Waarom verpieteren de waterplantjes zo snel in ons tropisch aquarium?

Ik had begrepen dat waterplantjes (zuurstofplantjes) wel een tijdje mee moeten gaan. Maar na een paar weken al verpieteren de plantjes. Ze zien eruit als de onderkant van bloemen die 2 weken in een vaas staan, bruine snotterige blaadjes.
Wat doe ik fout? Zijn er bepaalde plantjes die het wel goed zullen doen? Ik heb 1 plantje die er al een paar maanden instaat en die is nog wel mooi groen, maar dat is een klein plantje en ik wil graag wat vollere plantjes. Het is een tropisch aquarium met een temperatuur 24 graden. Geen last van alg. Plantjes staan zo in het grind, uit de potjes en loodjes zijn eraf.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Enkele maatregelen om het aquarium gezond te houden voor zowel plant en vis:

1. Vloeibare plantenvoeding. Hiermee hou je de sporenelementen voor de waterplanten op peil. Doseer dit wekelijks (niet vaker!). Laat je hiervoor leiden door je Fe-gehalte (zie testsetjes). Zou je gewoon de dosering die aangegeven wordt door de fabrikant geven dan loop je het risico teveel te geven (de fabrikant die dit adviseert weet namelijk niet hoeveel planten er in jou aquarium staan ;) ). Het gevaar van teveel geven is enerzijds dat de concentraties aan voedingstoffen voor planten na een tijd te hoog worden en je de vissen hiermee zou kunnen vergiftigen en anderzijds dat de hoge concentraties er ook voor kunnen zorgen dat de planten niets meer met de voeding kunnen doen.
2. Gebruik geen voedingsbodem. Tenminste: geen voedingsbodem die voedingsstoffen bevat (er bestaan ook 'voedingsbodems' die gewoon een geschikt substraat bieden of je kan ook turf als voedingsbodem gebruiken. In theorie is er namelijk niets mis met een voedingsbodem. Maar afhankelijk van het milieu in je aquarium (en dat is bij elk aquarium verschillend) zullen de voedingsbodems meer of minder voedingsstoffen afgeven. Met een beetje pech is het eerder meer en bereiken de voedingsstoffen ook hierdoor weer een giftige concentratie.
3. Zorg voor voldoende Nitraat en Fosfaat. Oké, die mogen niet te hoog zijn vanwege algengroei en invloed op de gezondheid van vissen. Maar ze dienen ook als voeding voor planten. Bovendien is nitraat niet alleen een voedingsstof voor planten maar ook voor bacteriën. Deze bacteriën hebben een reinigende functie in het water. Als je voldoende nitraat in het aquarium hebt kunnen deze bacteriën er zelfs voor zorgen dat je in principe nooit de bodem moet schoonmaken. Dat is dan weer prettiger voor bodemvissen. Kortom: een fosfaatgehalte van 1 mg/l (maar ook zeker niet hoger) en een nitraatgehalte van 15 mg/l werkt het beste.
4. Tot slot hebben je planten ook voldoende CO2 nodig. Aangezien je geen last hebt van alg wil dit waarschijnlijk zeggen dat je veel waterplanten hebt die het water zuiveren. Dat wil echter ook zeggen dat er veel CO2 wordt verbruikt. Waardoor de pH in het aquarium waarschijnlijk erg hoog is. Meet de pH en de kH in het aquarium eens na (zie testsetjes). Is de pH inderdaad hoog (>7,5) laat dan even iets weten, dan leg ik nog wel uit hoe je die best naar beneden haalt, want daar heb ik hier helaas geen plek meer voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee wat de dierenwinkel precies heeft gemeten. Heb zelf een ph meter en zal eens nameten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ph is goed, niet te hoog.

Andere antwoorden (3)

Heb je onder je grond ook een voedingsbodem? Dit is zand waarin stoffen zitten die, de naam.zegt het al, de planten voeden en ze lang mooi houden. Daarnaast is licht erg belangrijk. 12 tot 14 uur belichten.is ongeveer het best.

