Hoe kan ik mijn kat afleren vogeltjes te vangen en dan te laten pijnlijden en langzaam te laten sterven op gruwelijke wijze?

Ik probeer de vogel af te pakken, maar dat lukt niet. Ik heb de keel van de vogel dichtgeknepen, om hem uit zijn lijden te verlossen, terwijl die nog in de bek van de kat zat. Mijn hele flat ligt vol vleugels en bloedspetters. Het vogeltje is piepend ten onder gegaan.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik weet heus wel dat een kat een roofdier is en dat dat in de aard zit. Maar kun je dit ook afleren? Want ik vind het naar. Op zich niet dat hij vogels vang, maar wel dat hij zo rottig aan zijn einde moet komen.

11 jaar geleden
17.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze vogel heeft die meegenomen naar huis toe, waardoor je getuige was. overdag zal die vaker vogels/muizen etc. opeten of meespelen. Dat zie je niet omdat die buiten is. Onze kat was binnen soms ruim een uur bezig een vlieg te pesten: nat maken, tot die bijna wegvloog etc. voor die hem ging opeten. Afleren kan je dat nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve als je een watje als kat hebt. Ik heb er 2 en de ene kan iedere dag wel 2 muizen meebrengen, maar de andere is een incest-kat (en volgens mij niet helemaal kosher) en heeft bij mijn weten nog nooit iets gevangen.
Ooit landde een jonge merel vlak voor zijn neus en hij zat er naar te kijken met een blik van: wat is dit nou? Ik werd gealarmeerd door de ouder merels die luid scheldend over de kop van mijn kat scheerde.
Ik heb de kat toen binnengehaald om de jonge merel de kans te geven om zich te verstoppen.
Zo zie je, niet elke kat is hetzelfde.
Het zit er in of niet. Daar doe je niets aan.
Snuffel
11 jaar geleden
haha. Ik heb er ook twee, en juist de 'sullige' heeft de vogel gevangen. Had ik nooit verwacht.
Die andere is hondsbrutaal en durft alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagje, je zegt dat je op een flat woont, hoe krijgt je kat het dan voor elkaar een vogel te vangen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet je kat gewoon binnenhouden. Katten zijn HUISdieren die niets buiten te zoeken hebben. Ze vervuilen, hinderen en moorden als ze loslopen.
Bovendien komen elk jaar honderden katten onder auto's met alle gevolgen van dien.
Snuffel
11 jaar geleden
Vlindertje, ik laat ze gewoon naar buiten en laat de voordeur openstaan. Beneden ook. De buren vinden het goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
adrie: katten moeten naar buiten kunnen en vinden dat heerlijk! zullen we jou ook de rest van je leven binnenhouden en opsluiten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"katten moeten naar buiten kunnen en vinden dat heerlijk!" Opmerkelijk is dat maar heel weinig raskatten van 1000 euro en meer die losloopbehoefte schijnen te hebben. Honden, konijnen, vogeltjes en nog veel meer (huis)dieren hebben die behoefte. Om nog maar niet te spreken van varkens, kippen en andere industriedieren.
Waarom een uitzonderingspositie voor katten? Gewoon aan de lijn, en alleen loslopen in de eigen tuin en aangewezen gebieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat kan je hem niet afleren, het zit in zn natuur. het enige wat je kan doen is hem binnenhouden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
adrie k:
"Opmerkelijk is dat maar heel weinig raskatten van 1000 euro en meer die losloopbehoefte schijnen te hebben." je verkoopt onzin ! eigenaren van raskatten houden hun dieren binnen uit pure noodzaak... als deze beestjes buiten lopen, verdwijnen ze omdat ze geld waard zijn...!
en geloof me iedere kat ,die niet om wat voor reden dan ook bang is, wil naar buiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
krol:
eigenlijk zou je het kat zo’n honger moeten hebben dat het de vogel opeet en dus niet als speelgoed gebruikt. misschien kan je dat zou een goed idee zijn, maar als je naar een natuur-documentaire kijkt van leeuwen bijvoorbeeld, zie je dat ze eerst spelen voor dat ze gaan eten, dat is instinct, ook al hebben ze nog zo'n honger.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat spelen heeft een doel: zo'n gewonde prooi is goed oefenmateriaal. Dat die prooi daar enorm van lijdt, is niet relevant - dit is de natuur, daar gaat dat zo. Wat dacht je van al die beesten die eitjes leggen in levende prooien, waarna de uitgekomen larven de prooi langzaam van binnenuit opvreten? Wat dacht je van die vogel die meer rupsen vangt dan hij op dat moment nodig heeft, en die de overblijvende rupsen bewaart voor slechte tijden? Omdat dode rupsen bederven, moeten de rupsen blijven leven. De vogel spiest de levende rupsen dus aan een scherpe tak. De rups kan dan niet meer wegkomen, en moet wachten tot hij ofwel sterft van honger en/of uitdroging, ofwel alsnog door de vogel wordt opgegeten. Welkom in de natuur...

