Kan een verhoogd amylase gehalte bij een hond, alleen duiden op alvleesklier problemen?

Mijn hond had een maand geleden last van een alvleesklier ontsteking, ze is hiervoor behandelt met antibiotica maar ze is inmiddels al weer 2 tot 3 keer niet lekker geweest in vorm van ernstige diarree, misselijkheid (veel slikken). Kan het gehalte niet ergens anders op wijzen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
11 jaar geleden
ik zou teruggaan naar de dierenarts, en hem of haar dat laten beoordelen.

Antwoorden (1)

In wezen wel. Het lijkt er meer op dat je hond nog lang niet genezen is van zijn pancreatitis. Dat is ook niet zo gek. Behandeling en herstel van pancreatitis kan een zeer langdurig proces zijn. Het is geen ontsteking waar je alleen even een kuurtje voor neemt en klaar mee bent. De klachten die je omschrijft horen ook bij pancreatitis.

Is er oorspronkelijk alleen bloedonderzoek gedaan ter diagnose, of zijn er ook röntgenfoto's/ een echo gemaakt? En heeft de dierenarts gesproken over of hij dacht dat het een acute of chronische pancreatitis was? Ook genezing van een acute pancreatitis kan trouwens lang duren. De oorzaak is zeker niet altijd bacterieel en dan heeft antibiotica dus geen zin, de oorzaak kan echter ook nog liggen in een tumor.
Behandeling bestaat meestal uit infusen, symptoombestrijding (medicatie tegen pijn/braken/maagzuurremmers etc) en een speciaal dieet (vetarm). Dit dieet moet vaak lange tijd gegeven worden (soms zelfs levenslang). Soms icm met aanvullende enzymen om de pancreas te ondersteunen.
Ga dus terug naar je dierenarts als de klachten aanhouden of ga na een ander, als deze alleen maar een antibioticakuurtje heeft voorgeschreven, want dat lijkt absoluut onvoldoende. Na een maand is eigenlijk geen enkele pancreatitis-patient genezen en/of klaar met behandeling.