puppies zijn lief Maar wat zijn de kosten?

Ik zit te overwegen dat mijn hond (boxer) een nest jonge te laten werpen...
Maar wats kost nou zo iets, met welke kosten moet ik rekening honden of kan de natuur gewoon haar werk doen

Wie heeft daar antwoord op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon NIET doen, er zijn al genoeg hondjes op de wereld en zeker in het asiel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke partij heeft dat in het programma?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Partij voor de dieren, mag ik hopen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet niet waar je aan begint, geef je zelf al aan. Als je dit.doorzet doe je dit uit egoïsme en niet voor het dier. Niet doen dus

Het beste antwoord

Nee, op alleen de natuur kan je helaas niet vertrouwen.
Als je hond zwanger is zal je haar moeten laten onderzoeken bij de dierenarts (echo) om complicaties te voorkomen. Ik neem aan dat je dit voor je hond dan ook over hebt. Dit zal kosten met zich meebrengen. Ook tijdens de bevalling kan van alles misgaan en zal de dierenarts erbij geroepen moeten worden. Soms is een keizersnede nodig. Soms is ook een röntgenfoto noodzakelijk als het vermoeden bestaat dat één van de pups is achtergebleven. (100-200 euro) De moeder kan bij complicaties ook nog sterven en dan zal je de pups met de fles moeten grootbrengen.
Je hebt ook een werpkist, warmtelamp en toebehoren nodig (450-800 euro)
Als de pups geboren zijn is het verstandig om de dierenarts het nest te laten controleren om onnodige problemen te voorkomen.
Je zal ze ook moeten ontwormen, laten vaccineren en chippen (ruim 100 euro per pup)
Tevens zal je een puppy-ren moeten aanschaffen omdat je vast niet wilt dat die schattige hondjes overal in je huis hun poep en plas laten lopen. Het duurt namelijk nog een tijd voordat ze zindelijk zijn. (kosten 80-150 euro) Elke dag zul je veel poep en plas moeten ruimen.
Vervolgens zul je ook nog eens een goed tehuis voor de hondjes moeten vinden.

Je kunt je ook afvragen of je hier naast alle onkosten en veel werk nu wel goed aan doet. De asiels in Nederland en in het buitenland zitten bomvol met honden. Ook is de kans groot dat één of meerdere van jouw pups ooit in het asiel belanden.

Toegevoegd na 1 uur:
Oh ja, heb je ook aan de socialisatie van de pups gedacht? Dit kost erg veel tijd, inspanning en vraagt ook veel kennis en ervaring.. Je zult ze o.a. aan verschillende situaties moeten laten wennen: het verkeer, vreemde mensen, kinderen, vreemde honden, katten, vreemde geluiden, voorwerpen etc. Met alles wat een pup niet leert (of verkeerd aanleert) in de eerst maanden (wanneer ze dus nog bij jou zijn) kunnen ze later problemen krijgen wat zich kan uiten in agressie en/of angst.

