hond heeft gevoelige maag. wat kan ik hem wel te eten geven zonder dat hij ziek word?

We hebben een hond van net een jaar. hij is erg aktief. De vorige eigenaar zegt dat de hond snel en veel overgeeft. Hij kreeg daarom alleen brokken. Maar de hond eet ze liever niet. En valt daar door snel af. Aldus de vorige eigenaar. wat is een goed voer? Waar kan ik het best opletten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.5K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wij hebben een golden retriever thuis. De hond gaf elke week wel een keer over. Wij dachten dat dit normaal was omdat andere baasjes dat ook met hun golden hadden. Uiteindelijk de dierenarts eens gevraagd. Die zei dat dit dus NIET normaal was, en dat het vaak aan verkeerde voeding ligt. Laat de vorige eigenaar maar lullen, en informeer bij je dierenarts. Die weet vaak wel wat het beste is voor je viervoeter. Wat goed voer betreft, ik geloof dat Royal Canin goed voer is, omdat daar veel meer vlees in gebruikt word dan goedkope brokken. Een hond blijft natuurlijk een carnivoor, en heeft niets aan groente en graan. Sommige huisdieren verzekeringen geven nu ook kortingen als je dit voer aan je hond geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dierenarts weet heel weinig af van goed voer.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Maria16 niet als kritiek bedoelt :-) Maar wie heeft daar dan wel verstand van? Ik zou toch verwachten dat juist een dierenarts verstand heeft van diervoeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dierenarts krijgt maar heel erg weinig lesstof over voeding tijdens de studie. Als een dierenarts voer adviseert dan is het altijd voer waar weinig vlees en veel granen in zit en juist daar kunnen honden veel problemen mee krijgen. Neem een voorbeeld als een hond Giardia heeft,de da adviseert hypoallergeenvoer van Royal Canin of Sanimed,in beide voeders zitten granen en als er iets dol is op granen dan is het wel de Giardia parasiet.

Antwoorden (7)

Honden kunnen last hebben van een gevoelige maag en kunnen aanleg hebben voor het krijgen van spijsverteringsproblemen. Bepaalde rassen zoals Duitse herders, zijn gevoeliger hiervoor dan andere rassen. Er zijn een aantal symptomen die aangeven dat uw hond een moeilijke spijsvertering heeft. U moet dan denken aan soms of regelmatig overgeven, winderigheid, sterk ruikende zachte uitwerpselen of diarree. Deze symptomen kunnen het gevolg zijn van minder goed verteerbaar voedsel, maar dit is niet noodzakelijk. Hoe dan ook, als uw hond last heeft van een gevoelige spijsvertering dan zal hij positief reageren op voeding die speciaal voor hem is ontwikkeld zodat hij kan genieten van een actief en gezond leven.
Hill’s™ Science Plan™ Sensitive Stomach/ Gevoelige Maag bevat hoogwaardige ingrediënten, zoals ei, kip en rijst, die makkelijk verteerbaar zijn en helpen bij een optimale opname van de voedingsstoffen. Een gezonde spijsvertering wordt versterkt door een optimale balans aan makkelijk verteerbare eiwitten en vet. Daarnaast zorgt een unieke mix aan voedingsvezels voor een gezonde darmwerking. Dit perfect gebalanceerde voer voor een gezonde spijsvertering helpt eveneens voor een glanzende vacht en het op gewicht houden van uw huisdier.

Mochten de symptomen verergeren of vaker voorkomen, óf als u hond moeite heeft om op gewicht te blijven, neem dan contact op met uw dierenarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van Hill's is net zoals de rest van de bekende merken bagger met al die granentroep die er in zit,vlees zit er bijna niet in.
beste is om niet blindelings te vertrouwen op het verhaal van de vorige eigenaar (tenzij je een recente gezondheidsverklaring hebt gekregen van een dierenarts welke toestemming heeft gekregen info te verstrekken over de hond)

mijn advies: laat de hond onderzoeken door je eigen DA, en volg het voedingsadvies van deze op.