Tot slot: maak de bodem regelmatig (eens per zes weken) schoon met een speciaal stofzuigertje ( verkrijgbaar bij. Dierenwinkels) zo zorg je er voor dat de bodem niet verontreinigd raakt. (laat het water eens testen bij de dierenwinkel , vaak gratis, dan kun je er achter komen of het water en dus de bodem ook erg verontreinigd is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verlichting heb ik aan, we stofzuigen de bodem geregeld zelfs om de 2 weken. Water heb ik laten testen en dat was goed. Maar een voedingsbodem onder het grind heb ik niet. Zal daar eens naar informeren. Maar waarom dat ene plantje het dan wel goed doet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 weken is wat vaak (tenminste, zuigt hij ook water mee?) Dat ene plantje kan net even sterker zijn dan de rest. Staat hè bak trouwens pak in de zon?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee niet pal in de zon wel voldoende licht.
Maar dat van die voedingsbodem zou het wel eens kunnen zijn. Plantjes staan nu koud in het grind. Staat nog wel leuk ook zo een laagje onder het grind.
In een gezond aquarium, moet je iedere twee weken de zuurstofplantjes gaan toppen, anders groeit de hele bak dicht.
Echter zijn er veel soorten zuurstofplanten, die niet allemaal in het zelfde water kunnen groeien.
De watersamenstelling bepaalt dus, welke plantjes er goed in kunnen groeien.
Ook moet er voldoende licht zijn.
Mag het water niet vol zware metalen zitten.
Voldoende voeding hebben en co2.
Regelmatig een deel van het water verversen, is goed voor de vissen en de planten.
Koop een testsetje, waarmee je de PH ( zuurgraad) en de GH ( hardheid) kan testen.
Dan weet je tenminste wat.
Zoek daarna op internet, welke planten het beste in jouw aquariumwater kunnen groeien.
Kijk ook of je de juiste lamp hebt, van de goede kleuren en lichtsterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
blubs 1 :)
voedingsbodem kan een plantje maken of breken, dus deze zou je onder het grind moeten doen.

sommige planten zijn lastiger, omdat ze net als vissen elk hun eigen waterwaarden hebben.

vraag eens naar stevige grootbladige planten. meestal zijn het de dunnere fijnbladige die snel doodgaan.

waterplanten die snel wortelen (wortelstokken hebben bv) zijn over het algemeen echte 'die hards'.
cryptocoryne soorten zijn vaak erg makkelijk.

het kan ook aan het licht liggen. veel bakken hebben blauw licht zodat de vissen beter uitkomen, maar planten stellen een andere kleur licht op prijs (rood bv)

morrel niet teveel in het bodemsubstraat, tenzij de waterwaarden enorm oplopen (dan moet je wat doen aan het vissenbestand en het filtermateriaal/capaciteit van je pomp)

vissenpoep is voeding voor plantjes, dus haal enkel vooraan het vuil weg, of hevel alleen het bovenste stukje af. (de stofzuigertjes kunnen de grond omwoelen en een nadelig effect hebben op de plantengroei)

wil je meer groen en lukt het met de plantjes niet zo best kan je ook denken aan javamos. dit kan je vastmaken aan een stuk koenhout bv zodat het er ook nog eens decoratief uitzien, en een fijn plekje kan bieden voor (jong) vis(broed), vissen die in lage waterlaag leven, of garnaaltjes b.v.

zelf kies ik altijd plantjes die ik kan scheuren zodat ik ze wat kan verdelen en groepsgewijs in de bak zet. op deze manier heeft je bak ook sneller een groene aanblik dan wanneer er wat bosjes verdeeld over de bak staan.

wat je ook zou kunnen proberen is de vallesneria (vind zelf de schroef valesneria een hele leuke) ook deze planten zijn vrij makkelijk.