Bedenk ook dat je meteen 10 pups of meer uit één worp kan krijgen waarvan er ook nog een paar ziek kunnen zijn.
Ook dit kan veel onkosten en werk met zich meebrengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pffft, komt dat met die ziektes door al die inteelt ('rashonden')?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ hele dikke plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van mij ook.... en nog wat aanvullingen: In de nacht poepen en plassen de pups óók....
Je moet een lijstje hebben met zo'n 12 'ouders' voor je pups vóór je je teefje laat dekken.
Je zult héél wat kopjes koffie moeten serveren, als die 'ouders' wekelijks op bezoek komen bij het nest!
De reu moet je zorgvuldig uitzoeken : qua lichaam, natuurlijk, maar vooral ook qua karakter, rekeninghoudend met het karakter van je teefje. Boxers kunnen nogal speelse, drukke honden zijn : als jouw teefje dat is, wil je beter een hele rustige vader voor je pups.
De eigenaren van de reu vragen dekgeld :óf de keuze van de beste pup uit het nest, óf de waarde in geld daarvan.
Je moet de pups al laten wennen aan het lopen aan een riempje, dus 10 halsbandjes en 10 lijntjes, en de buurt optrommelen om met de hele mikmak op pad te gaan : naar het winkelcentrum, bijv, of naar de kinderboerderij, naar een schoolplein in de pauze : je pups moeten rijk ingeprent en gesocialiseerd worden! En tenslotte moet je teefje vóór ze gedekt wordt gekeurd worden op erfelijke aandoeningen, en moet ze ontwormd worden. Als je bij de Boxervereniging bent aangesloten en je wilt volgens hun richtlijnen fokken, zal je ook de stambomen voor je pups moeten aanvragen (en betalen...) Bezint eer ge begint : zo'n 8 weken ( na de geboorte), en zo'n 3 weken ervóór ben je bezig met zwangere moeder, huiskamer ombouwen tot kraamkamer, héél veel kranten opsparen, en heel veel keukenrollen inslaan.
En vooral de eerste weken van het nest zal je nauwelijks je bed zien, omdat je het beste bij het nest kunt gaan slapen. Dan ben je steeds bij de hand als je nodig bent, een dat is váák.... Na de eerste weken moeten de pups bijgevoerd worden met 'vast' voedsel: een soort van vleespap, waar ze natuurlijk in gaan staan als ze staan te lebberen, dus dweilen van pups en wijde omgeving is aansluitend nodig, gevolgd door wéér dweilen als ze zich daarna allemaal ontlast hebben... (Als de hond van mijn beste vriendin pups heeft, ga ik altijd bijspringen, de eerste 3 weken....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@nieuwsgierig : wat jammer dat je niet een "antwoord" gegeven hebt : dikke + waard !
jodyenboyke
11 jaar geleden
Helemaal mee eens. Topreactie nieuwsgierig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vind het echt een aanvulling (met pup-ervaring...) op het goede antwoord van Astrid66 - dit als antwoord was voor een groot deel herhalen geweest van wat zij al verteld heeft, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de plusjes:-)
nieuwsgierig: Een hele goede aanvulling inderdaad op mijn verhaal. Ik zie het al helemaal voor me om met 10 pups, met 10 halsbandjes en lijntjes door het winkelcentrum te lopen:-P
De slapeloze nachten zijn zeker een feit, helemaal als één van de pups niet goed drinkt dan zal je voortdurend bij moeten voeren.
Een reu zal je zeker heel zorgvuldig moeten uitkiezen om afwijkingen bij de pups zoveel mogelijk te voorkomen en van tevóren moet ruurd inderdaad al minstens 10 mensen kennen die de pups willen adopteren, anders blijft hij ermee zitten.
Als je ze goedkoop op marktplaats zou aanbieden kunnen ze in hele verkeerde handen terecht komen en zelfs gebruikt worden voor vivisectie. Je moet er toch niet aan denken om dat op je geweten te hebben.
Het zal dag en nacht hard werken zijn en een enorme verantwoordelijkheid met zich meebrengen. Zelf heb ik mijn hond gewoon uit zo'n bomvol asiel gehaald toen hij 3 jaar was. Ik was al baasje nummer 3! Daarvoor was hij al twee keer gedumpt en is hij door de eerste baas ook ooit eens aangeschaft omdat hij zo'n schattige pup was. Zo gaat het helaas wel vaker met honden, voor veel mensen zijn het net wegwerpartikelen, net als katten uiteraard.
Ik heb ook twee katten en al mijn dieren zijn gecastreerd/gesteriliseerd omdat ondanks dat ik jonge honden en katten erg schattig vind, ik niet wil bijdragen aan nog meer dierenleed, zwerfdieren en overvolle asiels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt al een + van mij, dit hierbovenstaande is er eigenlijk ook een waard !;)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier is over nagedacht en een uitvoerig verslag gegeven wat wel en niet mogelijk is, mijn besluit is geen puppies, bedankt

Andere antwoorden (3)

Dit is niet zo makkelijk als je denkt. En als je het toch wilt en echt goed wilt doen moet je je hondje laten testen op ziektes en erfelijke aandoeningen. Reken er maar op dat het je een paar 1000 euro gaat kosten, fokken is wat mensen doen om de rasstandaard in stand te houden en niet een keer voor de lol.

