Hoe kun je bij vogels zien of het een mannetje of vrouwtje is?

Ik wil graag weten hoe dat zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.1K
Rieneke1
14 jaar geleden
heb je een specifieke vogelsoort in gedachten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,de HOOFDLETTER vogel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook vragen in kleine letters met één vraag/ of uitroepteken krijgen hier gewoon antwoord hoor. Gewoon even op de caps/lock toets (of de knop links met de grote pijl naar beneden, boven de shift) drukken volstaat.

Het beste antwoord

Mijn broer in Australië pendelt ze, als hij met vogels fokt. Als er geen verschil in verenkleed is of zoals bij de parkiet het verschil in neusdopkleur, neemt hij een pendel en bepaalt op deze wijze het geslacht.
Ik moet zeggen, het is nog nooit verkeerd gegaan.
Zelf heb ik kromsnavels gefokt, maar nog nooit op deze wijze gesext.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat niet zielig,zo'n vogel aan een touwtje?
Ivana
14 jaar geleden
De pendel wordt boven de vogel gehouden. Daarbij mag hij gewoon in de kooi zitten. Er is dus geen sprake van zielig!;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peter ; :lol: Ik zie het helemaal voor me....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,jammer dat het geen papegaai is,kan die zelf ja of nee zeggen.

Andere antwoorden (5)

Het mannetje slooft zich uit.. daar zie je het aan;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt je nu persoonlijk, Sharona?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cantare en@XiniX...;-P
bij sommige vogels zie je het aan het verenkleed, bij andere vogels kan je het geslacht niet aan het uiterlijk aflezen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ligt er aan welke vogel.... bij de meeste vogels kun je het onderscheid goed voelen aan de bekkenbotjes. Net bij het gaatje zitten 2 puntige botjes. Bij mannetjes staan deze heel dicht bij elkaar en bij vrouwtjes staan deze meer uit elkaar. Vooral bij kromsnavels zoals agapornissen is dat goed te voelen. Bij vrouwtjes kun je er dan bijna een pink tussen leggen.
Deze botjes staan verder uit elkaar omdat het gebouwd is op de doorgang van een eitje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant, dat wist ik nog niet +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als bij mensen dus eigenlijk. Interessant !
Sommige vogels hebben andere kleuren. Maar bij papegaaien kan je het niet zien en moeten ze geslachtsbepaling doen door DNA of operatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schijnt het te kunnen zien aan de binnenzijde van de cloaca, maar dat is een vak apart, en niet voor iedere leek weggelegd. Niet voor niets is kuikensekser een echt beroep. (Dat is de persoon die in een legbatterij de haantjes (vleesmolen) moet scheiden van de hennetjes (opfokhokken).

Bij volwassen vogels is het soms aan het uiterlijk te zien, omdat mannetjes er totaal anders uitzien dan vrouwtjes. Maar met vogels zonder dat sexuele uiterlijke onderscheid, zit er weinig anders op dan onder zijn rokje te kijken. Met een kennersblik dus ; jij en ik zien niks.