Hoe kan ik mijn erstig verzwakte rat doden?

Mijn rat Phineas is erg ziek (mager,niet kunnen lopen, haar uitval,bloed, niet eten.)
Hoe kan ik mijn rat op een zachte manier doden zonder te leiden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
33.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zie ik hier allemaal voor zieke reacties zeg! Ik zou sommige dingen die hier staan echt niet doen hoor, gewoon naar de dierenarts gaan! Sterkte met het diertje!
Snuffel
11 jaar geleden
Heb je te lang gewacht met naar de dierenarts gaan?
Snuffel
11 jaar geleden
Is het ratje heel plotseling ziek geworden? Zo niet, waarom ben je niet naar de dierenarts gegaan om te vragen voor medicijnen of iets dergelijks? Misschien had je het dan nog lang niet hoeven euthanaseren.
Kristal
11 jaar geleden
Ratten worden helaas niet zo oud en kunnen inderdaad ineens snel aftakelen...
Als een rat al 4 jaar wordt/is, is het al echt een zeer bejaarde rat. Gast, sterkte met Phineas en breng hem maar gewoon naar de dierenarts joh.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe is het nu met je ratje?
denk dat je nu wel genoeg methoden hebt om uit te kiezen...

Antwoorden (12)

Ga naar de dierenarts en laat die je rat een spuitje geven. Als je ratje inderdaad niet meer te genezen is, is het beter hem een spuitje te geven. Dan zal het ratje geen pijn meer lijden en rustig inslapen. Alle andere manieren zullen absoluut heel erg pijnlijk zijn al denk je dat het niet erg is omdat hij zoiezo dood moet... Dierenarts = spuitje = rustig inslapen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'+' voor je antwoord, maar dat meteen alle overige manieren absoluut erg pijnlijk zullen zijn ben ik het niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een doodzieke rat(!) ga je toch niet naar de dierenarts.. Kost onnodig geld. Andere manieren hoeven zeker niet pijnlijk te zijn als je het goed uitvoert. Het lijkt meer op een promotiepraatje ten behoeve van de dierenarts dan een daadwerkelijk antwoord op de vraag. -
Kristal
11 jaar geleden
Phietje, +1 Bliets, vertel eens over andere manieren? Het moet voor Gast ook uit te voeren zijn, hij/zij heeft vermoedelijk wel een band met het diertje. Persoonlijk zou ik het door de dierenarts laten doen, als ik het kan betalen. Het is een zachte manier ook voor de eigenaar en de rat kost je vervolgens niets meer dus misschien kan het er uit.
Ik propagandeer geen dieren artsen en heb geen aandelen
;-)) Maar stel dat ik het niet betalen kan, wat zou je dan aanraden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het moet uit te voeren zijn, maar niet per se door de vraagsteller zelf. Ik kan mij best voorstellen dat de nek van het beestje omdraaien, wat, mits zorgvuldig uitgevoerd, een uiterst snelle en pijnloze dood is, niet in het vermogen van de vraagsteller ligt, maar er is vast een stoere buurman aanwezig die hier minder moeite mee heeft, vooral ook omdat een emotionele band, voor zover deze mogelijk is met een rat, ontbreekt bij deze buurman. Je doet je rat er echt geen plezier mee als je 'm vervoert, in een vreemde omgeving brengt en 'm vervolgens laat onderzoeken en ombrengen door een dierenarts. Juist dit is een stressvolle situatie voor het beestje. En tenslotte wordt je sterkte gewenst en kun je een paar tientjes neerleggen.. Ik kan mij goed voorstellen dat je met een zieke labrador, die al tien jaar deel van het gezin uitmaakt, naar de dierenarts gaat, maar met een doodzieke rat om 'm alleen maar aan z'n einde te brengen...Nee, dat kun je prima zelf (in de ruime zin van het woord) doen.
Rattysmf
3 jaar geleden
Ik ben het er niet geheel mee eens. Ik heb zelf 17 ratten (waren er 20) tot nu toe ben ik met 1 van de 3 overledenen naar de da gegaan om in te laten slapen. Maar voor veel ratten kan een da bezoek enorm veel stress geven. En die eerste spuit is echt vreselijk als ze die krijgen , dat wil je ze eigenlijk niet aan doen. Maar wat doe je dan, ik weet het ook niet, het klinkt luguber maar ik weet alleen van een andere rattenliefhebber dat diegene (door iemand anders) een stoeptegel op de rat liet vallen. Ze zijn dan meteen dood zonder er iets van mee te krijgen. Ik zelf ben nog niet zover dat ik dat zou kunnen of laten doen. Maar ergens vind ik dat meer humaan dan naar de da gaan. Ze leven maar kort en hebben relatief veel gezondheidsproblemen en als je er veel hebt is dat een enorme kostenpost.
Je zal het beste even naar de dierenarst kunnen gaan. Heb ik ook met mijn konijn laatst moeten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sja, alle dierenvrienden zullen nu wel over mij heen vallen met alle minnen vandien, maar ik zou hem erg hard tegen de muur gooien, ik snap dat dit niet is wat je wilt horen en het lijkt niet erg vriendelijk maar hij zal er niks van merken en al zijn leed is in een fractie van een seconde over.
Zal er nog even aan toevoegen dat ik zelf een enorme dierenvriend ben en een dier nooit onnodig zou laten lijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad een min van mij voor dit geen waardevolle antwoord!!! Een dierenvriend gaat met zijn zieke dier naar de dierenarts en laat hem op fatsoenlijke wijze uit zijn lijden verlossen.
En ja, dat kost geld!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik val niet over je heen hoor, maar het probleem bij dit soort doe-het-zelf methodes is toch wel dat als het mislukt, je het diertje alleen maar meer leed toebrengt. Daarnaast is er natuurlijk het emotionele aspect, het lijkt me behoorlijk moeilijk om een beestje waar je van houdt, zelf op een dergelijke manier te doden. En als je door die soms haast onbewuste twijfel te terughoudend bent, doe je het beest alleen veel pijn en is er niets 'verlossends' aan datgene wat je doet. Als er geen alternatief zou zijn is zo'n manier wellicht een optie, maar hier in Nederland kun je gelukkig gewoon naar de dierenarts met je huisdier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jak... Het idee alleen al...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het inderdaad moeilijk is dit zelf te doen, zeker als je je diertje een naam hebt gegeven, dit is een teken dat je toch wel van dit beestje houdt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wendy,
Waarom zou dit geen waardevol antwoord zijn?
