Hoe zorg ik dat mijn duiven niet weg vliegen en in het wild gaan leven?

Hey,
Wij hebben van zulke duiven die deels duif en deels pauw zijn, dus helemaal duif maar dan met een klein staartje zoals een pauw ik weet niet precies hoe die heten.

Ze zijn 8 weken oud en zitten nu bij ons in een kippenhok. volgens de man die ze aan ons had gegeven moeten wij ze 5 a 7 dagen in het hok laten, eten en drinken geven, en dan het hok open doen ze er zelf uit laten vliegen en dan zullen ze voortaan terug komen om te eten te drinken en misschien te broeden... maar ik geloof dit niet.

Het zijn een mannetje en vrouwtje, beide wit en als je rustig naar ze toe gaat met je hand om bv. eten te geven dan beginnen ze al een beetje onrustig te worden.

Onze uit eindelijke bedoeling is om een groot kippenhok en ren te maken met kippen een konijn kwartels en duiven. En dat de duiven overdag weg vliegen en 's avonds terug komen om te slapen/eten/drinken/broeden

Maar ik vind het zielig als die duiven hun hele leven in een 1,5 x 1 x 1,3 hok zitten.

Weet iemand wat ik kan doen om de duiven wat tammer te maken en te zorgen dat ze bij vrijlating niet gewoon in het wild gaan wonen? En of ze op hun gemak zijn bij kippen kwartels en een konijn?

Iets onduidelijk? laat even een reactie achter en dan voeg ik het antwoord wel toe ;)

Basjo

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.2K

Antwoorden (4)

het zullen wel sierduiven zijn. n als de man waar je ze gekocht hebt, vaker duiven heeft gekweekt, zal hij wel weten waar hij over praat. Mijn kat kon ook gewoon zijn huis terugvinden nadat ik hem eerst een tijd binnen had gelaten.
Zorg dat er in de kooi voedsel is dat ze heel lekker vinden, dan komen ze echt wel. En let maar eens op: je ziet die sierduiven heel vaak gewoon buiten rondvliegen, ook bij kinderboerderijen enzo, en die kopen echt niet iedere dag nieuwe om de voorraad aan te vullen.
Heb je al een boek gelezen over duiven houden?

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.sierduif.nl/pagina02.html
bedoel je deze soort?
11 jaar geleden
Hey leuk dat heb ik ook gehad, sierduiven kippen en konijnen, kwartels. Die sierduiven die jij hebt heten dan ook pauwduiven. Je hoeft ze ook niet handtam te maken, Als je ze 14 dagen in het hok laat en ze daar eten en drinken geeft en ze hebben een hoog aanvlieg luik, wat je s avonds kan sluiten. Dan komen ze altijd terug bij je. De mijne zaten soms tussen de wilde duiven op de kerk en ze kwamen ook altijd terug.
Wat ik heel leuk vond is dat duiven die op vliegroute waren losgelaten en te moe waren ook even kwamen logeren en dan een paar dagen later weer vertrokken.
Dus echt 14 dagen binnen en ze komen echt terug, veel plezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een koppeltje pauwstaartjes gekregen. Om ze te laten wennen is nog niet zo gemakkelijk.
Je hebt een koppeltje, dus doffer en duivin. Dan weet je bijna zeker dat ze gaan broeden.
Het wennen heeft ook te maken met de oriëntatie van duif. Die moet zijn omgeving leren kennen. Dat
doet hij door te kijken naar de omgeving. Waar staan de bomen, de stal, huizen, sloot weg, stand van
de zon, enz.
Maak dus een soort ren om het kippenhok. De duiven kunnen nu goed om zich heen
kijken maar kunnen niet wegvliegen. Hoeveel weken de buitenren moet blijven zitten is afhankelijk van
het ras. De meesten houden 6 weken aan.
Het beste is dat ze jongen hebben. Dan komen ze bijna zeker terug.
Als ze een maal eieren hebben gelegd en jongen hebben, blijven ze ook jouw hok als thuishonk
zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.buurtweiden.nl/diersoorten/duivenindeduiventil.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat duivenmelkers o.a. doen om hun duiven terug te krijgen bij een lange vliegtocht is het vrouwtje van het koppel thuis laten. Dan vliegen de mannetjes heel terug naar huis, naar het vrouwtje. Dus dat zou je eerst eens kunnen proberen: eerst alleen het mannetje naar buiten laten na die week. Als hij gewend is om terug te komen, en als jij ze goed verzorgd gebeurt dat echt, dan laat je ze samen gaan. Mijn vorige buurman is duivenmelker, hij moet een vlag op het hok laten wapperen om ze een beetje af te schrikken als ze buiten vliegen want anders komen ze veel te snel weer in het hok terug terwijl ze vlieguren nodig hebben, ook voor hun gezondheid.

Overigens, ik zou me eerst maar eens in duiven gaan verdiepen, je vindt ze blijkbaar heel leuk maar je weet er niet zoveel van zo te lezen.
Duiven gaan echt niet de hele dag buiten vliegen om alleen 's avonds thuis te komen om te slapen. Duiven houden vergt veel tijd en werk: o.a. elke dag de mest van de vloer van de kooi weer afkrabben, zien of ze gezond zijn.
Je hebt wel kans dat de duiven helemaal weg blijven als je ze met kwartels, konijnen en kippen in 1 hok wilt.
In ieder geval zorg je dan voor een hok met één en al gestresste dieren.

Het klinkt echt heel romantisch en ik zie het voor me, maar alsjeblieft: ga je er eens in verdiepen. Oók in wat konijnen nodig hebben (ruimte en plek om te graven etc) en kwartels (die zich de hele dag dood zullen rennen om de kippen te ontlopen en de konijnen).

Maak aparte ruimtes voor de dieren of kies gewoon 1 soort waar je veel over gaat weten. Dieren hebben een omgeving nodig naar hun aard, en meestal hebben ze dus iets anders nodig als wat wij mensen zo leuk zouden vinden...

Veel plezier met je duiven.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ kristal
+sje kan me in dat antwoord wel vinden
Rieneke1
11 jaar geleden
dikke plus!
Kristal
11 jaar geleden
dank jullie!