Mijn toekomstige kitten is 6 weken en 4 dagen, kan ik hem Al ophalen?

Het is geen raskat maar een huiskat. Sommige zeggen vanaf 6 weken, de ander 8, en soms zelfs 13. Wie kan mij hier mee helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weten ze dat niet bij de plek waar je het beestje moet ophalen?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van hen mag ik hem ophalen, aangezien hij zindelijk is en zelf eet. Maar ik vraag me af of dit goed is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een betrouwbaar persoon is, zou ik 't gewoon doen. Eerst laten wennen in huis natuurlijk! En misschien hebben diegenen die zeggen dat het later moet wel meer advies voor je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee joh! das veel te vroeg!
ophalen als ie een week of 12 is
is tijd genoeg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het niet doen,mijn buren hebben een kitten van 6 en halve week genomen en het arme dier is continue aan het miauwen ook s nachts en aan de diaree.Volgens mij was het beter als de kitten nog melk bij zijn moeder dronk.je kan beter nog een paar weken wachten
Ritsuka
11 jaar geleden
Veel te jong, niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste is,volgens mijn informatie bij de dierenarts,tussen de10 tot 12weken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wachten tot het kitten 12 a 13 weken is,de eigenaar wil er blijkbaar snel vanaf want anders doe je een kitten op zo'n jonge leeftijd niet weg.

Het beste antwoord

Het kán met een week of 7 maar beter is te wachten tot 13 weken.
Het heeft te maken met de 2 socialisatiefasen die een kitten doorloopt. de eerste is van 3 tot 7 weken, de tweede is van 7 tot ongeveer 14 weken.
In deze weken leert een kitten allerlei belangrijke lessen door de omgang met broertjes en zusjes, ook leert een kitten in deze periode veel belangrijke lessen van zijn moeder die bepalend zijn voor de rest van zijn leventje.
Wil je dus een sociale, goed opgevoede kat is het echt beter nog even een paar weken te wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
juistem!!!

Andere antwoorden (3)

Zes weken is véél te vroeg, de eigenaar is zelfs strafbaar als hij de kittens dan al wegdoet! Kittens leren tot 13 weken nog van alles van hun moeder, vooral ook waar grenzen van anderen liggen. Een kitten dat te vroeg bij de moeder weggaat, heeft een grote kans later gedragsproblemen (bijten, krabben e.d.) te krijgen. Voor raskatten wordt inderdaad 13 weken aangehouden, voor niet-raskatten minimaal 9 weken. Dus wacht er zeker nog een week of drie mee, op zijn minst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt er verstand van! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom is er vier weken verschil tussen een raskat en een gewone kat? Die kat wordt toch hetzelfde opgevoed door de moeder?
Rieneke1
11 jaar geleden
pelle, ook voor htk katjes geldt 13 weken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan klopt die link dus niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog gekker, het staat niet in de link. Ja, sorry dan krijgt dit antwoord toch een min. Verschil maken in ras of niet gaat mij boven de pet. Een kat is een kat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ging me erom dat je een kitten niet met 6 weken bij de moeder weg moet halen, ras of niet, en dat blijkt wel degelijk uit de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry hoor. Bij mijn poes gaan de kittens met 7 weken weg. Vorig jaar zijn de kittens ook met 7 weken weg gegaan en met die kittens is helemaal niks mis mee. En het jaar daarvoor hebben wij een kitten gekregen met 7 weken. En die poes is ook een schat.
Het zal allemaal wel kloppen die prietpraat, maar je krijgt er echt niet meteen een psychotische kat door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tacuma, als het in de link stond had je er niets aan kunnen doen maar ik begrijp gewoon niet waarom je er zelf dit aan toevoegt. Als je onderscheid maakt tussen raskatten en htkkatten zul je ook moeten uitleggen waarom je dat doet. Haelenaar, ik weet niets van katten dus ik ben niet voor of tegen 7 wk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is gewoon wat er gebeurt in de praktijk: asiels plaatsen kittens vanaf 9 weken, rasfokkers pas vanaf 13 weken. Waarom dit verschil bestaat is mij ook onduidelijk.
Rieneke1
11 jaar geleden
rasfokkers verbinden zich aan de rasvereniging, en die eist dat katjes geent en gesocialiseerd de deur uitgaan.
verantwoorde fokkers verdiepen zich ook in dat soort zaken, en willen het beste voor hun kittens. dit besef is helaas nog niet of nauwelijks aanwezig bij eigenaars van een htk die hun poes een nestje laten krijgen.
terwijl het uiteraard voor htk-tjes net zo belangrijk is als voor raskatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ krol. Pff. 2 kittens missen alles. Die zijn dood gegaan. That's life. Ik ben ook plat gebeld door gasten die ze graag als slangenvoer willen. Daar doe ik dus niet aan.
Ze gaan naar een goede plek. Dat vind ik goed genoeg. En ze gaan gratis weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom heb je uberhaupt zoveel nestjes haelenaar? Er zijn al genoeg katten in het land.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja. Ongelukje met de poezenpil he. We gaan nu voor sterilisatie hoor.
het maakt niet uit wat voor ras het is, vergelijk het met een baby-mens, of eigenlijk welke baby dan ook !
een klein kind leert van zijn moeder, een kitten ook, maar niet alleen van de moeder, ook van broertjes en zusjes (nestgenootjes) leert een kitten tot ongeveer 15 weken oud... trek daaruit maar je eigen conclusie !?

antwoord

6 weken en 4 dagen is véél te jong om uit het nest te halen.
als er een probleem is, zoals moeder niet meer aanwezig, is het natuurlijk wat anders, nu NIET DOEN !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb hier zelf een moederpoes met katertje van 7 weken lopen ....
Zie van dag tot dag wat moederpoes hem allemaal leert en afleert ....
Eten : als we speciaal kittenvoer neerzetten dan mag hij eten van moederpoes , maar zij eet de rest op als zij vindt dat hij genoeg heeft gehad !
Hij krijgt af en toe nog moedermelk maar als moederpoes nee zegt is t nee ....
Ze leert m alles in huis , van spelen met tot zich verdedigen tegen onze andere 7 katten en poezen !
En zo kan ik nog wel legio andere dingen noemen ....
Dus idd. ben het eens met de meeste andere antwoorden
laat je kitten als het kan nog wat weekjes bij z'n moeder.