Mijn methode werkt zonder twijfel sneller en net zo effectief. dit beestje zal meer lijden als hij moet gaan zitten wachten op een afspraak voor de dierenarts, daar gaat minimaal al een dag overheen, terwijl het over vijf minuten gebeurd zou kunnen zijn zonder dat het beestje er iets van zal merken. je geeft een min, niet omdat het geen waardevol antwoord zou zijn, je geeft een min omdat het jou niet aanstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Lies, natuurlijk moet je wel weten wat je doet en het in één x goed doen en natuurlijk speelt het emotionele aspect een rol, maar juist als je véél van je dier houd zou ik kiezen voor de snelste methode, overigens interesseert geld mij geen zier, ik zou mijn laatste geld uitgeven voor mijn beesten als dit het verschil zou maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al jarenlang wordt er oorlog gevoerd en worden er mensen doodgeschoten en mishandeld. Dat gebeurt meestal door mensen die die slachtoffers niet eens kennen. Als je man of vrouw bijvoorbeeld kanker heeft en onverdraagbare pijn lijdt zonder pauze, steek je hem/haar toch ook niet met een mes door het hart? Dus waarom zou je je huisdier waar je van houdt tegen de muur aangooien? Als deze situatie bij jou zou gebeuren, weet ik zeker dat je teveel van je huisdier houdt om hem tegen de muur aan te gooien, ookal is hij dan meteen van zijn lijden af! Jij zult dan lijden hebben vanbinnen, omdat je jouw huisdier tegen de muur hebt gegooid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@CGIIRRLL,
Aha, mijn lijden? dus mijn lijden, terwijl ik gewoon gezond ben is belangrijker dan het lijden van dit beestje?
Dit beestje moet het nog maar een paar dagen uitzingen zodat ík me niet rot voel?
Natuurlijk zou ik het rot vinden, absoluut, maar bij mij zou hij NU dood zijn en niet hoeven te wachten to de dierenarts een keer tijd heeft.
En ik snap het heus, mensen laten zich hier leiden door allerlei menselijke emoties, logisch, maar is dit diertje daar mee geholpen? Ik denk van niet.
Nogmaals, bij mij zou hij nu, as we speak, uit zijn lijden verlost zijn en met alle 'humane' oplossingen die hier aangedragen worden gaat 't nog wel ff duren.
En voor wat het waard is, als mijn partner ondraaglijk zou lijden en niemand doet er wat aan zoals jij beschrijft, zou ik inderdaad alles in het werk stellen om dat te beeindigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@hahahi20,
ten eerste ben ik níet jou vriend en ten tweede heb ik al aangegeven dat je het wel in één keer goed moet doen. Ik heb het niet over een hamster die van anderhalve meter naar beneden springt, natuurlijk overleeft hij dat.
Ik weet 100% zeker dat ik dit arme beestje in minder dan een seconde uit zijn lijden zou kunnen verlossen en ook geen moment zou aarzelen om het te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het op kunt brengen het beestje keihard tegen de muur te gooien is het idd een zeker zo goede en veel snellere methode het diertje uit zijn lijden te verlossen. Persoonlijk zou ik het niet op kunnen brengen, maar omdat ik jouw intentie begrijp, van mij een plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Moolkeesje, ik zou het verdomd moeilijk vinden en ik heb het eerder gedaan dus ik weet waar ik het over heb.
Maar wie ben ik om mijn eigen gemoedsrust boven die van een ratje te stellen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ratje heeft net zo goed recht op een waardige dood ,als een mens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@brand,
Natuurlijk heeft hij dat, en één van die dingen is dat zijn lijden dus niet onnodig lang duurt, iets wat zeker wel het geval is als je eerst een afspraak moet gaan maken met een dierenarts, dan gaat zijn lijden nog stukken langer duren dan het geval zou zijn met mijn methode.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sla mijn kat toch ook niet dood ,als hij ziek is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@brand, klopt, bij een kat zou dit ook niet werken of je zou heel hard moeten kunnen gooien, daar zou ik dan ook gewoon mee naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@NBK: ik vind dit geen waardevol antwoord, omdat ik het zie als een soort van advies.... en jij bent in staat een rat dood te maken zoals je schrijft, maar niet iedereen is dat. En als je het niet goed doet, om wat voor reden dan ook, wat doe je je geliefde huisdier dan aan?
Ik ben er dus altijd voor, om naar de dierenarts te gaan. Minimaal een dag moeten wachten om daarheen te kunnen, dat kán zo zijn, maar is zeker niet altijd het geval. Mijn ervaring is, dat ik er tot 2x toe binnen een uur kon zijn om mijn huisdier uit zijn lijden te laten verlossen.
Ik geef dus weldegelijk een min, omdat ik het niet waardevol vind.
We leven in een vrij land NBK, dus ook ik mag zeggen wat ik vind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wendy, wat jij wil :o)
Feit is dat het beestje bij mij NU uit zijn lijden verlost zou zijn, zonder pijn en onnodige poespas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij ook en al lang, zeker gezien de toestand van het diertje van vraagsteller!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is de vraag ook héél duidelijk 'hoe kan ik IK mijn rat doden?' dat hij/zij er mee naar de dierenarts zou kunnen gaan zal vast al wel duidelijk zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt misschien raar hoor.... mijn dierenarts heeft uiteraard de fatale injecties gegeven, maar toch, voor mijn gevoel, heb IK mijn huisdier dood laten gaan; MIJN verantwoording.
HOE het ook gebeurd, het blijft afschuwelijk.... mijn mening ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wendy,
Dáár zijn we het in ieder geval over eens, het is altijd afschuwelijk als je afscheid moet nemen van je geliefde huisdier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@NBK, misschien een rare vraag maar ik bedoel het serieus;
maar is zijn nekje flink omdraaien dan niet handiger en net zo diervriendelijk?
Ja ik kan me ergens herinneren dat mijn opa dat bij zijn vogeltjes deed als ze echt heel ziek waren ....( maar weet het niet meer zo zeker )
Overigens dat was ook absoluut een dierenvriend hoor ( laat daar geen misverstand over verstaan maar liet een dier nooit in zijn lijden )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je,WendyH.Ik ben blij dat er ook mensen zijn zoals jij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou ik erover nadenk. Zo raar is het niet.
mijn schoonvader doodt zijn zieke vissen ook door ze heel hard op de grond te gooien en ze zo uit hun lijden te verlossen en dus niet nog heel ziek maar half levend door de wc te spoelen. Daar lijkt de rat-gooi methode dan ook wel wat op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@absor,
Ja, ik denk dat dit hetzelfde resultaat zou geven, flinke baksteen zou ook gaan maar dat geeft zo'n rotzooi.
Het punt is dat het snel en effectief gebeurd.
Door sommige reacties wordt nu bijna gedaan of ik één of andere bruut zou zijn, ik kan je verzekeren, het tegendeel is waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Brand: :-) NBK: mijn reacties zijn niet bedoeld om jou als bruut neer te zetten. Ik ken ook mensen die hun eigen kip slachten, of hun vogeltje de nek omdraaien. Vroeger ging je met je dieren ook niet naar de dierenarts, dan liet je ze uit zichzelf sterven of je deed het zelf.