ik heb teveel praatjes gehoord van vorige eigenaren terwijl het ging om zieke of zwakke dieren om hier nog in te geloven, danwel hier van uit te gaan.

ook bij honden maakt honger rauwe bonen zoet, dus er kan meer aan de hand zijn dan enkel een gevoelige maag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan mij nog goed herinneren dat de hond die wij vroeger hadden, een koningspoedel, een gevoelige maag had. Van gewoon eten gaf hij vaak over. Op advies van de dierenarts is ze toen overgegaan of elke dag 250 gram vers gekookte schelvis of kabeljauw, graten allemaal eruit natuurlijk, met gekookte droge witte rijst en 1 ons fijngesneden kort gekookte andijvie erdoorheen met één verkruimelde bruine boterham. Alles goed door elkaar gemengd en elke dag hetzelfde eten. Deze hond is 16 jaar geworden. Toen zijn maagprobleem over was, kreeg hij om de dag vers gesneden vuile pens, die ze kocht aan een stuk van 1 kilo. Brokken en blikvoer heeft hij nooit meer gehad. Ik zeg niet wat je moet doen, maar vertel alleen over hoe mijn moeder dit had opgelost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste is om wat bloed af te laten nemen en dit te laten onderzoeken en dan voornamelijk op spijsverteringsproblemen want misschien heeft je hond wel een probleem met de pancreas of een ander spijsverteringsprobleem.

Pas hierna kun je verder kijken wat het voer betreft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt,veel honden knappen op van vers vlees,maar als je dit niet zit zitten dan kun je ook kiezen voor een granenvrije brok zoals Orijen,Acana of Taste of the Wild want in de meeste [ook bekende] brokken zit granen en hier krijgen veel honden vroeg of laat problemen mee. Granenvoer is echt bagger,er zit zo goed als geen vlees in of maar net een paar procent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je eucalypje
Wij hebben een labrador en heeft ook vaak overgegeven en diaree, nu pakt ze ook geregeld wat op van de straat, maar sinds we haar BRITT voeren voor gevoelige maag en darmen gaat het een stuk beter.
Het is ook nog te betalen want voer bij de DA is peper duur en royal kenin is ook niet echt goedkoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms geven honden over omdat ze hun eten naar binnen schrokken, maar deze eet niet graag, begrijp ik, dus dat zal hier niet de oorzaak van het braken zijn. Hoe vaak is vaak? Meerdere malen per dag, of 1x per dag? Bij meerdere keren per dag moet je echt even een afspraak maken bij je dierenarts om het braken te stoppen. Bij de dierenarts kan je ook vragen om een licht verteerbare brok zoals Hill's i/d, hiermee kan het maag/darm stelsel even tot rust komen. Als dit gelukt is kan je gaan zoeken op welk voer je hond het het beste op doet. Probeer diverse merken uit (niet allemaal door elkaar) kies wel voor een brok van goede kwaliteit, dus niets uit de supermarkt, maar van de grote merken. Als je wisselt van brok, doe dit dan rustig aan, neem er een week de tijd om over te stappen dmv mengen. En als je dan een brok gevonden hebt die hij graag eet en waar hij niet op braakt, laat het dan zo en ga niet meer wisselen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onze hond kreeg op advies van de dierenarts "verse waar van borsselaar" dat was een bedrijfje dat pens (rundvlees) diepgevroren verkocht en aan huis bezorgde, gesneden per kilo verpakt, en mijn moeder kookte iedere dag de pens en mengde dat met gekookte, gebroken rijst en een paar lepels verse gekookte groene groente, die varieerde.
hij vond het heerlijk.
's morgens kreeg hij een bruine boterham met een beetje warme thee er overheen, als ontbijt, en ook dat : heerlijk.

deze hond is niet heel oud geworden - 13 jaar, een normale leeftijd voor een grotere hond, maar wel altijd gezond gebleven... nooit ziek geweest...!

misschien is dit voor jullie hond wel de oplossing ?

Toegevoegd na 54 seconden:
onze hond was een herder/labrador mix.