Wat kan ik doen tegen het schrokken met eten van mijn hond?

Mijn hond schrokt zijn eten. Als ik zijn bak met voer zou neerzetten heeft hij het binnen 3 seconde leeg. Om het vervolgens weer net zo hard uit te spugen en het nog een keer op te eten. Hij kauwt ook niet meer op zijn voer. Zonder te kauwen slokt hij het naar binnen. Hij heeft geen last van z'n gebit waardoor hij niet zou willen kauwen. Het gaat hier om een Jack Russel van 6 jaar oud. Ik geef hem nu maar elke keer een hapje zodat hij het in ieder geval niet uitspuugt. Maar ook dan kauwt hij niet en duikt hij in z'n bak om zoveel mogelijk in 1 keer te pakken. Help !!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (9)

Ha, dat deed mijn hond ook toen hij nog klein was en net uit een groot nest kwam ( =niet dooreten; eten foetsie)

Ik heb het opgelost door het eten (brokken) gewoon los door de hele keuken te gooien. Dus de hond moet opzoek naar ieder brokje en die 1 voor 1 opeten. Het je een tuin? een flinke slinger de tuin in en je hond is uren zoet met de zoektocht naar het laatste brokje..

Toegevoegd na 1 minuut:
Inmiddels eet hij trouwens wel rustig en kan "normaal" uit een bak eten, maar heel soms gooien we voor de grap nog zijn eten de tuin in..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook een goede tip. maar hier moet je inderdaad een beetje grote tuin hebben en niet aan het water ( Amsterdam) wonen want je hebt zo ratten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
suussuus goei trucje +sje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hiermee kan je het gedrag verergeren omdat je de oorzaak niet aanpakt. mocht het gaan om dominant gedrag zal de hond de andere weren, en als een bezetene overal de brokken vandaan haalt en ze gehaast opvreet. doe je dit vaker zal de hond al opgewonden zijn bij het rondstrooien van het voer en werk je het probleem juist in de hand. niet voor elke hond werkt dit, en m.i. zal het de jack uit de vraag zeker geen goed doen. (stuiter stuiter, volop in de 'food-focus': hoe kom ik het snelst bij de brokken, vreet ik ze het snelst weg, want ook voor de andere hond ligt het voor het oprapen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gedrag is vaak veroorzaakt door een oude situatie. (een druk nest, aanwezigheid andere honden). Dit slijt vanzelf, het kost alleen wat tijd. Sommige honden zullen altijd zoveel-seconden-tijden hanteren, maar meestal gaan ze gewoon uit zich zelf rustiger eten. Het eten uitstrooien voorkwam bij mij dat de hond nog uren zat te boeren (meestal met hik) en hij het nog wel eens uitspuugde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de grote grap als hij het uitspuugt: "goh, nog een warme maaltijd er bij, bofkont!"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(want als ze het uitspugen eten ze het gewoon nog een keer op)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
blehhh.... ;-) een warme maaltijd slaat bijna geen enkele hond af.
zo lust ook mijn mormel een dergelijke maaltijd van de katten als er weer eens een haarbal uitkomt. (sterker nog, ze weet na welk geluid de tafel weer is gedekt en houdt het van een afstandje flink in de gaten de viezerd...) ;-)) honden maar ook katten met meerdere broertjes en zusjes weten dat ze er als de kippen bij moeten zijn.
honden die in het verleden niet genoeg eten hebben gehad kunnen ook dit gedrag vertonen. ook als het niet uit het ('verre') verleden komt is er altijd een oorzaak voor dit gedrag. juist omdat het meerdere oorzaken kan hebben (of een combi 'van') is er geen standaard oplossing te vinden. daarbij reageren vrijwel alle honden verschillend op welke oplossing dan ook. lastig om het zo van een afstandje te bepalen als de hond(en) zelf en de interactie met de rest van het gezin niet te zien zijn. eneh.....wat de warme maaltijden betreft ben ik voor de hond hier een concurrent... maar dan wel met een keukenrol uiteraard!!! (dit even ter aanvullende en onzinnige info) ;-)
Het enige wat je kan doen ( doe je al) is hem kleinere porties te geven. Maar wat je daarnaast ook kan doen. Jij bent de baas. Dus ga er bij staan en zodra hij 1/3 op heeft pak je zn bak weg en bepaal jij wanneer hij weer eten krijgt. Leer hem ook dat hij pas mag eten als jij het code woord geeft. ( gebruik zn riem en maak hem vast leg de bak neer en na een poosje blaffen ( negeer dit) zal hij zich erbij neerleggen en dan kun je hem naar zn bak loodsen en bepalen wanneer het genoeg is. Sommige dieren hebben het instinct van: Ik moet snel eten anders pakt iemand het af... dat leer je niet zomaar 1-2-3 af maar t kan wel...

