Mijn konijn verhaard non-stop, wat kan ik hieraan doen?

Mijn konijn verhaard het hele jaar door. Ze krijgt gewone bix, vaak groenten en fruit, hooi en uitaard is er altijd water beschikbaar.
De haren vallen niet in plukken uit het lichaam, maar ze verhaard op een normale manier.
Ze bijna dagelijks buiten, alleen met slecht weer en kou blijft ze binnen.
Een mijt o.i.d. is het niet, dan zouden de andere dieren hier ook last van moeten hebben. Ze leven tenslotte bij elkaar in het hok/ren.
Ik borstel haar geregeld, en dan kan ik een heel kussen (is iets overdreven) eruit halen.
Ze heeft er zelf geen last van, want ze bijt en krabt nooit.
Ik vind het vervelend dat ik haar nooit kan knuffelen zonder al die haren. Dat er haren in huis liggen boeit me niet, stofzuiger erlangs en klaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natte en donkere groenten geven, veel water laten drinken en vaak plukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen te vochtige groenten en fruit tegen.in verband met diarree.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet te veel fruit, dat is nogal suikerrijk. Ook konijnen kunnen diabetes krijgen! Als je je konijnen voldoende variatie in groenten heeft (wortel met loof, spinazie, spruitjes, broccoli, selder,...) dan hebben ze geen bix nodig (en al zeker niet met die kleurrijke extraatjes erin, die zijn eigenlijk af te raden.
Overigens klopt het niet dat konijnen geen kool mogen :)

Antwoorden (1)

veel konijnen haren nonstop maar als het echt extreem is zou je even naar de huid moeten kijken.

is deze niet rood of schilferig? er kan ook sprake zijn van een schimmeltje of bacteriële infectie.

het is wel van belang je konijn regelmatig te kammen (of plukken als het zo hard gaat) maar wel met beleid uiteraard :)

als het konijn teveel haar binnenkrijgt kan ze hier last van krijgen.

weet niet welk voer je geeft, maar een pelletvoer van goede kwaliteit.

spontaan flink verharen kan ook een hormoonkwestie zijn.

voor meer info zie link