Denk er aub heeeeel goed over na en daarna nog een keer... Het is niet iets als 'vandaag ga ik naar het strand' je hebt met levende wezens te maken, en heb je trouwens al plek en tijd voor de puppy's? Ze moeten gesocialiseerd worden en goed opgevoed, anders krijg je echt problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb je een link gestuurd waar je evt allemaal mee te maken kunt krijgen, dit is geschreven door mijn vriendin die toen diergeneeskunde studeerde en nu dierenarts is.
Niet alle prijzen zijn bij dierenartsen hetzelfde, je hebt bij mijn voorgangers wel een indicatie gehad...
In de meeste gevallen gaat het goed bij een bevalling, maar soms komen er extra kosten bij...
Het is meer de extra tijd die je erin stopt...

heel veel succes met je beslissing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige antwoorden, heb met het hele rampscenario, te maken gehad; mijn teef werd gedekt door mijn eigen reu, het baasje had "maar héél even, niet opgelet", ten eerste stond mijn hoofd niet naar puppies, ik had een druk bewogen jaar achter de rug, en al helemaal niet van mijn, veel grovere, te grote reu, en daarmee begon het al, mijn teefje is veel kleiner, dus verwachtte ik al complicaties, dus tussentijds een echo laten maken, toen bleek dat ze een groot nest zou werpen, was dat gunstig, in zoverre, dat de pups minder ruimte zouden hebben om te groeien, en dus een lager geboorte gewicht zouden hebben.
Toen kreeg ze weeën, en zette het niet door, naar de DA, voor controle, afwachten, toen ze de échte weeën kreeg, en het weer niet leek door te zetten, natuurlijk 's avonds laat, toch voor de zekerheid DA laten koOm 06.10u de eerste pup geboren, en de volgende 5, kwamen er vlot achteraan.
De DA is na de geboorte direct komen kijken, de 1e checkup voor teef en pups, alles was goed.
Enkele dagen later, viel het me ineens op dat een van de pups wat afzijdig lag, en net op tijd, want de pup was meer dood dan levend, dit was om 05.00u 's nachts en in het weekend, naar de DA, wat suikerwater en goed warm houden, was het advies.
Enkele uren later echter, leek ze te verslechteren, DA kwam, heeft onderhuids vocht ingespoten, want de pup leek niet te kunnen aanhappen, dus flesjes, iedere 2 uur.
Flesvoeding is al niet goedkoop, maar pups spenen, is pas écht prijzig,
Idd de werpkist, warmtelamp, vetbedden, óók niet goedkoop, maar een lamp en werpkist kun je ook huren.
Ontwormen, enten en chippen, in mijn geval, 6 keer, een grotere hond, zoals jouw boxer, 10 a 12 keer. En dan plassen en poepen ze zoveel dat ik het bijna niet kan bijhouden met 6, dus 12??
Ach en het kostte me verder maar 2 paar schoenen, en wat boeken, en oh ja in het hele huis tot ca. 1m hoog hebben ze het behang eraf getrokken, de tafelpoot flink aangevreten, enz. enz., Ja, leuk puppies, maar ik niet meer dankjewel, ennuh 10 tot 12?? LEUK !!! sterkte!!!, Oh ja, de nota voor de DA; "slechts", 800 euro maar dan heb je wel 6 pups, 12 pups is nog iets meer, en is een keizersnede niet zo'n 300 a 400 euro??...........