Het beste antwoord

ik begrijp je afkeer, ik begrijp je dierenliefde, wat ik niet begrijp is je relatief naïeve vraag.

hoe kan je een roofdier, dat in de nacht op zijn prooi jaagt en ook overdag instinctief prooien vangt, waar vervolgens mee gespeeld wordt en 9 van de 10 keer niet opgegeten.
hoe kan je zo'n dier willen veranderen. misschien heb ik ook daar het antwoord op: voor je eigen tere zieltje, dat er niet tegen bestand is om de spel- en moordpartij van je huisdier te aanschouwen... want hij is zo lief !

de vraag is : hoe kan je je kat jacht afleren en de prooi laten pijnlijden en langzaam op gruwelijke manier te laten sterven?
dat antwoord is simpel: niet.

je kunt wel proberen veel ellende te voorkomen. je kunt de kat niet meer naar buiten laten gaan bijvoorbeeld (niet eerlijk-wordt een trauma kat) of een halsbandje met belletje omdoen (gevaarlijk - veel ongelukken) of de tuin/het balkon omheinen en afrasteren met kippengaas (bijvoorbeeld).

dit zijn maar 3 manieren om het grootendeels te voorkomen, maar wil een mens dat wel, is het niet veeleer zaak om ook wat harder te worden.

ik had vroeger een oudtante die was gek op katten, zij had hetzelfde probleem als vs. met de regelmaat van de klok ving poes "minous" kleine of minder kleine vogels, die door mijn oudtante opgevangen en opgelapt werden op zolder waar een hele hoge houten trapleer stond, daarop zaten de vogeltjes vlak voordat ze weer losgelaten werden door tante. andere mensen vonden haar maar "raar". tante trok zich er niets van aan en ging onverdroten voort met de redding van de vogelpopulatie in haar woonwijk.

het punt is vs dat je niet de wereld kan veranderen, ik had vorig jaar zomer ineens een duif zonder kop en een losse poot ernaast in de tuin, ik wist (dacht ik) welke kat dit op zijn geweten had, maar dat maakt niets uit ! je kunt het ze niet afleren en ik kan je vertellen dat ik het ook niet kon aanzien...!

Toegevoegd na 9 minuten:
ik wil je nog sterkte wensen, en ik hoop dat je kat niet ook probeert een rat te vangen, deze mee naar binnen sleept en vervolgens in de keuken een slachtpartij, waar jij de volgende ochtend binnenkomt gelukkig op slippers deze keer, en verblijdt wordt door overal bloed aan de muur en een berg uitgekotste rat die dus wel het onderspit delfde... dat heb ik naast de merels, talloze muizen en andere kleinere ratten in mijn huis meegemaakt met één super jager die er van geleefd had en die voor het vrouwtje heel veel prooi meebracht..., want ook dat is het: prooi voor het thuisfront !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Wat een coole tante heb jij!! Je hebt wel gelijk. Ik weet dat de vraag naïef overkomt. Ik was benieuwd wat anderen geprobeerd hebben. Het gaat mij meer om de lijdensweg van de prooi. Als hij nou in een keer dood zou maken, zou beter zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
snuffel, je kan er niets aan doen. en de prooi in een keer dood, dat kan dus niet, want een roofdier, speelt met zijn prooi !
zo kan ik niet meer naar mooie natuurfilms kijken. vreselijk, maar het is wel de natuur. sterkte.
Snuffel
11 jaar geleden
Natuurfilms kijk ik ook liever niet naar. Net als naar Animal Cops op Animal Planet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad: animal cops/animal planet... in het begin vond die zender geweldig, maar nu... ik kijk ook daar niet meer naar! vreselijk, asociale mensen zonder gevoel en eerlijk ik kan er ook niet tegen, maar dat kan je uitzetten/niet naar kijken !

Andere antwoorden (10)

