart.
feit dat beide honden dit doen (een van hen is de 'aanstichter') wil zeggen dat het niet om angst kan gaan voor het geluid zelf. hier is sprake is van geconditioneerd gedrag. de hondjes zijn wel gehoorzaam verder als jij laat weten dat dit gedrag niet op prijs gesteld word, maar het blijft aanwezig en dat is de reden dat ze blaffen. sorry, maar het is echt een 'roedelleider ding'.
daarbij slapen de honden die hoger in rang zijn dichter bij de leider. feit dat ze weten dat ze bij je mogen liggen (in dezelfde ruimte, of in je bed maakt 'an sich' niets uit) is op zijn 'honds' een plekje claimen omdat je dit recht hebt. (toegewenzen of verworven maak ook hier weet niets uit, ze zijn in de positie om dicht bij je te liggen, of jij ben hun want geclaimd is geclaimd)
Ivana
11 jaar geleden
Euca. Hier een plusje van mij. Snap niet dat je die nog niet en van niemand hebt gekregen. Zelfs niet van Vlindertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Domdomdom, helemaal vergeten door al dat lezen en typen. Uiteraard ook een + van mij!!
Eucalypje ik snap wel wat je zegt maar niet wat ik er nu nog tegen kan doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry,je hebt wel gezegd wat ik kan doen, weet alleen niet hoe ik iemand kan vinden die hier ervaring mee heeft. Heb net de dierenarts gebeld maar die weten alleen iemand die meerdere keren bij mij thuis moet komen om de honden te observeren en dat is nu precies wat jij me NIET aanraadt!! Net komt mijn huisgenoot weer thuis,wij zijn nu beneden vlak bij de voordeur,ze horen hem,gaan beetje grommen,ik zeg meteen "goed volk"( zeg ik altijd als hij of een andere bekende binnen komt) en ze zijn stil,gaan keurig zitten zonder verder te blaffen en begroeten hem kwispelend toen hij de kamer binnen kwam??? Dus en vanmorgen vroeg voor de 1e keer en nu weer,weet nu helemaal niet meer wat er aan de hand is,denk dat ik nog maar even verder ga zoals ik nu bezig ben in de hoop dat het uiteindelijk toch ( plotseling?) gaat werken!
Straks in de voortuin uitproberen,daar lopen regelmatig mensen,honden,katten, rijden fietsen,af en toe een auto,ben benieuwd!
Uiteraard houd ik je op de hoogte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iemand moet een hond eerst observeren, maar dit en het aanpakken van het probleem duurt nog geen half uur.
daarbij krijg je uitleg wat je zelf moet doen om dit patroon om te zetten naar wat anders.
iemand die kosten vraagt puur voor het observeren, en aan de hand daarvan een of anders iets op gaat stellen en weer een bedrag in rekening brengt is enkel traag en onnodig bezig om eraan te verdienen. dit is eigenlijk wat ik aan wil geven (laat je niet naaien dus) het is lastig om te vertellen wat je moet doen (het draait immers vooral om lichaamstaal van-, en tussen jou en de honden, maar ook de honden naar elkaar. het blaffen (gevolg) is hier maar een klein onderdeeltje van. het klinkt misschien als een enorm probleem war het blaffen op gestoeld is, maar dat is het beslist niet hoor.

mocht je in de regio wonen van apeldoorn (tiel is event. ook een optie) doe me dan een PBtje.
zonder dat ik hier een stuiver aan verdien, wil je met alle plezier helpen en laten zien hoe je, hetgeen ik hier typ, ook toe kan passen.
na uitleg hierbij (hoe, wat, waarom) zien de meesten zelf ook dat het in feite heel simpel is, puur omdat ze het dan kunnen zien vanuit de beleving van de hond.
(het is niets meer of minder dan het spreekwoordelijke kwartje wat dan valt) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
huhum... over vallende kwartjes gesproken.
ben me ineens bewust van mijn eigen vreemde gedrag. met vertraging, maar bij deze bedankt voor de plusjes! was het ook vergeten door het typen, maar ook omdat het verhaal over de hondjes heel erg helder is, en mijn handen jeuken om dit op te lossen. (jeuk, jeuk, kriebel....)
15 minuten maar, en het kwartje is gevallen bij de hond, belangrijkste is het 'vertalen' van hondse denkwijze naar mensen denkwijze, zodat dit door oefenen (blaffen triggeren met geluid) ook voor de eigenaar toepasbaar is. overenthousiast, ik weet het: maar o, wat mag ik dit toch graag doen zo'n 'uitdaging' met honden. (maar ik blaf er niet bij!)
;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik maar denken dat je over de vloer op handen en knieen gaat kruipen, grommend en blaffend om ze te begrijpen:-)))