kan er een virus in het water zitten als een guppy dood is gegaan?

ik had ooit een guppy gekregen van een vriendin en was er heel blij mee en dacht ik doe er nog 3 kleine guppy's bij na dat ooit 1 guppy dood ging kreeg ik van mijn moeder 5 nieuwe guppy's. ik heb toen mijn aquariumpje helemaal schoon gemaakt (het water + de kom en beeldjes) 3 weken later ging er weer 1 dood die ooit bij die 1e dode erin heeft geleefd. kan het zijn dat er een virus in het water zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Het kan zijn dat de vissen niet gewend zijn om opeens met meer visjes te zwemmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vissen produceren afvalstoffen (nitriet) die giftig zijn voor de vissen. Je moet er dus voor zorgen dat je aquarium groot genoeg is voor de grootte en het aantal vissen. Ook moet er een filterpomp in zitten.
Omdat je schrijft dat je een "aquariumpje" hebt, denk ik dat dat de oorzaak is.
bamibal
11 jaar geleden
Nee, er zit waarschijnlijk geen virus in het water. Het feit dat de vissen zo'n 3 weken later doodgaan geeft aan dat ze zichzelf waarschijnlijk vergiftigen. De nitrietpiek kan in slecht opgestarte aquaria namelijk rond de 3de week zijn hoogtepunt bereiken en een dodelijke afloop hebben voor vissen. Vissen hou je dan ook niet in 'een kom met beeldjes', maar in een aquarium (van voor guppen minstens 60 cm lang!) voorzien van planten en een filter! Je laat het geheel dan 2 weken indraaien voor je er vissen inzet en begint met enkele visjes (bij de eerste 3 à 5 visjes die je er in zet doe je er best dan ook een 3-tal gram aquariumzout bij), daarna zet je er week na week steeds meer en meer vissen bij. Zo kan het biologisch evenwicht goed 'volgen' en worden alle afvalstoffen meteen weggewerkt. De truc is dan om het aquarium niet te schoon te houden. Maak je je aquarium schoon ben je namelijk je reinigingsbacteriën kwijt en worden je vissen weer vergiftigd. Vooral de filter is belangrijk. Zorg dat daar zeker meer dan 1 biologisch filtermateriaal inzit en maak deze nooit gelijktijdig schoon! Zo hou je zeker altijd goede bacteriën over. En als je ze schoon maakt doe dit dan niet onder de kraan maar neem een klein bakje en schep daar wat aquariumwater mee uit het aquarium. Daarin kan je het filtermateriaal dan voorzichtig reinigen. Zo voorkom je dat de bacteriën 'schrikken' van een andere watersamenstelling.

Kortom: een aquarium met filter en het langzaam uitbouwen van het visbestand is het antwoord. Best nog met planten, de planten halen al heel wat ammonium uit het water (dus kan dit al geen nitriet meer vormen) en als het nitriet uiteindelijk is afgebroken tot nitraat zullen de planten ook dit nitraat opnemen zodanig dat ook dat zich niet in het water opstapelt.