Ik heb al geschreven waarom ik reageerde. Nu kunnen we het netjes laten doen; daar ben ik een voorstander van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger is niet nu!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Brand, dat bedoelde ik met mijn laatste zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry,WendyH,het vorige antwoord van mij was niet voor jou bedoeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, okee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat mensen het met deze manier niet eens zijn. Het tegen de muur slaan zou ik zelf ook niet zo gauw doen, maar nek omdraaien zou ik wel overwegen. Voordat je een afspraak hebt met de da ben je ook al weer 1 of meerdere dagen verder, waardoor het beestje dus alsnog annodig lijdt. Laatst heb ik nog bij een gevonden vogel de nek moeten omdraaien omdat deze vanbinnen opgevreten werd door maden, naja sorry maar dan ga ik de da ook niet bellen. Hoe sneller hoe beter in dit soort gevallen. Ik denk wel dat je heel goed naar jezelf moet kijken. Deze persoon geeft al aan het zelf te willen doen, dus zou ik nek omdraaien. Dit is trouwens ook wat 'schoner' dan tegen de muur aan gooien...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja. Mijn plus is ook omdat zelf een dier wat ernstig lijdt op een adequate en verantwoorde manier doden gewoon diervriendelijker is dan er weer tijd overheen te laten gaan eer je met het diertje bij de huisarts bent. Ik zou overigens eerder een rat dan de nek omdraaien dan hem tegen de muur gooien, maar goed....kan ook niet zo hard gooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
áls ik het zou kunnen zou ik liever een baksteen nemen dan tegen de muur gooien. stel dat ie niet in 1 keer dood is. en beter een vieze vlek op tafel of de grond, dan op de muur. maar dat is bijzaak.
bij de dierenarts kan je best binnen een uur terecht, maar op zondagavond is dat extra duur, en wachten tot maandag wellicht te lang. Aan de andere kant: het beestje zal niet van gisteren op vandaag zo ziek geworden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen min gegeven, maar het antwoord kan echt niet in mijn ogen. Sorry voor dit brave-hendrik-antwoord, maar je laat inderdaad je kat of je hond ook niet van de 10-e verdieping vallen toch? Bakstenen en vergif ten spijt. Het valt me nog mee dat niemand rattengif heeft geopperd (in deze lijst met reacties dan, de rest lees ik maar niet meer). Gewoon naar de dierenarts ermee. En ja dat kost een paar cent. Nou en? Dan heb je het goed gedaan, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al die feiten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rhinestone,
Klopt, je laat je hond of kat inderdaad niet van de 10e verdieping naar beneden vallen, zou ik ook niet doen.
Zou je dat wel doen, dan zou er veel tijd zijn voor een dier om te beseffen wat er gebeuren gaat.
Zal een klein voorbeeld geven, een week of twee geleden vloog er een Merel tegen mijn slaapkamerraam, beestje brak zijn nek en was dood voor hij zelfs maar kon beseffen wat er gebeurde.
Datzelfde zou met deze rat gebeuren en waarschijnlijk nog wel sneller.
Mijn punt is dat het diertje nu ook al lijd, zelfs het stellen van deze vraag kost méér tijd dan er effectief en snel een einde aan maken.
Dat jij je in de weg laat zitten door allerlei moreel verantwoorde gevoelens kan ik ook niet helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
_
Snuffel
11 jaar geleden
Ikzelf kon echt gelijk terecht bij de dierenarts. Hoefde helemaal niet te wachten.
Snuffel
11 jaar geleden
Mijn dierenarts is zelf namelijk ook een dierenvriendin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Snuffel, dan heb jij een fijne dierenarts :o)
Snuffel
11 jaar geleden
Ik begrijp je antwoord en intenties wel, maar ik zou het toch niet aanraden, omdat het ook mis kan gaan en niet iedereen zo hard kan gooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Snuffel,
Het is ook gewoon slechts één van de opties.
Als iemand er voor kiest naar de dierenarts te gaan heb ik daar natuurlijk alle respect voor, overigens lees ik uit de vraag dat dit beestje al lang bij de dierenarts had moeten zijn.
Maar ook een dierenarts is niet altijd een garantie op een goede afloop. Een kennis van mij moest enige tijd geleden afscheid nemen van haar geliefde hond, dus dierenarts laten komen die vervolgens niet voldoende van het middel om in te laten slapen inspoot en ook niet méér bij zich had. Deze hond is hierdoor niet bepaald prettig aan zijn einde gekomen, alles werd één groot drama, familie compleet overstuur, hond half dood/half levend en een erg ellendige situatie.
Nu begrijp ik dat dit een uitzondering zal zijn maar je ziet, ook een dierenarts maakt fouten.
Snuffel
11 jaar geleden
Wat een vreselijk verhaal. Ik word er misselijk van. Echt heel erg. Dat is wel een slechte dierenarts dan. Je neemt toch altijd een extra hoeveelheid mee, lijkt mij, voor de zekerheid. Ik heb wel een goed vertrouwen in mijn dierendokter. Tot nu toe geen klachten. En het is volgens mij ook zo dat de vragensteller veel te lang heeft gewacht met naar de dierenarts gaan. Een verslechtering kan snel optreden, maar zo snel toch niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp je antwoord, maar ik begrijp ook de reacties hierop. Ik heb een ratje gehad, 2 zelfs, en die zijn beide door dierenarts uit hun lijden verlost. Je bedoeld het goed, maar een spuitje is toch wat "menselijker". Ik heb ooit een konijn aangereden, die leefde nog, maar zou het niet overleven. Ik wou niet dat die uren vol pijn had en dan alsnog op het koude asfalt zou overlijden. Ik heb auto in achteruit gezet, keihard de radio aangezet, gegild en half gebeden en ben er over gereden. VERSCHRIKKELIJK!! Maar ik vond het veel erger als ik hem of haar nog 1 minuut langer had laten lijden. @NBK:"En voor wat het waard is, als mijn partner ondraaglijk zou lijden en niemand doet er wat aan zoals jij beschrijft, zou ik inderdaad alles in het werk stellen om dat te beeindigen." Ik kan me dit ook begrijpen. Iemand is verongelukt met de vrachtwagen, hij zat klem, hij heeft veel pij, angst, de vrachtwagen vloog in brand, niemand kon iets doen. Je ziet het gebeuren, je ruikt de brandlucht, je voelt de hitte, en het ergste, je hoort diegene gillen. Wat zou je graag een pistool bij je hebben om zo iemand uit zijn lijden te verlossen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, en wanneer je niet goed gooit en het beestje nog niet dood is en nog meer lijdt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@anniebo, misschien is het inderdaad menselijker, maar dat is ook precies wat ons weerhoud, onze menselijke emoties en dat begrijp ik best.
Een jaar of wat geleden kwam één van mijn kinderen bij mij met een duidelijk niet meer te redden vogel waarvan duidelijk was dat het diertje véél pijn had, deze heb ik ook op deze manier uit zijn lijden, nadat ik eerst mijn kinderen natuurlijk even opdracht had gegeven maar even wat anders te gaan doen en ik vond dat ook verdomd moeilijk, maar het leek mij op dat moment de enige juiste manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jol1,
