Kun je zelf een filter maken die niet te duur is en goed genoeg is voor een koivijver van 4000l tot 5000l ? Hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

In principe kan je zelf ook een filter maken, als je handig bent kun je dit metselen, je metselt dan een grote stenen bak met betonnen vloer met meerdere kamers zodat je verschillende filtermaterialen kunt gebruiken zoals
Iedere kamer is gevuld met zorgvuldig geselecteerde materialen zoals:
Filterborstels: voor de mechanische filtering van het vijverwater.
Japanse matten: 100% biologische filtering door de hierin verzamelde bacteriën.
Aquarock: Zeer poreus, zeer geschikt voor het herbergen van aërobe en anaërobe bacteriën.
Flocor: voor maximale oppervlakte filtering dmv bacteriën.
Schuimmatten: helder vijverwater door een laatste filtering

Een andere mogelijkheid is om meerdere kleine bakken te gebruiken en deze d.m.v. pvc pijpen en bochten aan elkaar te koppelen ( alles moet goed afgedicht zijn ) je kunt dan in de 1 bak filterborstels plaatsen, in de 2e bak japanse matten, in de 3e bak filterkool en in de 4e bak bijv bio balls
Zorg voor pijp met minimaal diemeter van 50 mm
Het wordt onder ingevoerd en gaat naar boven toe, 2e bak van onder uit en naar boven toe en ga zo maar verder

Alsje bijv bakken hebt van hxbxd 80x60x70 en je zorgt dat de bovenkant bovenste afvoer op max 75 cm zit kan er niks overstromen, en kun je op deze manier altijd gemakkelijk de kamers afzonderlijk reinigen/schoonmaken.

Belangrijk is dat er altijd water door moet blijven stromen ivm de aanwezige bacterieen

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je een bak metselt moet je deze ook weer verbinden dmv pvc pijpen, je kunt dan redelijk gemakkelijk alles goed dicht krijgen

Toegevoegd na 25 minuten:
Het goed dicht maken van pvc pijp in metselwerk verkrijg je door het gedeelte wat in het metselwerk zit in te strijken met pvc lijm en aansluitend zilverzand erop te strooien, dit laten drogen en dan inmetselen.
Je verkrijgt dan namelijk een zeer goede hechting met het metselwerk