hoe leer ik het negatieve gedrag van mijn hond naar onbekenden af?

sinds onze andere teckel is overleden is (2 jaar geleden) is zijn achtergebleven vriendje om het zacht uit te drukken, naar andere mensen die niet vaak bij ons komen, niet erg vriendelijk, hij bijt niet echt, maar het scheelt niet veel en blaft heel hard. Hoe kunnen wij hem dit zeer ongewenste bijna agressieve gedrag af leren??!!

Toegevoegd na 1 uur:
wij zijn echt de baas over hem, hij is niet dominant, gaat onmiddelijk op zijn rug liggen als hij je wel mag. Lijkt wel of hij bang is, schrikt ook wel snel van vreemde geluiden/gebeurtenissen. honden die hij wel leuk vindt, mogen alles met hem doen, hij speelt graag, maar laat duidelijk merken als hij even geen zin heeft (logisch), evenals kinderen die hij kent mogen alles van hem doen met hem en natuurlijk volwassenen net zo.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
jodyenboyke
11 jaar geleden
zie het antwoord hier onder, een hond kan zowel onzeker als dominant zijn. Dit probleem komt regelmatig aan de orde bij Cesar Milan, je zal hier consequent mee aan de gang moeten gaan. Ruimte claimen, bezoek heeft geen oogcontact, praat niet tegen de hond en raakt 'm absoluut niet aan. Pas als de hond, kalm is, mag hij in de " geclaimde" ruimte komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ jodyenboyke
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke: hoe claim je ruimte en hoe doe je dat wanneer het gedrag buiten gebeurd? En wat moet je doen wanneer de hond dan kalm is, zodat hij weet dat het verkeerd gedrag is, wat hij vertoont?

Het beste antwoord

Als je andere hond een stabiele hond was, kan het zijn dat de overgebleven hond in een soort vacuum is terechtgekomen. Hij mist de leiding van de andere hond en is daardoor onzeker.

Honden kennen in angst maar drie uitwegen. Ze vluchten, verstarren of vallen aan. Als een onzekere (dominante?) hond in een enge ruimte zit (huiskamer) en vreemde mensen komen op hem af, dan zijn er slechts twee mogelijkheden over: verstarren of aanvallen. Ditzelfde gebeurt als je hem buiten aangelijnd hebt. Hij kan geen kant op en de dreiging is in zijn ogen zo groot, dat aanvallen de enige mogelijkheid is.

Dit valt alleen te ondervangen door mensen te veranderen, zodat de dreiging wegvalt. Mensen spreken vaak geen hondentaal en als ze zeggen dat ze dol op honden zijn en zich dan op je hond "storten", gebruiken ze mensentaal die door de hond niet begrepen wordt.

Het karakter van jouw hond, gekoppeld aan zijn ervaringen, zal er wel bij varen als iedereen die vreemd is hem negeert. Niet naar kijken, niet mee praten en zeker niet aanraken. Dan zal de hond zich ontspannen en na verloop van tijd uit zichzelf komen "neuzen".
De neus is het belangrijkste orgaan dat een hond heeft om de boel te inspecteren. Pas als hij helemaal ontspannen is zou de vreemdeling de hond mogen aanraken, maar nooit op de kop of de rug, wat aangevoeld wordt als overheersing.

Je kan zeggen: deze agressie mag je nooit tolereren. Daar heeft de hond weinig aan als jijzelf niet de voorwaarden schept waarbinnen de hond zich veilig kan voelen.

Vanaf nu ga je de hond niet meer blootstellen aan mensen die op hem afkomen en die hij niet kent.. Je vraagt iedereen je hond volkomen links te laten liggen, te doen alsof hij niet bestaat.
Als het om binnen gaat, leer je de hond op zijn plaats te liggen en te blijven als er mensen komen die hij niet kent. De vreemden mogen zich niet met hem bemoeien in geen enkel opzicht.

Dan zal langzamerhand de rust en het vertrouwen terugkeren en zal de hond zijn zekerheid terugkrijgen. Wees daarnaast een echte leider. Stel hem niet voor vreemde beslissingen, maar geef vastigheid, zodat zijn vertrouwen toeneemt. Dwing hem niet in een leidersrol die hij niet aankan. Dit komt alleen goed als je hem volkomen "hond" laat zijn.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
jodyenboyke
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Je hond heeft de plaats ingenomen van de andere hond op het gebied van 'dominantie' omdat je hond dit eerder niet deed toen je andere hond nog leefde.