misschien had je beter een paar konijnen in huis gehaald.
je maakt er een heel drama van, maar het is gewoon de aard van het dier.
dat kan je niet afleren, en dat moet je ook niet willen.
het is wel verstandig in het voorjaar de kat binnen te houden, zodat de vogeljonkies kunnen oefenen het vliegvlug worden.
Rieneke1
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Toevallig heb ik ook twee konijnen... Die worden keurig gerespecteerd door de katten. Maar ik vond het zo naar dat het beestje zo moest lijden. Waarom maakt ie hem niet in een keer dood?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dacht ik ook, alleen is denken geen antwoord, dus de rieneke weet het plus, is voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zit nu eenmaal in het instinct van een kat,het is een roofdier. Je zou een bandje met een belletje eraan om kunnen doen zodat de vogels hem aan horen komen,maar persoonlijk heb ik het niet zo op bandjes voor katten want hier gebeuren veel ongelukken mee.
Snuffel
11 jaar geleden
Is zo'n belletje niet heel irritant voor de kat zijn oren? Dat getinkel de hele tijd. Maar waarom maakt hij hem niet in een keer dood? Dan zou ik het minder erg vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom maakt hij hem niet in een keer dood? Omdat het een KAT is, en geen mens. Een kat kun je niet opvoeden 'om zijn instinct heen'. En een belletje zal best irritant zijn, maar het spaart wel de vogeltjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik ook niet. Het is meer het jagen waarop het neerkomt,meestal gebeurd het niet dat de kat zijn prooi ook in één keer dood. Je ziet het ook vaak met muizen,die worden zowat letterlijk en figuurlijk dood gespeeld door de kat.
Rieneke1
11 jaar geleden
stippel, een belletje is hoogst irritant, en spaart geen vogels, want de kat gaat zijn bewegingen er op aanpassen. de kat put de prooi uit voor hij hem doodt, uit voorzichtigheid.
hij jaagt alleen, dus hij kan zich niet permiteren gewond te raken.
Snuffel
11 jaar geleden
Dus dát is de reden. aha.
Rieneke1
11 jaar geleden
juist, een muizen- of rattenbeet kan gemeen gaan ontsteken, zodat de kat te ziek is om te jagen, en dat moet een kat koste wat het kost vermijden.
het ziet er voor ons "gemeen"uit, maar de kat heeft er een heel goede reden voor. en afleren gaat niet lukken; want dat is het wezen van een kat; een jager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus voor de tip om de kat binnen te houden als de kleine vogeltjes uit hun nest uitvliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En niet alleen dan. Gewoon altijd: knuffelige huisdieren horen in huis op de bank, wilde dieren lopen los buiten.
Als je je kat los buiten laat lopen gaat hij roofdiergedrag vertonen.
Rieneke1
11 jaar geleden
adrie, zoals je misschien weet, ben ik er een warm voorstander van katten alleen beschermd naar buiten te laten. maar ik wil mijn mening hieromtrent mensen niet door de strot duwen.
en roofdieren vertonen uiteraard roofdiergedrag; ook binnen zal je hieraan tegemoet moeten komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet tegen katten, maar net als met alle andere soorten HUISdieren horen katten ook geen overlast aan anderen te bezorgen.
Het is volkomen tegennatuurlijk hoe sommige mensen vinden dat hun katten hun 'natuurlijk gedrag' moeten kunnen vertonen (buiten rondlopen, vogeltjes vangen enzovoorts) en tegelijkertijd thuis een goed gevulde voerbak en een warm bedje vinden.
Kristal
11 jaar geleden
'k Heb mijn antwoord maar verwijderd, jullie hebben gelijk, zo'n belletje is niet alles. Maar Snuffel, ik hoop toch dat je het doden van de prooi voortaan door de kat zelf laat doen, want zoals het nu ging wordt het nog eens traumatisch voor je. Overigens, ik weet dat, wanneer de prooi een muis is, de katten met de prooi spelen omdat er dan bepaalde stofjes in het vlees van de prooi vrijkomen die het vlees malser maken.
Dat is een reden waarom ze de prooi niet meteen doden.
Ik weet echter niet of dat ook voor vogels en andere prooien geldt maar dat zou me niets verbazen.
Snuffel
11 jaar geleden