Ik begrijp wat je zegt, ik heb ook ergens in al deze reacties duidelijk gezegd dat je zoiets wel in één keer goed moet doen, denk je dat je dat niet kan moet je er uiteraard ook niet aan beginnen.
Ook heb ik ergens hierboven een verhaal beschreven over een hond met dierenarts wat helemaal uit de hand liep en wat dus ook niet altijd een garantie voor succes is.
Als je zoiets goed doet zal, zeker bij zo'n klein diertje als een rat, zijn nekje meteen gebroken zijn in een 'split second' en merkt hij daar helemaal niks van.
En begrijp me goed, ik heb een zéér groot hart voor alles wat leeft en het is ook zeker geen hobby van me, maar het is wél snel én effectief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juridisch: Een rat behoort NIET tot de beschermde diersoorten. Met een kat mag je dit wettelijk niet doen in België. In Azië eet men dikwijls honden. Probeer geen koe kwaad te doen in India terwijl ze er in Amerika al 100 jaar lekkere corned beef van maken. Emotioneel: Wie kan dat, een dier door slaan te 'vermoorden', terwijl het best ook 'helpen' kan zijn. Hiervoor dient het geweten, en niemand kan oordelen over de werkwijze, tenzij hij toegeeft dat het vooral een emotionele reactie is. Mag je een duim opnieuw breken als je ziet dat hij verkeerd gegroeid is, of ga je daarmee verder leven? Mag je een kankerpatiënt laten beslissen dat hij NIET geopereerd wordt? Mag je een natuurlijke dood bespoedigen bij een dier? Wat bij een echtscheiding als geen van beide ouders nog een hond of kat kunnen onderhouden? Rationeel: Of je zelf je rat snel doodt, dan met een spuitje (de prik doet ook echt pijn bij het beestje en 95% spuit de dodende stof te snel in zodat de aders ook echt pijn serieus pijn doen, heeft men getest met hartslagmetingen), dan wel zelf dood slaat of verplettert onder iets heel zwaars en je vergewist dat het beestje echt dood is, maakt voor de rat geen verschil. Wie hier reageert mag anders nooit meer mosselen eten, moet vegetariër worden, moet in opstand komen tegen het levend koken van kreeften en dat is niet haalbaar als gewone mens en tegen onze vleesetende natuur in. Zeggen wie wat hier mag, is fundamentalistisch. Misschien heeft de rat per ongeluk rattenvergif of te veel aspirine bemachtigt. Dan kan ze zo ziek worden als je hier beschrijft. Luister naar je geweten en als je je 'vriendschap' met je rat laat leven, moet je misschien als mens inderdaad 'baas spelen' over het beestje. Elke mens die een dier koopt, doet aan mishandeling. Elke ouder die een kind koopt ook, want leven wordt altijd gevolgd door dood, en zelfs gelukkig zijn kan pas na een moment waarin je het verdriet ontdekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@NBK, joh, houd toch op met jezelf steeds tegen anderen te verantwoorden.
Jouw antwoord was recht uit het hart en goed bedoeld en daar hoef je niets aan toe te voegen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@moolkeesje: klopt, vraagsteller vraagt zelf om een advies, en een normaal mens denkt meteen aan de dierenarts voor een spuitje, dat zal vraagsteller ook geweten en gedacht hebben. Mijn conclusie is dan, die wil een ander antwoord dan de dierenarts. Dat geeft NBK. Klaar toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moolkeesje & anniebo,
Jullie hebben ook wel gelijk, maar ik vind het ook wel eens leuk om te discussieren over controversiele onderwerpen.
Maar goed, mezelf voortdurend te moeten verdedigen ben ik nu ook wel even beu en dat we er niet uitkomen blijkt wel aan het bijna gelijke aantal minnen en plussen.
Kristal
11 jaar geleden
Ik moet er toch iets aan toevoegen. Jaren terug vond ik een vogeltje dat uit het nest was gevallen. Het lag te zieltogen en ik heb het op de heg gelegd zodat de ouders erbij konden om hem te voeden. Niets gebeurde er. Het diertje lag in de warmte en lag uit te drogen en heel langzaam dood te gaan.
Toen heb ik het vogeltje inderdaad in een zakje gedaan en het tegen de muur aangeslagen. Natuurlijk was het meteen dood.
Maar ik zou het nooit meer doen als ik de keus heb, ik zit er nog steeds mee dat ik dat deed. Voor velen misschien overdreven maar het is zoals het is'.
Ik zeg niet dat Gast het niet moet doen maar zeker als het ook nog eens een huisdiertje is zou ik op een vredige manier het diertje dood laten gaan, niet op een agressieve. Dat is wat mijzelf nog steeds dwars zit met dat nestvogeltje.
Het diertje was wel uit zijn lijden, maar voor mij voelt het nog steeds niet goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kristal: had ik ook met dat konijn. verschrikkelijk. Heb het zelfs gehad met een muis. Ik had een muizenplaag in huis. Ik wil geen gif gebruiken want dan gaan ze langzaam dood. Dus ik gebruikte valletjes. Dat beestje bleef maar bewegen, ik hoorde in de nacht ineens geklapper, ben gaan kijken en zag dat die nog leefde. Heb een bezem gepakt en er mee op hem geslagen tot hij dood was. Ik krijg nog de rillingen. Maar je moet iets om het lijden te verkorten. Nu ik dat van "vanbelle..."heb gelezen, over het te snel inspuiten door dierenarts, ga ik er wel op letten, mocht het ooit nodig zijn, dat ik daar echt wel om vraag, om het zachtjes in te spuiten.
Te snel inspuiten van injectie vloeistof is ontzettend pijnlijk, ook voor ons. (bijv. bij tandarts, bij de ene voel je er bijna niets van, dat duurt langer en de andere daar krijg je tranen bij in ogen, die spuit te snel het er in)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kristal, ik begrijp je gevoelens hier over maar al te goed, die menselijke emotie is wat ons onderscheid van de dieren, die hebben hier helemaal geen last van.
Ik ben ervan overtuigt dat jij het enige juiste gedaan hebt.
Kristal
11 jaar geleden
Ja Anniebo, ik snap precies hoe je je hebt gevoeld... en ook waarom je het deed. Ellendig voel je je erbij he? Klopt met die inspuitingen, maar meestal geven ze eerst een spuitje waar het diet van in slaap valt en daarna een spuitje waardoor het dier sterft.
Dus we moeten vooral op de eerste inspuiting letten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@anniebo,
Dáárom blijf ik ook zeggen dat je het wél snel en doeltreffend moet doen, slaan met een bezemsteel is dan natuurlijk niet dé manier.
paulus811
11 jaar geleden
NBK, mijn complimenten voor de vastberadenheid waarmee je na vrijwel iedere reactie jouw antwoord onderbouwd. Een + daarvoor
Kristal
11 jaar geleden
NBK, dank je voor je woorden en begrip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@NBK, bezemsteel niet, ik bedoelde bezem, hij zat in val vast en leefde nog, het is midden in de nacht,je pakt wat je ziet staan. Een klap met de bezem en hij is dood. Is net zo effectief als een hamer toch? Was snel en doeltreffend. Jij zag mij al staan zeker, met een bezemsteeltje en ik maar proberen raak te slaan en er net naast, tikje erop, meer pijn en ellende... -) Nee hoor, het moest uit lijden verlost worden, snel. En dan maakt het niet uit waarmee, als het maar gebeurt, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@paulus811,