Ke kan ook kleine stukjes snijden maar dat helpt vast niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja precies. niet opgeven en t commando is goed kort en duidelijk.
Ivana
11 jaar geleden
Enjenj, dit is een totaal verkeerd antwoord. Als je de hond eenmaal toestemming hebt gegeven om te eten, is het tegen de natuur in om zijn voer voortijdig weg te halen. Zelfs de roedelleider (hond, wolf) zal het niet in zijn kop halen om na eenmaal de buit te hebben afgestaan aan een lager geplaatste, dit weer terug te eisen. Het is ook vreemd om een hond kleine porties toe te voegen. Je moet ze gewoon het eten wat moeilijker maken met een anti-schrokbak, wel of niet zelf gemaakt of gekocht. Veel honden schrokken en dat is niet verkeerd, zolang het niet uit frustratie is of tot kotsen leidt.
Laat de hond met rust als hij eenmaal mag eten. Laat hem met zijn nieuwe bak alleen in de keuken zodat hij voelt dat het eten hem niet meer wordt afgenomen en er van buitenaf geen bedreiging is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana over wolven gesproken ik denk dat in het wild de leider daar nu ook niet echt bij blijft staan he?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enjenj de laatste de 4 woorden van de laatste zin (maar dat helpt vast niet) als iedereen zo moest denken kwamen ze nergens een hond voelt wanneer je hen/haar niet vertrouwt of in hem/haar niet gelooft dan zal het inderdaad niet werken geloof in je hond bij alles wat je met hem/haar onderneemt en dan gaat het ook meestal vanzelf
Ivana
11 jaar geleden
@cazzy, juist. Als de roedelleider zelf genoeg heeft, zal hij het restant voor de lagergeplaatste laten liggen. Hij neemt zijn na-de-maaltijdrust en komt niet meer terug bij het eten. Eens gegeven blijft gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens Ivana. @enjenj honden hebben (lees: KRIJGEN) het recht van anderen om op een bepaald moment te eten of niet.
zo simpel is het. voer afpakken kennen ze niet, en hierdoor werk je het probleem juist in de hand. hond zal weten dat je het af gaat pakken, dus vreet nog sneller. daarbij bestraf je een hond, sta je toe dat het zich staat op te winden (blaffen negeren is toestaan om opgewonden te zijn) dus heb je al een paar enorme tegenstrijdigheden waar een hond totaal geen wijs uit kan worden. kortom, het eten is een gehaaste bedoeling, de hond zal gestraft worden omdat het snel eet en voer weggepakt zal worden, en bij elkaar heb je dus een hele beladen en gespannen toestand waarbij het vertrouwen zoek is en zal het effect averechts zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
krijg zomaar even een inval:
misschien is het een idee om hele grote knikkers in de bak te doen? misschien dat grote kiezels ook een idee zijn (knikkers zijn misschien te rond en passend in een luchtpijp/slokdarm als het om een ECHT vraatzuchtige gulzigerd gaat) hoor ook weleens dat men ballen (tennisballen) in de bak legt.
bij veel winkels hebben ze ook decomateriaal (wat je in een schaal kan doen met kaarsen etc.) welke van kunststof zijn en wat platter zijn. de hond zou dan wat meer moeten schuiven om bij zijn voer te komen. wellicht dat je ook kan kiezen voor een andere brok?
een kleinere brok bv, of een seniorenvoer (meer volume, maar minder calorieën) zodat je hem bv 3 keer op een dag zou kunnen voeren. wat wellicht ook de spanning weg zou kunnen halen voor het eten: een stuk fietsen, tijd laten spelen met andere honden, flink stuk wandelen zodat meneer minder puf heeft en zijn energie voor het grootste deel kwijt is. (geen oplossing maar kan allemaal bij elkaar wellicht ondersteunend werken) wellicht dat je bij het wandelen een paar geschikte stenen kan vinden voor in de voerbak? dan kan je een bak kiezen van het juiste formaat. (zou wel voor kunststof gaan, aangezien het geluid wat knikkers/stenen metaal i.c.m. een gulzige mafketel kunnen produceren) ;-)
Er bestaan speciale anti schrok bakken (zie bron).
Te koop bij de meeste dierenwinkels.
Deze bakken hebben meerdere uitsteeksels naar boven, zodat een hond gedwongen word om kleinere hapjes te nemne. Je zou dit eens kunnen proberen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan hetzelfde effect bereiken door een grote ronde steen in de voerbak te leggen of een omgekeerd schaaltje (wel wat zwaarder, zodat hij het er niet uit kan wippen). Zoek wel een gladde steen, zodat hij niet z'n neus schaaft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ je zou zo'n bak ook zelf kunnen maken, haal bij een bloemist zo'n plastic ding om steekschuim vast te zetten, zorg dat je de punten bot maakt, zodat de hond zich niet kan bezeren en zet deze vast in je voerbak bijvoorbeeld. +
Kimath
11 jaar geleden
Ik heb in de dierenwinkel deze bakken in verschillende maten gezien, varierend van de grootte van een schoteltje tot heel erg groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet ook eens in het woordenboek: antischrokbak. Leuk voor Wordfeud.
Ivana
11 jaar geleden
Ja dit is het goede antwoord. Plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
schrokken voorkomen is nog niet de hoofdoorzaak aanpakken waarom de hond schrokt. ook bij een dergelijke bak zal de hond zo snel mogelijk willen eten, en al gaat het langzamer en zal de hond mogelijk zijn voedsel binnen houden, het probleem is nog niet opgelost m.i.
Er bestaan van die activity-ballen voor katten: daar doe je brokjes in, en dan moeten ze die bal steeds laten rollen, zodat de brokjes door de gaten naar buiten komen. Zal met een slim hondje als een Jack Russell ook zeker werken!