Laatst heb ik ook al een vogeltje vermoord, die uit het nest was gevallen. Het was te hoog om hem terug te plaatsen. En zijn vleugel was gebroken. Ik raak er aan gewend. Nee, hoor, ik raak er nooit aangewend. Ik spaar zelfs vliegen, die zet ik buiten. En ik ben vegetariër.
Snuffel
11 jaar geleden
Rieneke, wat is beschermd buiten laten?
Rieneke1
11 jaar geleden
snuffel, in een ren, afgezette tuin, of overgaasd balkon.
zo kunnen de poezels lekker in de zon zitten, een frisse neus halen, en jagen op insektjes.
ze veroorzaken zo geen overlast, kunnen geen vogels te grazen nemen, en lopen niet het risico te verdwalen, aan gereden te worden, of te worden mishandeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AdrieK Jammer dat ik je geen plus kan geven. Ik vind allebei jouw reacties de enige goede!
Katten en honden zijn inmiddels zo gefokt dat het beiden HUISdieren zijn!
We vergelijken de mens ook niet meer met de oertijd!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rieneke, ook dit vind ik een perfecte reactie,kun je volgens mij ook bij de antwoorden zetten! van mij krijg je dan zeker een +
Snuffel
11 jaar geleden
Mijn katjes zijn het nu al zo gewend om buiten te spelen, dat het een hele kluif wordt om ze binnen te houden. 's ochtends vroeg staan ze al mauwend te ijsberen voor de voordeur. Maar er zijn geen tuinen in de buurt. (flats) Dus ze doen hun behoeften voornamelijk op/in gemeentegrond. Is minder erg vind ik wel.
Snuffel
11 jaar geleden
Bovendien blijven ze altijd in de buurt en komen ze gelijk binnen als ik met de sleutelbos rammel. Het zijn hele brave beestjes. (op het vogelincident na).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@snuffel: je laat je door je katten vertellen wat je moet doen? Dat mag je natuurlijk zelf weten, maar in mijn huis bepaal ik de regels, en niet mijn dieren. (die overigens heel goed verzorgd worden, maak je daar maar geen zorgen over.)
Rieneke1
11 jaar geleden
adrie, dat kan je zo bot niet stellen.
als je kat van frustratie de hele kiet onder gaat sproeien als hij niet naar buiten kan, dan ben je ook niet blij. snuffel, heb je geen balkon wat je af kan zetten?
kan je een kattenparadijsje van maken, met planten, uitkijktorens enz. vlindertje, bedankt!
Snuffel
11 jaar geleden
Ik vind zelf eigenlijk dat ze best wel buiten mogen. En dat ze niemand lastig vallen. Maar ja, dan moet ik zielige vogeltjes accepteren.
Snuffel
11 jaar geleden
Kunnen ze in volle vaart achter graspollen aanhollen, samen met de rode katten van de overburen. Daar zijn ze dikke vriendjes mee. Zie je vier katten over het grasveld hollen als een bezetene. Wil ik ze niet afnemen.
Rieneke1
11 jaar geleden
prima hoor snuffel, jouw katten, jouw keus, klaar.
Snuffel
11 jaar geleden
Jij bekijkt de dingen altijd van meerdere kanten. Dat is zeer goed! Bedankt daarvoor.
Rieneke1
11 jaar geleden
ach snuffel, we willen allemaal het beste voor onze beestjes toch?
en over wat het beste is kunnen de meningen verschillen, maar laat elkaar wel in je waarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"stippel, een belletje is hoogst irritant, en spaart geen vogels, want de kat gaat zijn bewegingen er op aanpassen." Als er aanpassing nodig is, zal het volgens mij toch iets schelen.
Rieneke1
11 jaar geleden
dat dubieuze iets, daar zou ik mijn katten niet voor gaan treiteren.
een uitstekend gehoor hebben, en dan de hele dag zo'n bel om je nek :(
Kristal
11 jaar geleden
Hoger bewustzijn Viri? Hoe kom je daar bij? Dat gedrag doen katten gewoon door hun aard, instinct. Overigens, is er iets dat je zo grof begint met een reactie aan mij?
Kristal
11 jaar geleden
Ik las ergens nog een reden waarom de kat langdurig met de prooi speelt:
*De neiging om langdurig met de gewonde prooi te spelen wordt bij alle katachtigen waargenomen, ook bij de gedomesticeerde kat. Het is een middel om de prooi onschadelijk te maken zonder zelf verwondingen op te lopen als deze zich door bijten verdedigt.* Wie zal het zeggen waarom ze het doen, blijkbaar zijn er verschillende verklaringen voor.
Rieneke1
11 jaar geleden
kristal, dat klopt, maar dat zeg ik al in de reacties hierboven ;)
Kristal
11 jaar geleden
Ah ja! Rieneke, was ik vergeten, je hebt gelijk :-)
Ik denk dat dit niet af te leren is,

