Ik voer mijn labradorpup van 6 maanden CaroCroc, wanneer moet ik overstappen naar volwassenvoer? Van mijn dierenarts krijg ik geen duidelijk antwoord.

Gaat om een labradorteefje

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Mag al met een maand of 4 hoor....dierenarts verdient eraan dus houdt zijn kop....;-) Wel goed voer kopen bv harde brokjes van bv Hills of ander premiummerk. Dan heb je minder poep en drinken (dus ook plassen) ze minder omdat het niet zo zout is en alle voedingsstoffen erin zitten. Niks bijvoeren en goed afwegen anders geef je snel teveel.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van Hill's is helemaal niet zo goed voer.
Het beste is een granenvrije brok of vlees. - is niet van mij hoor want ik doe niet mee aan die onzin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wij voeren half hills met half lamshart of kippenekjes en dat bevalt prima
Uit de bron: Volwassen
Uw hond is volwassen wanneer het zijn eindgewicht heeft bereikt en geen nieuwe lichaamscellen meer aanmaakt voor groei. Tijdens deze fase heeft uw hond voeding nodig, afgestemd op het vervangen van oude lichaamscellen. Daarbij is het belangrijk dat uw hond een gezond gewicht
houdt.

Dus is je hond volwassen of niet? Zo nee dan heeft je hond volgens DEZE site nog de juniorversie nodig (ik neem aan dat je geen puppyversie nog geeft?). Junior omdat je een grote hond hebt: Voor een gecontroleerde groei ter voorkoming van gewrichtsproblemen bij grotere rassen.

Let wel: ik heb deze informatie van de fabrikant en dan heb je snel een 'wij van wc-eend.... verhaal'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan denk ik dat je moet overstappen op de juniorvariant of gewoon eens naar de dierenwinkel gaan voor informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lang puppyvoer of juniorvoer geven is niet goed,de meeste fokkers gaan al met 4 maanden over op volwassen voer vanwege de te snelle botgroei dat je met puppyvoer hebt,hier kunnen honden last van krijgen. Zelf heb ik mijn honden altijd met 4 maanden op volwassen voer gezet en dit is altijd goed gegaan. Puppyvoer is alleen maar kassa voor de fabrikanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal met Maria eens! ++
Dit had je al met 4 maanden mogen doen,eerst even mixen volgens schema,maar persoonlijk zou ik voor een granenvrijbrok kiezen.

Toegevoegd na 7 minuten:
De reden waarom je zo snel over moet stappen op volwassen voer is dat de hond met puppyvoer te snel groeit en ze kunnen hiervan last krijgen wegens te snelle botgroei.

De meeste fokkers stappen dan ook al over als de pup 4 maanden is op volwassen voer,ik heb dit ook gedaan en dit is altijd prima gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik begrijp ligt het wel aan het formaat van de hond wanneer je stopt met puppyvoeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meestal doe je dit ook met grotere honden.
Ivana
11 jaar geleden
Maria heeft gelijk. Een te hoog eiwitgehalte is funest voor de groei van grote rassen. De bespiering kan dan de botgroei niet bijhouden. Dan gaan de honden 'rammelen'. Klinkt misschien raar, maar dan ontstaat vervroegde slijtage.
Ikzelf heb het puppyvoer altijd na 6 maanden afgevoerd en ben vanaf die tijd overgegaan op gewoon voer. Maar het komt niet zo nauw. 4-5 maanden is ook goed.
Maria +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Ivana.
Je hoeft nog niet over te stappen naar voer voor volwassen honden. Het is echter ook geen kleine pup meer. Dit is het moment dat je hem een juniorvoer kan gaan geven voor grote rassen. Dit zorgt ervoor dat hij wel goed groeit maar niet te snel, zodat zijn beenderstelsel zich goed kan ontwikkelen. Let wel goed op zijn gewicht, Labradors hebben snel last van overgewicht. Als je hem van boven bekijkt moet hij nog wat taille hebben en je moet de ribben niet zien maar wel duidelijk kunnen voelen. Als je met je vingers wat moet duwen om ze te voelen, zitten er al wat te veel spekkies op. Dan gewoon wat meer beweging geven en/of wat minder voeren. Het schema op de verpakking is slechts een richtlijn. In principe is een Labrador rond 15 maanden uitgegroeid, dan hoef je pas over te stappen naar voer voor volwassen honden.