Daarnaast kan je ook gewoon wat dingen in de voerbak leggen, zoals een paar platte (afgeronde) stenen, of een paar walnoten (in dop) zodat je hond om die dingen heen moet eten.

Volgens mij zijn er ook van die anti-schrokbakken voor katten in de handel, dat past beter bij de snuit van jouw hondje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor de activity bal, één van mijn 2 hondjes is net zo'n schrokop en kauwt ook niet ( komt uit een nest van 5) ik gebruik ook de bal,zijn er in verschillende maten en het gat kun je verstellen. Werkt fantastisch,ze kauwt nog steeds niet maar omdat ze langzamer eet spuugt ze niet meer en dat vind ik het belangrijkste! Als ik bv eens stukjes hart erbij geef 's avonds doe ik dat gemengd met de brokjes in een grote bak met een omgekeerde stenen kom in het midden, een groot deel onder de kom en de rest in de cirkel eromheen,eerst eet ze om de kom heen en dan moet ze steeds de kom opwippen om een stukje of brokje te kunnen pakken,werkt ook heel goed om spugen tegen te gaan! ( mijn andere hondje,haar zusje eet bijna nooit haar bakje leeg en kauwt heel lang op elk brokje,ze schelen in grote en gewicht dan ook de helft ,hiermee wil ik zeggen dat het dus niet perse te maken hoeft te hebben met dat ze als pups moesten "vechten" om eten te krijgen) Ik wens jullie veel succes voor welke optie van de vele die jullie zijn aangereikt ook kiezen!! Groet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kleine van mij precies hetzelfde,laat meestal haar eten staan!
Ik begreep je foto al niet met 2 van die lieve snuitjes ;-)) Als jouw "schrokop" dat pas sinds 1,5 jaar doet zou je misschien beter naar de dierenarts kunnen gaan om te kijken of hij niets onder de leden heeft! Sterkte
Leg een klinker in de voerbak. De hond moet meer.moeite.doen en kan niet schrokken.

