Is het geven van o.a. yakult aan babyvogels een goede keus, met oog op de later volwassen vogels?

Kwekers raden dit regelmatig aan, maar
krijg ik dan geen zwakke volwassen vogels?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Rieneke1
11 jaar geleden
wat voor vogels hebben we het over?
Amadea
11 jaar geleden
Witte adelaars, vermoedelijk. Ik heb trouwens gisteren deze vraag ook gezien...
Rieneke1
11 jaar geleden
zie dat er flink suiker inzit, zou mijn keus niet zijn, ongeacht om wat voor soort vogel het gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou voornamelijk parkieten en papegaaien.
En er zit niet alleen suiker in, maar ook melk.
En vogels zijn van nature lactose intolerant.
Ja, ik had deze vraag al eerder gesteld, maar is verwijderd, was te suggestief. Maar wat eigenlijk mijn echte vraag is, is deze. Vogelartsen, en kwekers, raden altijd aan om baby vogels yakult (waar 40% melk in zit) aan baby vogels te geven voor een goede spijsvertering. Mij lijkt dat geen goed idee.
Kittens, puppies en baby’s, en andere zoogdieren die van nature zogen, kunnen al lactose intolerant zijn, wat helemaal tegen de natuur indruist.
Vogels zijn van nature juist lactose intolerant.
Als het tegen de natuur kan indruisen, kan het al helemaal heel makkelijk erger worden, bij dieren, (vogels) die van nature al lactose intolerant zijn.
Dat is er door de jaren heen ook in gefokt bij honden en katten.
Het is ook algemeen bekend, dat er met honden en katten, veel te veel doorgefokt word, met allerlij nare gevolgen en (chronische) ziektes tot gevolg. Ik heb het er over, dat door steeds melkproducten aan onze vogels te voeren, ze steeds intoleranter gaan worden, door de jaren heen, tot op een gegeven moment, een melkproduct geven, een dodelijke afloop heeft.
Hoe is het anders bij mensen, en andere zoogdieren ontstaan, waar zoiets juist helemaal tegen de natuur in druist.
Dit lijkt mij althans een erg logisch verhaal, of niet ?
En er zijn fort zo veel spullen voor vogels te koop, bv probi-zyme.
waarom het risico nemen ?
We leven toch niet meer in de prehistorie wat vogels betreft.
Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken. Dan is het ook nog misschien mogelijk, dat de vogel niet zijn eigen imuumsysteem opbouwt, omdat dat niet echt nodig is met yakult.
En dan inderdaad ook nog zo veel suiker, lijkt me ook niet gezond. Doet me trouwens denken aan vraag 2, die ik denk ik ga stellen.
Rieneke1
11 jaar geleden
ik zie er de meerwaarde niet van in.
er zijn prima poedertjes te koop, waar je een heerlijk opfokpapje van kan maken, en waarop je de vogels uitstekend groot kan brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja inderdaad, ik zie er alleen mogelijke nadelen in, voor de toekomst.
Daarbij, zit in die pappoeder al lactobacillen.
En heb je een soort pap waar ze niet in zitten, dan kun je altijd probi-zyme toevoegen, wat speciaal is gemaakt voor vogels en ook die lactobacillen en enzymen in zitten. Of zijn vogels de volgende door de mens verpeste soort ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze enkel maar naar de verdiende euro's zullen kijken en niet naar de kwaliteit, vrees ik het ergste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, zo'n potje probi-zyme is veel duurder dan een flesje yakult.
Maar ik vind, dat als je financieel niet voor een dier kan zorgen, dan moet je ze niet aanschaffen, en niet gaan experimenteren met consumptie producten voor mensen. Zo heeft een vriend van mij een kat, en die is niet ingeent, omdat hij daar geen geld voor heeft zegt hij.
Dan zegt hij, dat laat ik wel een keer doen als ik geld heb, ja maar zo werkt dat niet, dat heeft geen zin, dat moet je elk jaar herhalen.
Nu heeft hij er een moeder poes met 2 kittens erbij in huis, als die kittens ziek worden, word zijn kat dus ook aangestoken, (niesziekte, katteziekte)