Sta niet toe dat hij dit gedrag vertoont naar mensen door zelf weer de roedelleider te worden want ik vermoed dat je hond dit nu is.

Sta beslist niet toe dat hij zich zo gedraagt naar andere mensen door tijdig in te grijpen voordat het escaleert.

Ik adviseer je om op werkdagen om 19.00 uur op NGC naar Cesar Millan te kijken,hier zie je dit probleem vaak voorkomen.

Toegevoegd na 43 minuten:
Het woord dominantie is niet zo bedoeld,vandaar dat ik het tussen aanhalingstekens had geplaatst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik een beetje oppervlakkig, zijn manier is niet altijd de beste . Ik adviseer juist om naar de bibliotheek te gaan en eens een paar boeken van Martin gaus , of andere deskundigen te lezen en dan te beslissen welke bij je hond past.Er is veel kritiek op Caesar"s methode en dat is niet voor niks.veel mensen vinden het prachtig dat hij SNEL een agressieve hond in klein onderdanig hondje verandert, maar dit kan een hond tot tikkende tijdbom maken. Verdere deskundigen zeggen ook dat honden mensen helemaal niet als deel van de roedel zien maar ons zien als andere soort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Martin Gaus? De 'hondenkenner' die in het begin zweerde bij de slipketting en daarna het gebruik afkeurde en ook hierna andere methode's heeft aangeprezen en ook die weer heeft afgekeurd,die man weet zelf niet waar hij het over heeft. Nee Martin Gaus is niet mijn ding. Cesar Millan is veel verder gegaan in het begrijpen van de hondentaal en heeft hier begrijpelijk enorm succes mee omdat zijn methode's helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de + jodyenboyke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ceaser Milan is voorstander van de "shockcollar" , ja dan begrijp je de hondentaal...
jodyenboyke
11 jaar geleden
nee, Laura, hij is er GEEN voorstander van, maar soms is het de beste oplossing vooral bij correctie op afstand.
Denk je nou echt, dat het half uurtje wat je van Cesar ziet, de daadwerkelijk "hulp" is, er gaat nog heel wat aan voor af en vaak ook nog achteraf. En vooral de baasjes moeten er aan geloven, en dat is hard nodig. En daar verschilt Cesar eigenlijk niks met hondenscholen, ook daar worden (als het goed is) de baasjes opgevoed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je het toch niet helemaal goed gevolgd en begrepen want hij is daar helemaal geen voorstander van. Alleen en alleen in uitzonderlijke situatie's waarin de hond een gevaar voor zichzelf is wordt dit toegepast en alleen onder de juiste training en begeleiding om het 'foute' gedrag van de hond af te leren.
Hierna is de band zelfs niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Caesar Milan werkt grotendeels met onderwerping en angst.Dat vind ik nou niet goed.Je moet het respect van de hond winnen en een band opbouwen, dan kun je je hond wat bijbrengen.Overigens is het zowiezo niet de bedoeling Cesar na te doen, je moet daarvoor deskundige hulp inschakelen.Dat staat altijd onderaan bij het programma. Bronnen:
- http://thehappiestdog.blogspot.nl/2008/01/its-about-time-cesar-millan-is-wrong.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt compleet aan de hond welke methode je gebruikt. Ik heb zelf een hond gehad die niet zozeer dominant was, maar die geen idee had waar die stond in de roedel. Elke hond is anders. Mijn hond had destijds een heel duidelijke baas nodig, en een duidelijke 'aanpak' Dit betekende inderdaad een tijdje aan de slipketting, bij hevige uitvallen een klein stroompje erdoorheen. Waarom? Omdat dat de enige manier was die hond op dat moment uit zijn aanvalsgedrag te halen, de knop om te zetten. En als dat na 3 keer werkt heb je je leven lang plezier ervan, en de hond ook. Ik heb ook een hond gehad die ik met die methode zou hebben verknald. Dat was een angstbijter. Kijk, dan moet je absoluut niet aankomen met schokbanden en dat soort dingen. Dan moet je echt alleen belonen en geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Mila,het ligt helemaal aan de hond en het gedrag welke methode het beste op dat moment bij hem past en ook nog eens werkt.