Simpel, goedkoop en effectief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat je moet doen is eigenlijk heel simpel.

als je zijn bak gevuld hebt met voer, ga je staan met de bak in je handen en de hond staat/springt om je heen. hij heeft haast en laat dat ook duidelijk merken.
jij reageert nergens op en wacht totdat de hond uiteindelijk gaat zitten en zelfs liggen, niet in de opspringhouding, maar echt relaxed liggen.
pas dan gaat jouw hand met bak naar beneden en zie daar hondlief staat al voordat jij de bak neergezet hebt.
weer wachten de bak omhoog en de hond moet weer ontspannen worden in afwachting van zijn voer.
uiteindelijk, dit kan 10 minuten duren of langer, uiteindelijk als de hond niet weer overenthousiast opspringt om zijn eten te "claimen" kun je de bak weer naar beneden richting vloer vasthouden en de hond een hap laten nemen, dan houd je de bak weer omhoog.
als de hond ontspannen is, wacht hij af, blaft hij niet en heeft zich dus overgegeven aan de dominantie van de baas.
als dit goed gaat met af en toe een hap geven en goed kauwen, kan je uiteindelijk de bak weer neerzetten, maar niet voordat duidelijk is geworden dat jij de baas van de voerbak bent.

waardoor dit komt ? misschien heeft hij hiervoor moeten strijden om eten, wie het eerst kwam... en anders kreeg je niet of te weinig, dat kan.
het kan ook dat hij gewoon een schrokop is en dat kan van kwaad tot erger worden.
vergeet niet, je moet dit consequent doen en volhouden, anders lukt het niet.

Toegevoegd na 8 uur:
zie vervolg in de reacties!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry, ik ben nog iets vergeten! als je de bak omhoog houdt en wacht tot hondlief rustig ligt en niet gespannen/gestresst op die eetbak gefocust is, op dat moment laat je de bak een beetje zakken, hondje komt dichterbij en op dat moment moet hondje stoppen en jij dus ook en net zo lang wachten tot hondje jou aankijkt en daarmee aangeeft dat hij weet dat j.i.j. de baas bent!
dan mag je de bak een beetje laten zakken en hondje mag nog niets pakken, net zolang tot het rustig en gecontroleerd gaat.
zodra de hond "duikt" onmiddellijk de bak "omhoog"
maak er een wisselwerking van: duik in de bak = bak direct omhoog zonder hap..... ! dus is de duik in de bak niet zinvol voor fikkie...
en je mag dus niet de bak neerzetten, die moet je steeds in de hand houden.
zodra het rustig en gecontroleerd gaat, laat hem 2 of 3 happen nemen en trek de bak weer omhoog. deze methode is ook prima voor honden die "voedsel-agressief" zijn, waar je niet aan de eetbak mag komen, zonder dat de hond je meteen aanvalt. onze fout is dat wij te snel denken, ja nu gaat het goed en dan blijkt het nog helemaal niet goed te zijn...! waardoor de hond denkt dat hij de baas is! als je dit consequent doet, moet het werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stetvh als je de voerbak omhoog houdt kwispeld hij dan? Zo ja moet je nog wachten en elk detail van zijn lichaam in de gaten houden elke kleinste spieropspanning duid op opwinding de opwninding MOET VOLLLEDIG STOPPEN VOLLEDIGE ONTSPANNE SPIEREN
Heel herkenbaar,ook mijn hond deed dit.

Een anti schrokbak hielp helemaal niet want hij had het net zo snel op.
De enige manier om hem gedoseerd te laten eten was steeds een handje brokjes op de grond gooien zodat het ook een beetje verspreid lag en hij er moeite voor moest doen.
Nu eet hij heel rustig,dit heeft 8 maanden geduurd en bij mijn geval had het te maken vanwege te weinig voeding bij de fokker,maar dit is bij jou niet aan de orde dus je zou ook eens een bezoekje aan de dierenarts kunnen overwegen want dit gedrag is plotseling begonnen dus wel vreemd.

Heeft hij verder goede ontlasting?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plaats de voerbak op een standaard. De hond kan hierdoor de brokken minder snel “achter in zijn keel gooien”. Ook zal hij dan minder lucht happen bij het eten van de brokken. Bij de dierenspeciaalzaak kun je kiezen uit meerdere modellen.

Leg een omgekeerd schoteltje of een grote, afgeronde steen in de voerbak. Het schrokken wordt zo bemoeilijkt omdat de hond om het voorwerp heen moet eten. Let erop dat de hond zich niet bezeert als dit voorwerp in de bak ligt!

