Hoe noem je die verkleuringen (stip of vlekjes) in de iris van bv een kat?

Deze stoere kater is mijn eigen (vredelievende) Nelson, nu bijna 14 jaar maar heeft deze stipjes al vanuit zijn jeugd, al lijkt het nu iets meer toegenomen ;)
Hij is overigens nog kerngezond.

Ken dit wel bij mensen qua naam (kan soms wijzen op een onderliggende ziekte) iris naevi meestal genoemd.
Gewoon even benieuwd naar hoe dit heet dus en waarom katten dit soms hebben/krijgen :)

Toegevoegd na 3 minuten:
Oops, de onderste foto is dus NIET mijn kat Nelson (die gebruikt geen mascara ) maar een menselijk oog , de foto van Nelson klikte ik in foute formaat aan ;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ik ken deze vlekjes als pigmentvlekken; naarmate de kat ouder wordt zie je ze verschijnen en/of groter worden. deze pigmentvlekken kunnen absoluut geen kwaad. anders is het als je deze vlekken ineens snel op ziet komen; in dat geval is er een onderliggende ziekte, zoals de gevreesde fip. Toegevoegd na 5 minuten: beter gezegd; kan er een onderliggende ziekte een rol spelen.

Hoi, interessante vraag... Ik vond dezelfde symptomen op internet onder de naam Melanosis, een goedaardige tumor. Deze kan ook sproetvormig voorkomen. De dokter kan dit controleren met een briomicroscoop, een speciale lamp. Het kunnen ook verkleuringen zijn veroorzaakt door bloedinkjes in het oog, ten gevolge van hoge bloeddruk. Misschien heb je hier wat aan?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100