Hoe kan ik het beste mijn kat wassen/douchen als deze niet van water houdt/haat???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
59.1K

Antwoorden (5)

Eigenlijk is het niet nodig om een kat te wassen, want ze verzorgen zichzelf over het algemeen erg goed. Alleen wanneer een kat sterk vervuild is, is het goed hem een keertje te wassen.

Voor het wassen van je kat heb je wel een speciale shampoo nodig, die je bij de dierenspeciaalzaak kunt kopen. Gebruik nooit je eigen shampoo voor het wassen van je kat. Er zit namelijk een heel groot verschil tussen de mensen- en kattenhuid, waardoor shampoo voor mensen gewoon niet geschikt is voor een kat(onze shampoo ontvet de huid bijvoorbeeld, kattenshampoo doet dit niet).

De verschillen tussen onze huid en die van een kat zijn o.a. :
•De huid van een kat heeft een ander PH waarde(zuurgraad) dan wij. Bij gebruik van de verkeerde shampoo kan een kat serieuze huidproblemen krijgen.
•Onze haargroei is continu, bij katten is dit erg seizoensgebonden
•Bij katten vernieuwd de huid zich sneller, dan bij ons. Hierdoor zal een medicinale shampoo eerder zijn werking laten zien bij een kat dan bij ons (in geval van bijvoorbeeld wondjes).

Als het dan toch nodig is om je kat te wassen en je hebt de juiste shampoo, ga je als volgt te werk:
•Eerst de kat goed kammen, zodat alle klitten uit de vacht zijn. Laat je klitten zitten, dan wordt dit alleen maar erger door het wassen.
•De kat natmaken met lauw water.
•De shampoo goed in de vacht masseren. Begin bij de nek en werk zo naar achter.
•De vacht goed schoonspoelen, zodat er geen shampoo resten achter blijven.
•Drogen met een föhn (niet te warm en te dicht op de huid föhnen!), of aan de lucht op laten drogen. Kijk bij het laatste wel uit voor tocht of kou.

Toegevoegd na 46 seconden:
http://www.kattengedoe.nl/2008/05/24/katten-wassen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst: een kat moet/mag je alleen wassen als dat echt noodzakelijk is. Ik heb m'n katten wel gewassen toen ze zichzelf/elkaar uit angst bevuild hadden bij een verhuizing in de reismand, en één van de twee toen hij bijna zwart en kletsnat thuiskwam na een nachtje stappen waarbij hij blijkbaar in een vieze sloot was beland.

Maar een enkele keer moet het, en soms zal de dierenarts het aanraden bij specifieke problemen. Er zijn weinig katten die dat leuk vinden, dus je moet ze stevig vasthouden. Ik vind zelf altijd dat je ze beter vriendelijk maar stevig kunt vasthouden dan dat ze wegvliegen en je ze dan opnieuw moet vangen, volgens mij is dat traumatischer. Ik heb zelf weinig kracht in m'n armen, dus doe het altijd samen met iemand. Heb je een hele sterke kat, dan is dat misschien sowieso wel slim, zeker als je veel verzet verwacht.

Ik doe 't in de spoelbak. Het beste kun je geen shampoo of speciale shampoo gebruiken. Moet je iets gebruiken (omdat ze heel smerig zijn) maar heb je geen speciale shampoo, gebruik dan een zo mild mogelijke. Laat de spoelbak eerst vollopen en zet je kat erin terwijl je 'm stevig vast blijft houden. Praat rustig tegen je kat terwijl je bezig bent. Als hij erg tegenstribbelt, stop dan even met wat je doet, en houd hem stevig vast terwijl je rustig tegen hem praat. Bij mijn katten helpt dat, blijkbaar werkt het idee van "je kunt tegenstribbelen maar ik heb je toch stevig vast" wat kalmerend. Af en toe geven ze zich weer even gewonnen, en dan kun je even met één hand loslaten en verder gaan met wassen. Let op dat je steeds je kat stevig vast blijft houden, en dat je ook jezelf beschermt tegen krabben, bijvoorbeeld door lange mouwen te dragen. Je kunt je kat ook tegen je buik vasthouden. Dan word je zelf natuurlijk ook kledder, maar het geeft wel stabiliteit. Je kunt een kat ook aan z'n nekvel vasthouden. Een volwassen kat mag je niet optillen aan z'n nekvel, maar zolang hij steunt op z'n poten, helpt het bij sommige katten enorm in rust als je ze vasthoudt in hun nek. Verwacht gemiauw en gekrijs. Schrik daar niet van, maar blijf zelf rustig en praat rustig terug.

Zorg ervoor dat het zo snel mogelijk weer voorbij is allemaal: kat in 't water zetten, eventueel shampoo gebruiken, uitspoelen, en daarna afdrogen. Pak een grote handdoek en neem je kat daarin vast. Let erop dat je ook daarna een warm plekje creëert met een dekentje, grote handdoek of bij de verwarming, zodat je kat het niet te koud krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en neem lauwwarm water!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
allereerst : niet in je eentje! dat wordt een onmogelijk opdracht/klus want een kat die niet wil, die wil echt niet!

waarom zou je een kat willen wassen, behalve als het echt noodzakelijk is ?
een kat wast zichzelf, een kat houdt niet van bemoeienis.

als je jouw kat echt wil wassen/douchen, moet je een vriend/ vriendin vragen om te helpen, dan kan de een, jij, de kat vasthouden: nekvel met een hand en de voorpoten met de andere hand, de kat in de gootsteen en voorzichtig met lauwwarm water natmaken (let op dat hij/zij zich niet droogschudt), dan met een beetje shampoo wassen en daarna weer voorzichtig afspoelen.

hierna met een goede niet stugge handdoek voorzichtig drogen en daarna voorzichtig op de grond zetten met de deuren dicht natuurlijk, zodat katlief niet de deur uitkan !

wees voorbereid op een water-ballet-spektakel en laat je vriend/ vriendin droge kleren meenemen, want aan het eind van het liedje ben je doorweekt...

dat is mijn ervaring, want het is echt geen lolletje - je doet dit niet voor de grap !

vergeet niet de dag voor deze wasbeurt de nagels van de kat te knippen, dat scheelt pijn en bloed...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dompel je kat niet onder, en douche hem niet.
beter gebruik je een kan om de kat te begieten, of wellicht kom je al een eind met een natte spons?
zorg verder dat hij een handdoekje onder de poten heeft; het geeft hem houvast, en nagels die uitgeslagen zijn in een handdoek, zet hij minder snel in je vel.
draai hem daarna goed in een handdoek om te drogen.
wees vastberaden maar liefdevol, en probeer zelf zo ontspannen mogelijk te zijn.
Rieneke1
11 jaar geleden
Met handschoenen aan.
Een kat zal zich hevig verzetten en zal niets of niemand ontzien wat tussen hem/haar en de uitgang van de douche bevind.
Ik zou het douchen of wassen tot het minimale beperken en het alleen doen wanneer het echt nodig is ( denk aan ongedierte zoals bijvoorbeeld luizen/vlooien, waarbij andere middelen niet helpen ).
Een kat is heel goed in staat om zichzelf schoon te houden.

Alvast veel succes en veel sterkte gewenst ;)