Het is gewoon zijn instinct.

Ik bedoel hoe wil je het af gaan leren ik heb nog nooit gehoord van een kattenfluisteraar die baasjes helpt om fout gedrag van hun kat(ten) af te leren.(soort cesar milan type) Hoewel dit helemaal geen fout gedrag is een kat is een wild dier dit hoort er gewoon bij!

En anders moet je er een 'huiskat' van maken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Een vriendin van mij is een keer zo kwaad op haar kat geworden, dat hij het nooit meer heeft gedaan. Maar of dat nou zo'n goed idee is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke, fijn dat het dan wel heeft geholpen! Maar eigenlijk kun je het de kat niet kwalijk nemen, het is 'normaal'. Maar in ieder geval succes!!
jodyenboyke
11 jaar geleden
Dat de kat van je vriendin het nooit meer gedaan heeft, zou meer met geen gelegenheid meer te maken hebben.
Het instinct is nou eenmaal sterker en natuurlijk baart oefening kunst. Mijn kat lukt het nog steeds om met een bandje met 2 belletjes met muizen thuis te komen. Ook lukt het hem om mijn vijver leeg te vissen, ondanks alle barricades die wij opwerpen.
Snuffel
11 jaar geleden
Katten... Ik heb hem vanmorgen ook een belletje omgedaan. Had ik al een tijd geleden gekocht, maar vond het een beetje zielig. Hij moet duidelijk even wennen.
Snuffel
11 jaar geleden
Heb het bandje maar weer afgedaan, want het zat net op een rare manier om zijn lijfje opeens. En de andere kat voelde zich erdoor aangevallen en zat urenlang bibberend onder het bed, blazend en sissend naar onzichtbare monsters.
Rieneke1
11 jaar geleden
fijn snuffel, want die belletjes helpen niets; de kat past zijn bewegingen er op aan.
verder heb ik al zoveel narigheid gezien van die bandjes.
hun onderkaak kan er onder raken, of ze wurmen een poot erdoor zodat de band in de oksel zit.
overstuur als ze hiervan zijn, gaan ze zwerven, raken ondervoed en uitgedroogd, terwijl zich verschriikkelijke wonden ontwikkelen.
Snuffel
11 jaar geleden
Het was een idee. Geen goede.
Een kat is een roofdier.
Het is de mens die hem lief, aardig en aaibaar heeft gemaakt, dus geschikt als huisdier.
Een kat moet kopjes geven, lekker in de vensterbank in het zonnetje liggen.
Sávonds op schoot kruipen en spinnen.
Je welkom heetten als je thuis komt.
Er mooi en zacht pluizig uit zien.
Prachtige ogen hebben, die je zoooo lief aan kunnen kijken.

