Het vriest buiten, kan ik mijn kater de hele dag buiten laten?

Normaliter is onze kater van 7 maanden oud overdag buiten wanneer wij werken. In de schuur hebben we een luikje zodat hij kan schuilen wanneer het regent. Daar ligt ook een mand en staat eten en drinken voor hem klaar.
Maar nu is het zo koud buiten... En het schuurtje is alleen van hout.

's Nachts houden we hem wel altijd binnen. Wat vinden jullie? Moet ik hem, nu het vriest, overdag ook binnen laten? Of is hij veel liever buiten? Hij is namelijk een gezelligheidsdier en hij zoekt altijd mensen op. Als wij weg zijn, is hij dan dus de hele dag alleen thuis.

P.s. Wij wonen in een grote nieuwbouwwijk en niet aan een gevaarlijke weg. Wij vinden het dus veilig om hem buiten te laten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (15)

In principe kan je kater daar wel tegen. Dat is aannemende dat je kat gewoon de hele herfst ook buiten heeft gelopen. Dan is zijn vacht lekker dicht en heeft hij het niet zo snel koud als wij mensen.

Zet eventueel in de schuur [uit de tocht] een mand met een lekkere deken en/of wat hout waar hij in kan gaan liggen en het komt helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten zijn wel overlevers, maar kunnen wel gevoelig zijn voor (ernstige) vrieskou of (grote) hitte.
Zoals het weer nu is, zou ik zelf geen zorg hebben.

Toegevoegd na 19 minuten:
enne de kater vindt het zo leuk op het ijs!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha! Leuk filmpje. Volgens mij probeert hij vissen te vangen :)
Ja dat kan zonder problemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me een beetje koud nu het vriest, om de hele dag buiten en in de schuur te moeten zijn, zeker als ie nog vrij jong is. Maar hij vindt het misschien wel fijn om inderdaad rond te kunnen lopen, ipv de hele dag binnen te moeten zitten in zn eentje.
Kan je niet ook een luikje maken in de deur van je huis? Zodat ie zowel buiten als binnen kan zijn? Dan hoef je niet te bedenken wat hij zou willen, je merkt het dan vanzelf wel, omdat ie dan zelf kan kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, het is niet verkeerd om je kat af en toe lekker naar buiten te laten gaan. Wij hebben ook een kat, en die is er nooit minder van geworden om bij slecht weer naar buiten te gaan. Mocht het gaan regenen kan hij ook nog onder een struik gaan liggen. Die beesten leven in het wild ook gewoon buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik thuis ben laat ik altijd mijn tuindeur op een kier staan zodat mijn katten naar binnen en naar buiten kunnen.
Meestal blijven ze weg tot 's avonds, als ik ze roep om te komen eten.
De afgelopen dagen staat de deur ook steeds open, maar mijn katten gaan niet naar buiten.
Ze vinden het duidelijk te koud en liggen liever bij de verwarming.
Ik zou een kat nu niet de hele dag alleen buiten laten zonder dat hij naar binnen kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een goed gevoede kat, die regelmatig naar buiten gaat, kan wel wat hebben.
de afgelopen herfst zal hij een goede wintervacht hebben gevormd.
maak een lekker plekje voor 'm in de schuur, bijvoorbeeld een kartonnen doos met een fleece lapje erin, dan heeft het beestje niets te klagen.
anders is het misschien een mogelijkheid een luikje in je keukendeur te maken?
wel hoop ik dat hij gecastreerd is inmiddels, dat kan vanaf 5 mnd.
niet alleen kan hij anders alle poezen in de buurt bezwangeren, maar ook loop je risico dat hij een dezer dagen gaat zwerven, of aids opdoet door vechtpartijen met andere katers.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit geweten,dat kattebeesten ook aids kunnen krijgen,Rieneke. Weer wat bijgeleerd.
Rieneke1
14 jaar geleden
ik weet er helaas alles van peter, ik heb twee aidskatjes gehad :(
ik heb (bijna) mijn hele leven katten gehad en de ene kat houd meer van de kou dan de andere mijn ervaring is wel dat vooral oudere (15+) katten er een hekel aan hebben, maar als hij idd een mooie vacht heeft en goed gezond is - is het m.i.z. geen probleem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is grappig dat een van mijn poezen (ik heb er twee) even naar buiten wil in deze kou. Maar ook weer snel (na tien minuutjes ) weer naar binnen wil .Normaal is ze uren buiten .Maar nu niet. Ze lijkt de kou dan toch niet prettig te vinden. Het is vast per kat of poes verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vriest buiten, kan ik mijn kater de hele dag buiten laten?

Wat mij betreft liever niet.!

Een kater is ook een levende wezen net als een mens.
Waarom zou je je kater hele dag buiten laten.'
Het lijkt wel een kater martelling.

Doe maar niet.

Gewoon binnen laten, wat af entoe naar buiten voor de fris lucht. en dan weer naar binnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsjeblieft mensen, leuk dat jullie een kat hebben maar kunnen jullie hem / haar in je eigen tuin buiten laten struinen? Of het liefst hou m binnen. Mijn antwoord dan ook, hou m binnen dan heb ik minder last van mijn kattenhaar allergie en andere kattenoverlast...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een kat een hius nodig heeft, had hij wel geleerd er een te bouwen lijkt mij. Dus nee, ze kunnen het hele jaar buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is de kat al geholpen? heel belangrijk om dat met 7 maanden te doen, anders gaat hij nu weglopen en aan de zwerf, vechten, verongelukken etc. katten die bij strenge vorst te lang stilzitten kunnen last krijgen van afgevroren staartpunt, oren en vorst op de ogen. Maar dat is bij meer dan een paar graden vorst, bij -5 is een schuurtje met mand nog net goed genoeg (maar ik vind het wel heel zielig, ik zou eerder een kat erbij nemen en ze dan samen overdag binnen laten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of hang een vorstbeveiliger in je schuur, die zorgt dat de temperatuur daar boven het vriespunt blijft. is ook beter voor je spullen. : )

en helemaal niet zo duur, zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat de kat het zelf wel aangeeft of ze,hij, het wil
mijn kat is zomers altijd buiten ,leeft buiten
heb een heel klein schuurtje en dat is dan echt haar kamertje in de zomer waar ze een heerlijk plekkie heeft om te liggen ,eigenlijk wel meer maar dit terzake ,maar met dit weer geeft ze duidelijk aan dat ze ffies wil
ik test dit altijd de eerste keer als ik thuis ben ,zou het nooit doen en dan de hele dag wegblijven
maw ik heb zomers een super buiten kat en in de winter een verwarmings kat oke toch