dank je, ik vind het wel belangrijk om te verdedigen wat je verkondigt, zomaar iets roepen en verder niet reageren is me wat té makkelijk.
Toen ik dit antwoord gaf wist ik dat er de nodige reacties op zouden komen en die mensen verdien dan wél nadere uitleg, verder is de discussie natuurlijk aardig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@anniebo,
Dat was inderdaad wel een beetje het beeld wat ik had, ik heb nogal een levendige fantasie en zag je inderdaad in nachtpon, krulspelden en bezemsteel er op los slaan :o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het met je eens hoor. Heb zelf een aquarium gehad als kind, guppen er in. Eerst leuk als je 20 kleintjes hebt, maar als die ook allemaal 20 kleintjes krijgen moet je een keer ingrijpen. Voor ieders bestwil.
Eerste keer beestjes vanuit het tropische aquarium door de wc spoelen is niet leuk, maar het is het beste wat je kan doen (kleine visjes hebben te weinig massa om dood te gooien tegen de muur, en met veertig kleintjes per week ben je zo lang bezig als het al wel zou lukken, dus is de wc het snelst, makkelijkst).
Mensen die minnen geven wil ik graag een keer uitnodigen op een grote boerderij (zo'n ding waar de melk vandaan komt die jullie 's ochtends eten, of een van de andere talloze producten die genuttigd worden). Raad eens wat ze daar met zieke boerderijkatten doen? Of met kraaien / eksters / ratten / muizen en ander ongedierte? En slaan jullie net net zo hard een mug dood? Of vangen jullie muggen om ze in een potje te stoppen en stuk voor stuk te laten euthanaseren door de dierenarts? Nee? Hypocriet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gewooneengast,
Als ik tegen mijn einde aanloop hoop ik inderdaad óók dat er iemand zo vriendelijk is om er zo snel mogelijk een einde aan te maken en indien dat pijnloos en zonder stress kan, héél graag! Met een spuitje zachtjes inslapen vind ik ook goed, maar ik kan dat relativeren en begrijpen wat er met me gebeurd een dier kan dat niet.
Het is juíst omdat het een huisdier betreft zou ik voor deze methode kiezen of met een bijltje zoals Eddijst zegt. Heb je enig idee wat een stress het voor een dier meebrengt om in een kooitje meegenomen te worden naar de dierenarts, te moeten wachten in een wachtkamer, op een tafel gezet te worden onder felle lampen in een omgeving die hem volledig vreemd is?
Chloroform laten ademen door een prop tissue met deze stof op zijn snuit te houden, eventueel in een plastic zak zodat er geen verse lucht bij kan komen en de chloroform vervliegt.
De rat zal inslapen, bewusteloos raken en uiteindelijk sterven zonder pijn te lijden.
Wel lang genoeg volhouden, ander wordt hij weer wakker uit de verdoving.
Ook voorkomen dat je zelf teveel chloroform inademt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik houd niet van minnen uitdelen dus dat zal ik niet doen, maar ik heb ooit toen ik nog jong en onbezonnen was deze methode geprobeerd en het leek een eeuwigheid te duren, nooit, maar dan ook nooit zou ik dit weer doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal inderdaad ongeveer 10 - 15 minuten duren, het is echter wel een pijnloze dood voor het beestje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pijnloos, misschien, maar het duurt mij véél te lang.
Mijn manier kan misschien bruut overkomen, dat begrijp ik, maar het is snel, effectief en óók pijnloos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn bejaarde rat heb ik zo ook in laten slapen, toen hij doof en blind en ziek werd.
duurde verschrikkelijk lang. hoorde hem al die tijd nog rondscharrelen in die afgesloten koektrommel met chloroformprop erin. vond het verschrikkelijk. maar tegen de muur gooien of een hamer pakken kón ik gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kittekop,
Nee, hij zou er niks van voelen, is een kwestie van doorpakken en niet halfslachtig doen op die manier is het absoluut snel en pijnloos.
En hoezo doodsangst? Denk je dat ik hem eerst uitvoerig zou gaan uitleggen wat er gaat gebeuren ofzo? Natuurlijk niet, in minder dan een fractie van een seconde zou het afgelopen zijn.
Wat betreft die chloroform, je weet duidelijk niet waar je het over hebt, heb dit zelf ooit eens gedaan en het duurde minstens een kwartier en al die tijd was het diertje nog min of meer bij bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mee eens. je kunt het kopen bij de dw. ik denk dat je er nu niks meer aan hebt. het is al bijna een dag verder. toen ik ratten had, had ik chloroform in huis. dat is voor de rat minder stressvol dan naar de da toe gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@NBK: met chloroform heb ik mijn ongeneselijk zieke oude kat geholpen, je moet natuurlijk genoeg gebruiken en er voor zorgen dat het beest de tissue of lap direct over z'n snuit heeft. Geen losse dot in een koektrommel o.i.d., dat gaat inderdaad veel te langzaam.
Bij het juiste gebruik verliest het dier binnen een paar minuten het bewustzijn en sterft het binnen een kwartier. (eigen ervaring dus)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmmm, ik heb hier nog eens even wat over zitten lezen en opgezocht op internet, maar chloroform schijnt toch ook niet echt de meest fijne manier te zijn om aan je einde te komen hoor.
Het is zelfs bij wet verboden omdat het té stressvol zou zijn voor dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@koosknip: pijnloos? Kan best, maar stressvol zeker! Als ik te weinig lucht krijg, dan raak ik in paniek.En volgens mij gaat het nog pijn doen ook aan je longen, je probeert diep te ademen. Zo'n beestje ook natuurlijk. En een paar minuten moeten happen naar adem, dat is lang!!! Vooral als je in doodsangst zit. Erg dieronvriendelijk, als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pokemon goed dat je dit even vermeldt, is natuurlijk geen goede oplossing, vreselijk gewoon!
NKB ook jij hebt gelijk, dit is geen fijne oplossing
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb toendertijd de meest vriendelijke manier gezocht, net als gast dat nu aan ons vraagt. En de rattenvereniging zei dat chloroform het beste was. Maar voor mij nooit meer. volgende keer sla ik hem in een zakje tegen de muur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
aanvulling: die chloroform heeft mijn moeder gedaan bij een paar ratten van ons. Dat vond ze zo vreselijk, eens maar nooit meer zei ze. Het ligt er volgens mij ook aan hoe je het doet. Stressvol? als een dier naar de dierenarts moet daar een tijdje in de wachtkamer moet wachten, uit zijn vertrouwde omgeving is etc. etc. is net zo stressvol. blijft chloroform het beste.
Als je het zelf wil en kan doen zou ik het nekje omdraaien, snel en pijnloos...
Kan je het niet zelf, dan is kun je het of een ander laten doen of naar de da gaan...
Ligt er een beetje aan wat je eigen gevoel erbij is....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Tja, het kan heel snel gaan op verschillende manieren, maar de vraag is wat voor jou "prettig".