Maar katten kunnen ook een vogelnestje uit halen en de jonge totaal weerloze vogeltjes dood bijten.
Kikkers een poot uit trekken.
Jong eendje vangen en er net zo lang mee spelen en bijten totdat het beestje niet meer kan lopen, dan gooit de kat het in de lucht en bijt er nog eens wat harder in.
Gaat achter ratten aan en probeert hun strot door te bijten
Muizen worden ook dood gespeeld, kan wel een uur duren, hierna wordt het beestje gekraakt en opgegeten.
Het staartje is dan het laatste wat je van het muisje ziet.
Even later ligt hij weer op schoot en knort tevreden.

Oh wat zijn ze toch lief!
Maar dat zijn de jonge vogeltjes ook!
Natuur is niet lief!
Katten soms ook niet.
Afleren?
Vergeet het maar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Ik weet het heus wel, maar ik vind het akelig. Ik begrijp het nut er niet van, om het niet gelijk dood te maken. Een vriendin heeft het bij haar kat 'afgeleerd' door heel kwaad te worden. Is dat wel een goed idee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gedrag is mogelijk een soort oefenen van het jagersinstinct van het dier, door het telkens los te laten en weer te vangen.
Mogelijk is het ook een teken van genegenheid naar het baasje, door te laten zien, hoe goed ze haar best doet.
Daarom worden de prooien vaak in huis gebracht en met een speciaal mauwen wordt er aangekondigd dat ze een prooi hebben gevangen, zo van kijk mij nu eens!!!
Om dan het beestje uit te kafferen, lijkt me niet juist, die snapt er echt niets van, doet zo zijn best en nu dat! Sommige honden doen het trouwens ook, er mee spelen tot het diertje dood is.
Snuffel
11 jaar geleden
Ja, het is vaak als geschenk bedoeld he? Het was nog helemaal ongeschonden toen hij binnenkwam, daarna begon de slachtpartij, hier voor mij, in de woonkamer. Ik denk dat je gelijk hebt. Even later kwam hij doodleuk op schoot liggen spinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op onze volkstuin was er een (zwerf) kat: als hij zag dat ik mijn boterhammetjes op ging eten, ging ie even snel iets uit zijn "voorraad" (achter het schuurtje) halen om gezellig mee te eten. zat ik smakelijk met mijn boterhammetje en zat hij met een muis of vogeltje.
Snuffel
11 jaar geleden
haha, daar moet ik toch wel om grinniken.
amc
11 jaar geleden
Mijn kater kwam ooit binnen en legde een dode rat op mijn toetsenbord waar ik net op bezig was. Ik dacht nog;
"Wat een grote muis", tot ik hem omdraaide om weg te gooien. Die slachttanden van het beest met wijd opengesperde bek!!!!!Ik had nog nooit een rat in levende lijve gezien en toen pas zag ik de staart, ik had het kunnen weten. Felix was supertrots en ik was blij dat hij hem gevangen had. Wist niet dat er in de buurt zelfs ratten waren. Wij wonen vlak bij de duinen, dus muisjes zijn bijna overal wel in de huizen. Bij mij echter niet. In het begin vond ik wel eens een staartje, nu niet meer. De muizen mijden mijn huis, zo lijkt het wel. Toen Felix door ouderdom overleed heb ik hem direct vervangen door zijn evenbeeld, wij misten hem te erg. Deze kater laat ik niet vrij rondlopen maar heb hem aan een tuigje in de tuin, met een lange lijn eraan. Voor hij bij de eerste boom is, is de lijn tekort om in de boom te klimmen. De vogels zelf dagen hem uit en hij blijft attent maar kan niets doen. Hij jaagt nu op miertjes, kikkers en muisjes. Je kunt het ze niet afleren, het is hun natuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een mooie verhalen!!
Super.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@amc: lijkt me gevaarlijk zo'n lange lijn. dan raakt ie verstrikt en stikt erin!
en sneu dat de vogeltjes hem nu pesten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de mevr waar ik werk heeft 2 katten en een ervan is een echte jager, de andere heeft geen tanden meer dus jagen zit er voor hem niet in
ze woont aan de bosrand en vindt gedurig in de kelder(want daar is het kattenluik)een konijn of fazant die ook helemaal opgegeten wordt
dan zitten ze samen te smullen van de prooi nou moest ik onlangs een inloopkast schoonmaken, dus helemaal alles eruit, vooral dekens en kussens en nog een stellage
en tot mijn grote schrik kwam ik daar een geraamte tegen
mijn hemel ik schrok me helemaal een hoedje, wat is dit na van de schrik bekomen te zijn heb ik het opgepakt en eens bestudeerd wat het voor een dier geweest moest zijn en ik denk dat het een konijn geweest moest zijn ja zo kom je nog eens wat tegen
Snuffel
11 jaar geleden
Gelukkig laten ze mijn konijntjes met rust.
amc
11 jaar geleden
Pokemon@ Hij kan zich niet verstrikken hoor. Het is een speciaal tuigje om een lijn aan te bevestigen. Het bandje kan nooit aantrekken om zijn keel. Stikken is dus geen kans op.Hij gaat meestal onder de meidoorn liggen en daar kan hij niet omheen. Het enige waar zijn lijn wel eens achter vast komt te liggen zijn af en toe planten, maar hij heeft niet zo'n behoefte om veel te wandelen. Hij ligt graag in het zonnetje, drinkt uit de vijver of een vogelwaterbakje en komt alleen naar binnen om te eten.
Ja hè, is wel sneu dat ze hem uitdagen, hij amuseert zich echter wel met kikkertjes en mieren/torretjes enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou Ed van mij had je antwoord en de reacties daar op van mij wel minder plastisch gemogen!
!
Zit met kippenvel dom van mezelf om het allemaal te lezen,heb een fobie voor dode dieren. Ga je ook nog zeggen dat je het mooie verhalen vindt :-(( Verder is je antwoord correct hoor dus - is niet van mij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vlindertje, ik kom nog uit de generatie waar mijn vader konijnen in een hok had, die met de kerst op tafel stonden en dan wel in de pan.
Hadden we een broedse kip en kwamen er kuikens, dan was vaak de helft er van haantjes, dus roets, kop er af en in de pan.
Ik las in de krant dat er ergens in Brabant dacht ik, een megastal komt met 1 miljoen kippen.
Wat denk je hoeveel dode kippen daar iedere dag liggen.
Onze maatschappij is er aan gewend, dat dode dieren keurig in stukjes, netjes verpakt, zonder bloed, in de winkelschappen liggen. dus niet meer als dood dier herkenbaar.
Dus het laat ons lekker smaken.
Onze schoenen zijn gemaakt van koeienvel, wel van dode koeien.