Bij bepaalde rassen is schrokken te voorkomen door specifiek voer. Hiervan is de vorm van de brok zodanig aangepast op de kaak en het gebit van de hond dat deze als het ware gedwongen wordt om te kauwen. Deze rasspecifieke gezondheidsvoedingen zijn voor diverse rassen te koop bij je dierenspeciaalzaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://hond.petadvisor.nl/artikel/schrokken-oftewel-%E2%80%98nieuw-record-bak-leegeten%E2%80%99
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voer je hem samen met de andere hond in dezelfde ruimte?

wellicht dat hij bang is dat de andere hond het op eet, of het kan zijn dat de slokkop wat dominanter is dan de andere hond.

wat is zijn houding bij het eten? staart hij naar de andere hond of houdt hij alles in de gaten in de buurt van zijn voerbak als hij aan het eten is?

belangrijk is dat honden met dit gedrag meerdere malen op dezelfde tijd hun voer krijgen.

laat de hond wachten, en pas eten als hij rustig is. begint hij weer te schrokken ga je bij de bak staan (haal NIET de bak weg bij de hond want dan vererger je het probleem) en zorg ervoor dat de hond van de bak weggaat.

je eist dus het eten op als het ware.
op het moment dat de focus niet staat op de voerbak en de hond ontspannen is geef je aan dat de hond weer mag eten.

als hij hier moeite mee heeft en niet makkelijk bij de bak weg te krijgen is claimt de hond de bak, wat -als je dit laat gaan- op een gegeven moment voernijd kan worden.

als je de hond onder appel hebt staan en accepteert dat JIJ aangeeft wanneer de hond kan eten, geef dan eerst de andere hond te eten terwijl de schrokkop toekijkt.

ze leert hij geduld te hebben, met als beloning een eigen portie voer mét de zekerheid dat er genoeg is zodat de haast en het gejaagde eten niet meer nodig is en ook niet meer (zelf)belonend werkt.

het is een kwestie van tijd, maar omdat er een achterliggende oorzaak is zijn ballen met gaten, voerbakken met pinnen een lapmiddel die niet de oorzaak aanpakken, maar enkel het probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt als een haantje de voorste die het gewoon claimt en overal als eerste bij mag zijn. kan zich dus even inhouden tot het moment dat zijn bak er staan en hij aan kan vallen. als jullie eten moet je eigenlijk al beginnen met claimen van je eigen voedsel en hem aan het verstand krijgen dat hij afstand moet nemen, ook (en in feite juist) als er iets valt. leg hem op een plek uit de buurt van de plaats waar jullie eten. hij zal wel kijken, maar als hij weet dat als jullie eten er niets te halen valt voor hem gaat de drang en de 'foodfocus' er wel af op een gegeven moment. (ook niets geven als jullie klaar zijn met eten dus) bij het voeren kan kan je bij de voerbak gaan staan, dus jij vlak achter de voerbak vanuit de hond gezien. op je teken mag ie gaan eten, maar blijf je daar staan (hond leert dat je geen bedreiging bent en niet op het voer aast) op het moment dat hij gaat schrokken doe je een stapje naar voren(voerbak tussen je voeten) en is het de hond die een stapje terug moet doen.
als ie rustig is mag ie nog een poging doen. het is echt een kwestie van geduld, én meneer aan het verstand peuteren dat hij niet de persoon is die toe kan eigenen. de ander hond houdt zich wijselijk op de achtergrond, (pff... laat maar gaan want kom er toch niet tussen?) want zo te lezen is de kans heel groot dat de 'lijpo' zijn toegeëigende maal echt niet zal afstaan zonder tegengas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanx voor de reactie en aanvullende info.
prettig te horen dat het zo'n gezellig stel is :) dominantie waar ik het over had is een enorm groot woord, maar had het meer over dominante trekjes, of dominante gedragingen (nog zonder dat een hond zelf over het algemeen 'dominant' is of zou moeten zijn) zo te horen valt het dus wel mee, maar wilde je enkel waarschuwen voor dit soort voerfixaties welke op een gegeven moment wel zullen ontwikkelen tot voernijd of ander ongewenst gedrag. deze hondjes zijn klein van formaat, maar hebben de vasthoudendheid en het karakter van een grote hond. veel mensen vergissen zich hierin, maar denk dat je de muiters van je prima in de smiezen hebt. ;-) hoop dat je d.m.v. de antwoorden en reacties op je vraag tot een goede oplossing kan komen. ze zijn pienter genoeg om vlot te leren, dus wens je succes en nog heel veel meer plezier van je supel stel jackies ;-))