Ik zal een paar suggesties doen, maar sommige zijn misschien wat cru. Leeswaarschuwing is dus bij dezen afgegeven.

Ik heb ooit eens een muis laten stikken in een plastic zakje. Dat was ongeveer 10 seconden.
Dierenarts een spuitje laten geven is een optie, maar dat kost geld en je weet niet of het wel zo snel en pijnloos is.
De nek omdraaien is snelle methode, maar het horen en voelen breken van de nek is niet zo leuk.
Pletten tussen twee stoeptegels of overrijden met de auto is gegarandeerd snel en vrijwel pijnloos, maar ik zou niet naar het resultaat gaan kijken.
Misschien is de ouderwetse muizenval nog de beste optie.

Oprecht sterkte ermee gewenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
_
Snuffel
11 jaar geleden
sprakeloos
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist waarom niet.+
De beste optie is om naar de dierenarts te gaan als dierenliefhebber om vast te laten stellen of uw huisdier nog te redden is.
Zo niet dan zou ik het aan de dierenarts over laten om het diertje te laten euthanaseren.

In de 2e plaats kunt u bij de apotheker Ether kopen en vervolgens uw doodzieke knaagdier of doodzieke vogel
definitief te laten inslapen.
(plastiek zak/Ether toevoegen/doodziek knaagdier of doodziek vogeltje in de zak doen en geruime tijd wachten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"-", antwoord is al diverse keren gegeven en voegt derhalve niks meer toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dierenliefhebber? Ether is al in 2001 door de Europese commissie gekwalificeerd als een niet humane vorm van euthanasie en mag NIET worden toegepast.
Het is bij onderzoek gebleken dat deze methode uiterst stressvol is, door de bijnieren worden grote hoeveelheden stresshormoon aangemaakt, het is irriterend voor de slijmvliezen en het sterven duurt veel te lang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoord krijgt tenminste geen meer dan 40 negatieve reactie,s.
Over toegevoegde waarde gesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn voor je :o) Ik heb ook géén 40 negatieve reacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En fact free zomaar wat roepen is natuurlijk ook wat waard!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geruime tijd wachten. Lijkt mij niet echt diervriendelijk. Het diertje moet snel dood, niet angstig naar lucht happend, misselijk, enz. Dat is toch zielig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kon ook enkele seconden vermelden.
Het doodzieke dier slaapt onmiddelijk en overlijdt direct daarna.
Wat is bij deze vraag het doel?
Het verzwakte zieke dier doden.

Al die miljoenen jaren hiervoor, gingen de dieren vanzelf dood, ze kropen ergens onder en stierven.
Toen kwam de mens en vond dit dieronwaardig, dus moest de mens ingrijpen, door het dier dood te slaan.
Toen kreeg de mens meer geld en ook geld voor de dierenarts, en kwam er een spuitjevoor dit soort gevallen.

Maar het doodzieke ratje moet nu wel in een doosje/ kooitje gedaan worden( allemaal stress!)
In een auto vervoerd worden( nog meer stress)
In de wachtkamer op de beurt wachten( stress!)
Onderzocht worden door de dierenarts( heel veel stress en ook pijn!)
Om dan uiteindelijk het laatste spuitje te krijgen( weer stress en einde)

Antwoord:
Met een klap met een hamer en het ratje is dood, geen stress ,geen pijn, geen dierenartsbezoek, niets.

Als er in Afghanistan weer 28 mensen opgeblazen worden, lezen we het artikel niet eens uit tot het eind, het doet ons niets meer, maar een al bijna dood ratje.................
Is de wereld nu zo krom geworden, of was hij het al?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Je hebt gelijk Eddijst, dus een +. En toch zou ik het niet kunnen om het beest een klap voor z'n kop te geven. Maar terwijl ik dat zeg, bedenk ik me dat ik vanavond een karbonaadje heb gegeten en er niet eens bij stil heb gestaan hoe dat varkentje aan zijn einde is gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zo gaat het, stel dat je het varken zelf dood had moeten slaan, voordat je een karbonaatje kon eten.
Dan zouden er niet veel karbonaatjes meer op tafel komen. Wat ik nog wil toevoegen, dat als ik het moet doen, ik het met respect voor het dier doe en zelfs eerst "sorry" zeg.
En ik altijd blij ben, als het achter de rug is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Ed, jij snapt het! Snel en effectief handelen, geen stress, geen pijn. Gewoon doen wat gedaan moet worden. '+'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die vergelijkingen met oorlogsgebieden en arme landen slaan weer nergens op. Zo kan je ook zeggen, als iemand een vraag over een kapsel stelt, waar maak je je druk om, je kapsel zit toch goed, als je in afghanistan woont dan .... enz enz.
Zodra het over dieren gaat dan krijgen we zulke antwoorden ook altijd weer. We leven in nederland. De wereld is veranderd. In sommige opzichten beter, maar ook slechter helaas.
Mensen stierven vroeger ook met veel pijn, dat is nu ook niet meer nodig gelukkig. Trouwens, hoe doe jij het met een hond dan? (vind de oplossing niet slecht, maar je argument)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anniebo We maken ons over het doden van een doodziek ratje, veel drukker, dan het doden van mensen.
We beginnen als mens onderhand wel heel krom te denken.
Goed, het voorbeeld is wel erg zwart- wit, maar als ik alle reacties lees ( 60 ) bij het prima antwoord van NBK en zie de 15 minduimpjes, dan wordt ik wel een beetje heel erg kriegel.
Onze twee honden heb ik een spuitje laten geven en niet doodgemept.
Waarom?
Omdat ik een dierenliefhebber ben en ik niet in staat ben met een klap mijn eigen hond te doden.
Maar de vreselijke ellende die ik met onze laatste doodzieke hond heb gehad, door het beest eerst op te moeten tillen( veel pijn) het te vervoeren in mijn auto (veel stres, paniek en pijn) het moeten wachten in de wachtkamer ( veel stress)met deze doodzieke hond, met daarna een zeer pijnlijk onderzoek en alsnog het laatste spuitje, had ik het maar ander kunnen doen!!! wat een lijdens weg!!! Vreselijk, ook voor het baasje!! kan er nog om janken!!
Was het niet beter geweest mijn hond gewoon in alle rust te laten sterven??
Waarom moet de mens altijd maar zich verplicht voelen in te grijpen in de natuur, is dat soms om ons eigen gemoed te sussen en er dan maar van af te zijn? Dit alles was de reden van mijn argument.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Was het niet beter geweest mijn hond gewoon in alle rust te laten sterven??
Waarom moet de mens altijd maar zich verplicht voelen in te grijpen in de natuur, is dat soms om ons eigen gemoed te sussen en er dan maar van af te zijn?". Als je het dier uit zichzelf had laten sterven, was het dan in rust gebeurt? Had het dan niet veel pijn gehad? Hoeveel langer had het dan moeten lijden? Dat kan weken duren. Dan sterft het niet in alle rust hoor.
Ik vind je jezelf zo tegen spreken nu. Er zijn trouwens genoeg dierenartsen die thuis komen hoor, zeker voor zulke gevallen. Gelukkig kunnen we nu in grijpen. In een mensen leven en in een dierenleven. En over het doden van mensen, misschien dat veel van de mensen die hier gereageerd hebben ook reageren op een artikel over bijv. Syrië, als daar weer eens veel doden zijn gevallen. Misschien maken ze zich druk over mens én dier. Een goed ding, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn hond was gestopt met eten en drinken en had zich midden in de winter bij heel slecht en koud weer, zich verstopt op een bijna niet te bereiken plaats, waar we hem na heel lang in het donker zoeken, vonden.
Hij lag op de kale grond om maar zo snel mogelijk af te koelen/ dood te gaan.
Toen we hem uiteindelijk vonden, was hij al sterk onderkoeld, het had een kwestie geweest van uren, meer niet. Ben het met je eens, dat bij een langdurig ziek dier, dan niet weken gaan zitten wachten tot hij dood gaat en ja de dierenarts kan bij je thuis komen ( heb ik eerder bij een ander hond gedaan)
Maar deze situatie was zodanig dat het niet kon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb t wel eens gedaan, maar zou het niet weer doen. Was met een vogeltje dat de kat meebracht. Zocht toen ook naar manieren om het lijden te verkorten. Goeie vraag bestond nog niet...
Het probleem is dat zo'n beestje weinig weegt en heet dus gewoon niet goed lukt om zo hard tegen een muur te gooien dat het in 1 keer dood is.
Heb t toen ook met een hamer geprobeerd (was een muis toen) En ja hoor, hoe zeer ik mijn best ook deed, ik sloeg half. Direct nog een keer geslagen en dood, maar zeeeeeer akelig om te doen, hoewel ik geen band met zo'n muis had.
Ook heb ik wel eens geprobeerd, weer een half dode vogel, door de wc te spoelen: ik dacht snel: zowel door t water verdrinken als door t doorspoelen snel dood. Vogeltje probeerde echter toch weg te komen. Doodvriezen schijnt ook diervriendelijk te zijn, dat heb ik ook eens geprobeerd, maar voelde ook weerstand (besmet dat de koelkast niet) Toch leek dat een rustige manier Nu heb ik gelukkig een kat die een muis vrij snel dood. En ik weet dat een dier, eenmaal aangevreten, toch dood gaat, ivm speeksel. Vogels worden gelukkig niet gevangen. Was dat wel zo, en at de kat m niet op, dan zou ik m in een doosje leggen, zodat ie rustig kan sterven, zonder opgejaagd te worden. Terug naar jouw ratje, waar je veel om geeft.
Tegen een muur gooien lijkt mij niet te lukken (te licht)
Als je besluit een hamer te gebruiken, neem dan een grote, een vuistje, met zo'n vierkante kop en boven er op voorbereid dat je misschien een paar keer moet slaan. Sla hard. Hoe dan ook succes en mooi dat je een manier zoekt, welke het dan ook wordt.. Overigens bestaat het sohiafonds, waarbij mensen met weinig geld een beroep kunnen doen bij dierenartskosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf doe ik het liever met een bijltje, maar wilde dat niet in mijn antwoord zetten, met oog op de tere zieltjes hier.
met een klein bijltje sla je nooit mis, of een beetje mis, altijd een klap en over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krol, ik schrijf nergens dat het mij niets doet!
Ik ben een natuurliefhebber en een dierenvriend.
je hebt als dierenbezitter de plicht goed voor het dier te zorgen, te verzorgen en uiteindelijk, hem op een vreedzame manier aan een eind te helpen, snel en pijnloos.
Met een hamer kan je nog half mis slaan, met een bijltje nooit.
Ik hoef geen plus of een min van je, alleen begrip dat ik het beste voor heb met mijn dieren.
Maar als ik veel ander antwoorden/ reacties lees, over verdoven, verstikken en zelfs verdrinken van dieren, alleen omdat ze het niet anders durven, dan doe ik het met het bijltje toch niet slecht.
Veel dierenbezitters hebben niet de ' ballen' om het goed aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ed: klopt, mijn voorkeur gaat ook uit naar snel. Veel beter een bijl, steen of wat dan ook dan verstikking of verdrinking. Het is en blijft moeilijk, hoe het ook gebeurt. zeker als je om zo'n beestje geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, zeker weten!!
Tja, zodra we met eigen handen een dier dood moeten maken om welke reden dan ook worden velen weekhartig. Of laf, we laten het een ander doen zodat we het niet hoeven te zien of horen. De drumstickjes smaken er toch wel om. Bij leven hoort de dood en gelukkig hoeven de door ons als huisdier gebombardeerde "bofferds" meestal niet te lijden, we helpen ze een handje of liever nog we laten het doen.

In alle gevallen geldt: doodmaken doe je in een fractie van een seconde, voordat het dier er erg in heeft.
Dus niet zoals Eddijst terecht opmerkt het "stresscircuit" dierenarts bewandelen!

Een krachtige luchtbuks met een goed geplaatst schot door hart of tussen de ogen voldoet in dit geval (rat) ook uitstekend. Nog beter een buurman/kennis met een vuurbuks.

Erg verkeerd is de koelkast /vriezermethode: op een bepaald moment vormen zich uiterst pijnlijke kristallen in de bloedbaan, het dier lijdt pijn maar kan het half bevroren niet meer laten merken (Prof.Dr Zwart, diergeneeskundige faculteit Utrecht onderzoek eind jaren 80)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
koelkast/vriezermethode??? Zijn er werkelijk lui die dit doen? Bah! Iedereen kan toch begrijpen dat dit veel te lang duurt? De angst van zo'n beestje, opgesloten, koud, superkoud, geen zuurstof meer enz. Bah, hoe verzinnen ze het!En dat ze dat nog moeten onderzoeken ook. Ze hadden het geld ook aan mij kunnen geven, ik had ze ook kunnen zeggen dat dit een pijnlijke dood is. Ga zelf maar eens te lang buiten in de vrieskou zitten, alles gaat pijn doen toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter verduidelijking: het ging in de eerste instantie om het laten inslapen van koudbloedige dieren. De logica hierachter is eenvoudig en de methode wordt nog steeds gebruikt, maar dan eerst koelen, daarna vriezen. In de natuur zorgt onderkoeling bij koudbloedige dieren voor een soort winterslaap met bijna geen lichaamsfuncties. De overgang daarna heeft een pijnloze dood tot gevolg. Vanuit een terrarium rechtstreeks in de vriezer bleek voor koudbloedige dieren in sommige gevallen (waarschijnlijk) tòch pijnlijk. Het wordt inmiddels afgeraden. Voor warmbloedige dieren is deze methode zoals gezegd onacceptabel. Gelukkig dus dat dit onderzocht is, het leek een humane oplossing (voor koudbloedigen)
Tja, een gewetensvraag.....
Zelf doen, laten doen en zo ja hoe..........
Een snelle pijnloze dood?
Pak een zwaar mes, kijk het diertje diep en lang in de ogen aan
en doe in één krachtige stoot zonder aarzeling zijn kop van de romp scheiden.
Terwijl je deze handeling uitvoert, blijven kijken en je zelf afvragen waarom je niet eerder hebt ingegrepen.
Dan was dit waarschijnlijk niet nodig geweest.

Je kan je er mischien in berusten als het diertje bij jou een goed leven heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie in de reacties …ga naar de dierenarts om het beestje uit zijn lijden te verlossen .. DAT IS DUS ECHT GEEN HUMANE OPLOSSING als je het mij vraagt .. ja na het 2e spuitje is die uit zijn lijden verlost maar wel nadat jij hem naar de hel hebt gebracht want die 1e spuit, bij 1 van mijn ratjes waren er 3 nodig, de dosis voor een volwassen kat!
Ach dat beestje heeft écht geleden, maar alle andere ook alleen al met 1x die eerste spuit, ik snap niet hoe je dat humaan kunt noemen voor je ratje ECHT NIET!
Ik doe het zelf keer op keer hoor naar de da, maar ik ben ook echt op zoek naar dé humane, meest te doen manier, voor mijn ratjes en voor mij.
Ik heb ooit een keer een kooi overgenomen en zij gaf toen al aan dat ze best bereid was de kosten te betalen maar dat zij het absoluut ook geen humane manier vond via de da, zij liet haar man het oplossen en hij liet een stoeptegel op de rat vallen, en hoe gruwelijk dat ook klinkt, de rat merkt niets, weet niets, is gewoon thuis en ook nog eens wél météén uit zijn lijden verlost.
Voor mij niet de manier, ik vind het een goede manier maar ik kan mezelf zo ver niet krijgen .. maar het liefste zou ik iets willen waardoor ze gewoon niets merken, langzaam inslapen en gaan, iemand zei me misschien koolmonoxidevergiftiging met uitlaatgas vd auto. Maar werkt dat?, ik wil echt een zekerheid dat het ook werkt want ik heb al jaren ratten en ik ben ook nog niet van plan daarmee te stoppen, ik fok niet maar heb 1 mannengroep van nu 6 maar wordt nog aangevuld tot maximaal 9 en rond dat aantal blijf ik steeds door rittens toe te voegen als er weer een paar oudere overleden zijn of al heel oud zijn.
2 jaar geleden
Ik heb zelf al jaren ratten als huisdieren DUS NIET ALS SLANGENVOER. En ik ben en ga altijd naar de dierenarts voor het ZOGENOEMDE humaan doden. Bij een hond is het een humane manier en bij een kat ook maar bij een rat ABSOLUUT NIET. Er is niets humaans aan als je kijkt bij de eerste spuit, de rat vind het niet fijn en zit in een vreemde omgeving met vreemde mensen eraan en lijdt duidelijk van die eerste spuit, dat is maar even maar niet altijd! De meest humane manier is door er een stoeptegel op te laten vallen, het beestje weet niets merkt niets en is binnen 1 sec meteen opslag dood. Helaas kan ik deze manier zelf nog niet over mijn hart verkrijgen maar dit is verreweg de beste manier HUMANE MANIER
7 maanden geleden