Als we gaan behangen, dan is het behangplaksel gemaakt van dierenbotten, die geslacht zijn.
Kippen die door allerlei trucjes 16 maanden continu eieren hebben gelegd, worden erna afgeschreven dus..............
De helft van de jonge vogeltjes, zien het geen Kerst meer worden, die zijn er dan al niet meer.
vlindertje, fladder eens lekker rond en kijk om je heen.
Natuur is oorlog.
En de mens wil eten op het bord.
Ook katten doen daar aan mee.
Straks is je kippenvel wel weer weg.
Een fobie voor dode dieren is heel akelig,
Door er over te praten en hier reageren, kan het mogelijk minder akelig worden.
En dat is wat ik je wens.............................
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@snuffel: mijn 2 katten zijn bang voor de 2 konijnen.
als ik in de tuin zit dan komen ze alle vier bij me zitten, maar zodra één konijn beweegt, rennen de katten snel weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plusplusplus Ed, tis helemaal waar wat je verhaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat het me hier wordt vergeven, maar had graag een vraag gesteld aan eddijst. Onze buitenkat (Minou) jaagt op muizen, ratten, vogels, maar steekt nu eens geen enkele poot uit naar de kleine kuikentjes die rondhuppelen in het kippenhok en evenmin naar mijn kaketoe die buiten los zit op de rand van de tuinstoel of plantenbak. Ziet Minou het verschil dan tussen 'leden van het gezin' en 'indringers' ?
Kristal
11 jaar geleden
Oh dat kan heel goed Madamesam! Mijn vriend heeft een kat en had muizen en ratten. Die mochten allemaal over de kat heenwandelen en spelen, ook de jongen uit het nest, en de kat deed hen absoluut geen kwaad, ook niet als mijn vriend even niet in de kamer was. Buiten echter valt de kat andere muizen, ratten, katten aan en zelfs wásberen!! (Ze wonen in Canada). Hij komt geblutst en gewond thuis, soms met, soms zonder prooi. Maar hij maakt zéker verschil tussen huisgenoten en buitenstaanders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mad. binnen het territorium van de kat, leven vaak ook andere dieren die samen met de kat leven, zonder dat hij ze ooit aan zal vallen.
Onze kat ligt vaak boven op onze voliere met parkieten, hij kijkt wel eens naar ze, maar ligt er vaak gewoon te slapen.
de parkieten op hun beurt, kijken wel eens omhoog, maar gaan gewoon verder met eten of ook slapen.
is er echter een vreemde kat op de voliere, dan is er grote paniek en fladdert alles door het hok heen. Onze kat is een allesvanger tot grote ratten aan toe, maar sinds enkele maanden komt vrijwel iedere dag een merel naar binnen de keuken in, de kat ziet hem wel, maar slaapt weer verder. Er lijkt dus wel een soort van wapenstilstand tussen de kat en de rest van de dieren die hier horen.
Zie ook de reactie van Kristal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Ed ik ben niet onwetend, hoef niet meer rond te fladderen om te zien hoe de wereld in elkaar zit want dit weet ik "helaas" maar al te goed!! Begrijp de meeste antwoorden en reacties niet n.a.v de vraag. Snuffel had zelf al gezegd dat ze weet dat het een roofdier is dus daar had helemaal niet zo uitgebreid op geantwoord hoeft te worden! Dank je wel voor je reactie wat betreft mijn fobie,ik heb al van alles geprobeerd hier van af te komen,helaas zonder effect dus daar ben ik mee gestopt.
Is nu ook niet meer nodig omdat ik door omstandigheden zelden meer buiten de deur kom. Gelukkig nog wel in mijn tuin,heb daar trouwens wonder boven wonder nog nooit een dood vogeltje gehad! Groet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vlindertje, dank voor je eerlijke reactie, dacht even dat ik iets te ver was gegaan, maar ben weer gerustgesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ed van jou kan ik het hebben omdat je mij een zeer verstandig,realistisch en eerlijk mens lijkt. Wat betreft het behangplaksel,dit was wel nieuw voor mij.
Trouwens ook hier heb ik laatst voor een deel ons wel bekende plakplastic ;-) gebruikt omdat mijn, toen nog puppy's, aan mij behang hadden gekrabd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo eindigen we weer met plakplastic. ;-)
Je kunt de kat alleen maar van de vogeltjes weglaten. Du smaw. de kat niet meer naar buiten laten gaan. Afleren zal nooit lukken omdat dat het jachtinstinct van het dier is. Ga je dat proberen zou je een hele valse bange schuwe kat kunnen krijgen ( als het je al lukt) het is een instinct. De kat was ooit een wild dier, net als de hond. Maar wij hebben het ons eigen gemaakt als huisdier. Daar komt bij dat een kat die een van de ouders als straatkat heeft, zal die genen ook meenemen. Je ziet duidelijk verschil in de straatkat en de echte huiskat ( nooit buiten geweest)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt wel zo van die bandjes met een belletje aan. Verkopers zeggen dat de vogel dan wegvliegt omdat ze de kat horen aankomen. Mss een aanrader?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten worden nu eenmaal geboren met een jachtinstinct.
Het is hen dan ook niet echt af te leren. Een instinct zal altijd aanwezig zijn en laat een kat reageren op elk bewegend diertje dat kleiner is dan hem-/haarzelf. Hij/zij zal attent worden en de jacht wordt geopend, al is het een vlieg op de vensterbank. Dat de kat niet bespringt en direct doodbijt, komt omdat jagen niet direct een noodzaak is om aan eten te komen. Vaak gaat ze met goed gevulde buik uist op jacht, omdat ze dan geduldiger is en tijdens de jacht meer ontspannen.Ze heeft nameljk alle tijd om een prooi te vangen.Een hongerige kat zou minder overlevingskansen hebben, want het kost dan meer moeite een prooi te vangen, ze hebben meer moeite omdat ze steeds minder tijd hebben, ze worden slordiger.
Jagen is dus voor een huiskat meer een soort ritueel en vorm van hun behoefte om te jagen bevredigen.
Het gaat in de eerste plaats om het loeren, besluipen en vangen zelf, het uitputten van hun prooi.
Een kat is zich niet van enige wreedheid bewust. Voor hen is het niets meer dan een ontspannend spel om hun jachtinstinct te bevredigen.
amc
11 jaar geleden
Roofdieren houden wel de populatie vogels sterk. Katten zullen altijd de domme, langzame, oude en zieke vogeltjes pakken.