Die moeder poes is van zijn vriendin, en is bij hem in huis bevallen, lijkt me ook niet fijn voor die moeder poes, om op een vreemde plek te bevallen, lijkt me erg risicovol ook. En er zijn inderdaad ook veel broodfokkers, die ongeteste papegaaien verkopen, en het puur doen voor het geld, en jou met een dodelijk zieke vogel opschepen, die meestal ook nog sterft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moet even een paar kleine correcties uitvoeren, wat mijn vraag betreft, want op het papegaaienforum (die hier mee kunnen lezen), beginnen ze weer te (zeuren). Niet alle/ maar veel kwekers raden het aan yakult te gebruiken. En het word niet puur gebruikt, maar een klein beetje door de pap.
Maar in mijn ogen maakt dat niks uit.
Een vogel is een klein dier, en heeft maar een beetje nodig om het fout te laten gaan. En volgens mij zitten ze een beetje in onderkenning, wat het kapot gefokte betreft van honden en katten. Dit is een reactie van iemand op het papegaaien forum. Ingefokt? Maw, het is een 'eigenschap' geworden van bepaalde rassen?
Zoja, welke?
Of verwar je een genetische eigenschap met een aandoening die af en toe voorkomt? Ik geef bij de vogels het voorbeeld dat zoogdier baby's al lactose intolerant kunnen zijn, wat helemaal tegen de natuur indruist.
Maar er zijn bij de hond en kat, nog veel meer ingefokte problemen, en dat is algemeen bekend. http://kapotgefokt.wordpress.com/ En dit is een dierenarts, die dit schrijft !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of er in dit geval een verschil tussen mensen en andere zoogdieren is weet ik niet, ik verwacht het niet.
Bij mensen wordt een groot deel van de problemen met melk veroorzaakt door het bewerken (o.a. pasteuriseren) van de melk.
Rauwe melk wordt beter verdragen, ook als er al een intolerantie of allergie is kan je hiermee langzaam opbouwen. Vogels zijn intolerant, die zullen niet nog intoleranter worden, ze maken gewoon helemaal geen lactase aan om de lactose te verteren. Ik kan me wel voorstellen dat er weer andere problemen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Borstvoeding is nooit bewerkt, en toch zijn er baby zoogdieren, en baby mensen, al lactose intolerant, terwijl ze nog bij de moeder zogen, en afhankelijk zijn van moedermelk. En als dat al kan gebeuren, wat helemaal tegen de natuur indruist, dan kan er volgens mij nog veel meer.
Een vogel die al lactose intolerant is van nature, kan nog een zwaardere allergie opbouwen ervoor, door ze melkproducten te voeren.
Het is ook algemeen bekend dat allergieën opgebouwd kunnen worden.
Ik ben al 33, en heb nooit hooikoorts gehad, en sinds vorig jaar ineens wel.

Het beste antwoord

Hoe verder we van de natuur afdwalen met allerlei producten en middeltjes, zoals het geven van Yakult aan jonge vogels, hoe minder vat we krijgen op de gezondheid hiervan.
Zeker gekeken naar de toekomst.
Bij het kweken van jonge vogels zal men toch moeten proberen zoveel mogelijk de natuur na te bootsen.
En in het oerwoud hangen nu eenmaal geen flesjes Yakult aan de bomen.
Maar mogelijk is het geven van Yakult wel een tijdelijke oplossing ,bedoelt als medicijn.
Veel jonge vogels gaan dood aan een darmontsteking.
En mogelijk dat zieke vogels met yakult gered kunnen worden.
Brengt je direct bij het volgende probleem.
Als hierdoor de zwakke vogels het wel overleven, zijn de jongen er van, mogelijk nog zwakker.
Zo raken de gekweekte vogels steeds verder weg van de echte natuur en hoe dat dit in de toekomst dan moet gaan, geen idee, het lijkt me uiteindelijk een doodlopende weg.
Bijna net zo als het kweken van ras honden en katten, als je niet oppast, kweek je er veel erfelijke ellende in de soort.
En bij dit soort dieren is dat al op uitgebreide schaal gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt.