onze pup nu 8 maanden, gaat aan de deur krabben als we of op bed liggen. wie heeft er raad om het af te leren wat moeten we doen ?

de deur is kaal gekrapt en willen gaan schilderen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kunt u tijdelijk dubbelzijdig tape op de deur plakken. Ik heb gehoord dat het in ieder geval bij katten helpt, omdat dat aan de voetzooltjes plakt en dat vinden ze niet fijn. Misschien werkt het bij honden ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mag de deur niet gewoon open?
onze hond ligt snachts naast oons bed
hij hoort er bij ons gewoon bij!!

Antwoorden (2)

Je hond is geen pup meer hoor, met 8 maanden : het is een jonge hond in de puberteit...maar dit terzijde.

Begrijp je, waar dit gekrabbel vandaan komt?

Een hond is een roedeldier, en als je bijv. naar een groep/roedel wolven kijkt ( de naaste verwanten van onze honden), dan zie je, dat die altijd bij elkaar in de buurt liggen als ze gaan slapen. Een wolf zonder roedel heeft geen kans tot overleven.
Als de roedelleiders (jullie dus...) een deur tussen de hond en jullie dichtdoen, geeft dit een onveilig gevoel voor je hond. Hij vindt zijn zekerheid bij jullie, en wil dus, als hij kwetsbaar is = als hij moet slapen, bij jullie zijn.

Is er iets tegen, om de hond bij jullie te laten slapen? een mand of een deken in de hoek, waar 'zijn' plekje is voor de nacht?

Het alternatief zou zijn een kamerkennel (bench).
Je moet dan een goede benchtraining met de hond doen, waardoor hij de bench als 'zijn veilige plek' leert zien, waar hij ook overdag zijn rustplek heeft, ook al staat het deurtje dan open. Verdiep je goed in benchtraining voor je er eentje aanschaft : veel mensen wennen hun pup gelijk bij binnenkomst in hun huis aan een bench, en er is absoluut niets tegen. Maar als een hond al wat ouder is, moet je het rustig trainen, zodat hij het wel prima vindt er 's nachts, met het deurtje dicht, in te slapen. Want opsluiten in een ruimte (keuken of gang) zal het gekrabbel niet veranderen.

Maar de meeste mensen die ik ken met honden laten de slaapkamerdeur 's nachts gewoon open, en de hond(en) kunnen dan gaan drinken, als ze dorst hebben in de nacht, en slapen ergens in de slaapkamer in een mand of op een deken. Je hoeft echt geen St. Bernard op je voeteneind te nemen, als je daar geen zin in hebt.
Maar honden zijn nu eenmaal het liefste bij 'hun' mensen, en waarom zou je je hond dat niet geven?
Het heeft iets heel gezelligs, in de nacht een tevreden zucht of een smekkend bekgeluidje te horen, vind ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
++ jes van mij hoor!!!!
Pieter2011
11 jaar geleden
Van mij niet: huisdieren horen niet in een slaapkamer te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb 2 katten en die slapen bij mij , maar die ene die snurkt zo hard dat ikke en de andere kat er écht wakker van worden , LOL maar we zijn het gewend en kunnen weer veilig en tevreden verder slapen
Pieter2011
11 jaar geleden
Ik ben gek op huisdieren, maar niet in de slaapkamer... ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig mag iedereen voor zichzelf uitmaken, wie er wel en niet in de slaapkamer slaapt : dieren op bed, kleine kinderen in het ouderlijke bed, of huisdieren in de slaapkamer met de deur naar de rest van het huis open.... Bij ons thuis sliepen de katten in de keuken, met de deur dicht. Maar zowel mijn zus en ik zijn, als volwassenen, meer 'hondenmensen' geworden, en onze honden slapen dus bij ons (als ze dat willen : ze kunnen slapen op de gang, en af en toe ligt er eentje op de bank in de huiskamer, wat dus níét mag.....) En toen mijn bejaarde 2e hands kat (na een maand alleen maar onder het bed gebivakkeerd te hebben na haar binnenkomst bij mij), langzamerhand steeds meer tevoorschijn kwam, en uiteindelijk mijn voeteneinde verkoos, voelde ik me zéér vereerd, dat de Majesteit mij en mijn bed geaccepteerd had ..... Je kunt een dier gelukkig veel leren, en dan moet het een gewoonte worden. De gewoonte van de hond van tokus is het krabbelen aan deuren waarachter 'zijn' mensen zijn, dus om die gewoonte te doorbreken zal de hond verhinderd moeten worden bij deuren te kunnen komen met z'n pootjes, dus dan zit er weinig anders op dan alsnog de hond aan een bench te wennen.
Tenzij tokus ook de gezelligheid van een slapend dier in de slaapkamer wel ziet zitten....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ hier is geen tweede (aanvullend) antwoord nodig !
Ik denk dat het afleren daarvan nutteloos is. Omdat net zoals nieuwsgierig schrijft wel klopt wolven in het wild slapen NOOIT alleen. Net omdat het ROEDELDIEREN zijn dieren die je als huisdier kan houden en afstammen van wide soortgenoten zoals, honden van wolven als je weet dat wolven nooit alleen slapen waarom de honden die daar toch maar van afstammen wel? Ik heb hierthuis bv 3 cavia's en net omdat ik weet dat in het wild levende cavai's groepsdieren zijn. Leven ze ook hier thuis ook in een groep. Trouwens onze honden die ik vroeger bij m'n ouders had sliepen ook nooit alleen 1 hond sliep in de gang bonenaan de trap en een andere sliep in z'n mand in de slaapkamer van m'n ouders