waarom bijten kittens?

Elk kitten doet het wel : Bijten!
Met een maand of 3 en een half beginnen ze met bijten: aan handen en armen. Waarom doen ze dat en hoe kun je ze dat het beste afleren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.5K

Het beste antwoord

nee, niet elk kitten doet dit.
kittens die minstens tot week 13 bij moepoes en nestgenootjes blijven, doen dit niet.
zij hebben in de 2e socialisatiefase (week 7 tot week 13), geleerd dat er grenzen zijn die gerespecteerd moeten worden, dat bijten pijn doet en niet gewenst is.
helaas wordt het gros van de kittens veel te jong uit het nest gehaald, en krijgt dus niet de kans dit te leren.

speel in iedere geval nooit met je handen met het kitten; handen zijn om te aaien, niet om mee te spelen.
als het kitten je handen grijpt, bevries dan, en trek je hand terug zodra dat kan.
loop weg van het kitten, en negeer het even totaal.
op den duur rolt het kwartje wel door dat dit gedrag niets oplevert.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch hebben onze kittens (tot 13 volle weken op het (volledige) nest en uitstekend gesocialiseerd) in het begin wel een 'bijtperiode' gehad (al was het geen doorbijten) en is dat vanzelf weer over gegaan. Heb altijd geleerd dat dat wel degelijk met het wisselen en de overgang op hard voedsel te maken heeft.
Blijven ze het doen, dan is er ongetwijfeld wat anders aan de hand.
Rieneke1
11 jaar geleden
je zegt het al, ze bijten niet door.
en je hebt gelijk dat het wisselen zeker ook een rol kan spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inmiddels (8 maand) doen ze het dan ook allang niet meer. Net zoals - gelukkig - in de gordijnen klimmen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt inderdaad niet. Mijn kitten heeft pas na 13 weken haar nestje verlaten en blijft ook bijten.

Andere antwoorden (2)

volgens mij doen ze dat omdat ze tanden gaan wisselen en dit net als bij kleine kinderen gevoelig is. dus bijten ze overal in! Ze stoppen er vanzelf mee, maar je kunt natuurlijk ook elke keer je kitten oppakken en op de grond zetten terwijl je "nee" zegt op dwingende toon
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok,er is dus niets aan te doen.Zou het helpen wanneer ik haar tandjes poets?( de laatste tijd hoor/lees ik het steeds vaker dat dat kan bij kittens en dat je er vroeg mee moet beginnen) weet jij hier iets over?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tandjes poets ?? Geef ze gewoon gezond, natuurlijk voedsel (en af en toe, als ze dat zelf niet vangen, eendagskuikens of barf) en goede brokjes, dan hoef je ECHT de tandjes niet te poetsen hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft echt geen tanden te poetsen bij huisdieren! Dat is totaal onnatuurlijk. Als je ze harde brokjes geeft, dan wordt het tandsteen ook niet heel erg.
Rond die tijd beginnen ze te wisselen.
En ja, dan bijten ze graag overal in ; dat is eigenlijk bij alle zoogdieren zo. Ook omdat het samenvalt met de periode waarin ze steeds meer zelfstandig vast voedsel eten. Ze MOETEN die tandjes dus ook leren 'gebruiken'.

Natuurlijk is het vervelend, maar echt afleren hoef je het ze niet ; het gaat namelijk ook vrij snel weer over. Maar je mag best weten dat je er niet van gediend bent door ze luid toe te spreken en weg te zetten.

Zorg vooral dat ze genoeg dingen hebben om WEL in te bijten, en speel met je kat. Een nepmuis aan een touwtje is een uitstekende 'oefenprooi' om de tandjes op uit te leven, net als bollen wol, lapjes aan touwtjes, en alles waar ze hun tanden maar in kunnen zetten. Dan zullen ze een stuk minder snel op je tenen of vingers afgaan.

En geef ze naast blikjes vooral ook voldoende brokjes en als het even kan vers vlees (barf) dat de tanden en kaken wat te doen geeft.