Wat je zou kunnen doen is de buitendeur dicht en het kattenluik verwijderen. Op die manier kan je beter controleren wat hij mee naar binnen neemt. Dan zit in ieder geval je huis niet onder. En worden er in ieder geval binnenshuis geen dieren meer gemarteld.

Dat roofdieren met hun prooi spelen is zoals veel mensen roepen hwer

Een minder serieuze oplossing zou kunnen zijn: een vegetarisch dieet voor je kat, misschien wordt hij minder agressief van minder vlees ;).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, wij mensen hebben natuurlijk geen kattenverstand. Voor een kat is wat ze doet niet gruwelijk. Vanuit ons mensenverstand beschouwd wel degelijk.
Het punt zit m dat wij mensen, als wij iemand op die manier zouden laten lijden, dit bewust zouden doen.
Bij een kat is het natuurlijk ook bewust, maar niet met de bedoeling om een ander levend wezen te laten lijden.
Zo een ontdekking is natuurlijk heel naar. Het is ook vreselijk als je zelf een vogel zijn keel moet dichtknijpen om hem uit zijn lijden te verlossen. Ik kan me dus best voorstellen dat je daar ondersteboven van bent
Maar goed, wat eraan te doen is....
Ik ken mensen die de nagels van hun kat hebben laten verwijderen zodat ze niet meer van die zogezegde gruwelijke dingen kan doen. Ze vangt nu idd geen vogels meer, maar is ook beroofd van een groot aantal andere vaardigheden. En weerloos tegen buurtkatten.
Wat ook een optie is, is de kat een halsband aandoen met een belletje. Het is dan moeilijker om stil een dier te besluipen, want het belletje gaat meestal wel rinkelen.
Je moet dan wel een belletje nemen dat genoeg lawaai maakt plus heb jij thuis als je "de kat de bel aanbindt :)" ook altijd gerinkel natuurlijk...
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ontklauwen is gelukkig verboden in nederland.
en belletjes helpen niet, maar irriteren de kat enorm.
liveisgreat
11 jaar geleden
idd, gelukkig. het berooft een kat van het kat-zijn.
en met de belletjes : tja... sommige (goeie) helpen wel hoor (zelf al gezien) al worden ze soms getemperd door bv. hoog gras. maar voor poeslief is het wennen. velen doen moeite om het belletje eraf te krijgen (bij mijn poezen was dat in ieder geval zo). Maar dan is het kiezen tussen poezenwelzijn of vogelwelzijn.
Afleren kun je het hem niet ; het is de aard van het beestje, het is een roofdier in hart en nieren, en afleren doe je het hem NOOIT.

Als je hem bestraft voor het vangen van zijn prooien of hem wegjaagt en steeds alles afpakt, zal hij andere mensen (lees : buren) proberen te verblijden met zijn kadootjes, en de meeste buren zijn daar in de regel niet blij mee.

Wel kun je voorkomen dat hij zo lang met zijn prooi speelt, door hem alleen hongerig naar buiten te sturen. Dan zal hij sneller doorbijten en zijn prooi ook daadwerkelijk verorberen. Een kat die wel jachtinstinct heeft maar geen honger, kan er inderdaad een behoorlijke lijdensweg van maken.

Ook kun je voorkomen dat hij prooien vangt, door hem voortdurend binnen te houden of in een kattenren. Dat is ook voor de veiligheid van de kat beter trouwens, denk aan vergif en verkeer.

Maar afleren, nee, dat zit er niet in. Het is nu eenmaal een onlosmakelijk onderdeel van het hebben van een kat ; dat je af en toe een onwelkom kadootje in ontvangst moet nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten doden jaarlijks 100 miljoen vogels in Nederland alleen al. Bedreigd en beschermd of niet, de kat zal de vogel wel even vangen voor de fun en vervolgens langdurig folteren tot het beestje zijn doodsstrijd verliest. Vogels die nesten maken, jongen hebben en naarstig op zoek zijn naar voedsel om deze te voederen worden vaak gedood met als gevolg dat een heel nest uitsterft. Maar het zijn heus niet alleen vogels die ten prooi vallen van de kat, ook allerhande reptielen tot zelfs vlinders toe gaan voor de bijl. Het zijn dus echte killers. Mede doordat de kat zo goed ziet in het donker, is het een ongelijke strijd. Tot overmaat van ramp planten katten zich ook enorm snel voort en kunnen ze tot 2 maar per jaar werpen.
Dit is weer een duidelijk voorbeeld van hoe de mensen de natuur ontregelen en zorgen voor een afname van de biodiversiteit door het importeren van diersoorten die hier niet thuishoren. Er zijn al teveel mensen en daarvan hebben er dan ook nog eens teveel katten. De gevolgen zijn er dan ook naar.
Katteneigenaars zijn vaak enorm egoïstisch wanneer het over hun dier gaat; deze magen roven, schijten en braken bij de buren, moet allemaal zomaar kunnen. Vooral vrouwen houden van katten en geraken verstandelijk niet verder dan dat hun kat mooie ogen heeft en zo een mooie zachte pels. Over de schade die hun huisdier berokkend zijn ze totaal onwetend of onverschillig.
Kortom, wil je iets voor de natuur doen, neem dan vooral geen kat als huisdier. Heb je er toch een, hou deze dan zoveel mogelijk binnen, vooral ’s avonds en ’s morgens wanneer het donker is of wordt. Bind een bel aan en als ze toch buiten gaat zorg ervoor dat deze op je terrein blijft.